Tesla takräcke och Thule Upride 599

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rab72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2020 08:41

Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av Rab72 »

Har precis fått min Model S 2020, köpt Teslas takräcke, köpte Thule Upride 599 för cykel på taket.
Nu till min fråga: jag tycker det är väldigt tight att skjuva in Thules "t-bult", trycka ner gummilisten lite och så att säga föra in bulten från kortsidan. Fästet på Upride har dessutom två bult fram och en bak. Det kommer ta lång tid att ta av och sätta på Upride fästet på Teslas orginal tackräcke om jag gör rätt?

Jag har googlat allt jag hittar, både internationellt och sökt i detta forum, utan att hitta tillräckligt tydligt svar som hjälper mig, testar därför att posta detta inlägg för att se om någon kan hjälpa mig förtydliga om det är tänkt att gå, dvs att använda Thule cykelhållare till Teslas takräcke, och hur man då monterar?

Se bilden så kanske det blir tydligare hur jag menar med bulten (på bilden har jag inte tryckt ner gummilisten)
IMG_2448.jpg
Tesla skriver: "Tvärstyckena i pulverlackerad aluminium har T-spår för att montera kompatibla tillbehör som skidräcken, cykelräcken och takboxar." (https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... edirect=no)
Thule länk: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/r ... e-_-599001
thule.PNG
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av johan_w »

Testa att dra ut gummilisten några cm så du kan föra in bulten ovan listen smidigt. Det funkar för mig.
Användarvisningsbild
Rab72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2020 08:41

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av Rab72 »

johan_w skrev:
Testa att dra ut gummilisten några cm så du kan föra in bulten ovan listen smidigt. Det funkar för mig.
Ok. Tack. Tror inte det kommer funka för mig, eller också gör jag helt fel. Gummilisten sitter stenhårt.
B7E5945F-E7C9-489A-BB6E-E926439C23D4.jpeg
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av johan_w »

Ok, min kan jag med lite kraft dra utåt. Det är Teslas egna Whisbar men ca två år gammalt. Samma princip med list och spår för thules grejer.
Användarvisningsbild
Rab72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2020 08:41

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av Rab72 »

Tack! Ska testa lite mer. Känns lite ”fånigt” att det inte är självklart hur man ska göra?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av chpaulin »

Jag tog bort hela gummilisten. Vill du ha den samtidigt kan du alltid klippa bitar och ha på vardera sida.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Rab72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2020 08:41

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av Rab72 »

chpaulin skrev:
Jag tog bort hela gummilisten. Vill du ha den samtidigt kan du alltid klippa bitar och ha på vardera sida.
Ok. Tack. Verkar som att jag är något på spåren tack vare era kommentarer. Trevlig kväll. Testar imorgon
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av KnightRider »

Jag har räcket och har haft en Packline med t-spår på under vintern. I helgen satte jag på mina Thule ProRide 591.

För att enkelt kunna föra in T-skruven så använder jag vanligt diskmedel och vatten. Häll några droppar diskmedel på listen. Spruta på lite vatten med t.ex. en blomspruta och gnugga med pekfingret längs listen så den blir rikligt fuktig med diskmedlet. För sedan in T-skruven och tryck ned med pekfingret framför skruven hela tiden medans du trycker in skruven med andra handen ganska lågt på skruven så den inte vinklas ner utan håller sig i samma plan som räcket. Jag tycker det går ganska enkelt med just diskmedel. Första gången med Packlinen så försökte jag utan något alls och då gick det väldigt trögt och då började jag med diskmedel.
670C1738-9381-4EA6-BA48-25A5DC2FF443.jpeg
Senast redigerad av KnightRider, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av Xeik »

Har haft/har samma problem. Har också en Tuhle cykelhållare och det var ett rent *elvete att få på det första gången.
Testade även utan listen, då gick det ju lätt :roll:, men det lät något fruktansvärt från takräcket då, så det gör jag inte om.

Som det skrevs ovan så blev lösningen silikonspray/fett på listen. Då gick det "lättare" föra in hållarna. Det var värst första gången, efter några ggr nu så funkar det hyfsat.
Jag tar inte av T-hållarna från cykelhållaren, utan skruvar ut dom hyfsat lösa och för sedan in hållaren efterhand.
Hoppas det är till någon hjälp. Går det inte med våld, så använd mer våld :D

Edit: Diskmedel som KnightRider skrev ovan låter som en ypperlig idé. Det ska jag också prova nästa gång.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av KnightRider »

Xeik skrev:
Testade även utan listen, då gick det ju lätt :roll:, men det lät något fruktansvärt från takräcket då, så det gör jag inte om.
Nej det ska man absolut inte göra. Som du skriver så går det bra med lite hjälpmedel och det blir lättare efter ett tag.
Rab
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 dec 2019 10:39

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av Rab »

Tack för alla svar och kommentarer. Skönt att kunna bekräfta hur andra gjort, vilket dessutom tydligt verkar vara som det är tänkt att man ska göra. Mindre osäkerhet och risk att man har sönder saker på fel sätt. Mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Tesla takräcke och Thule Upride 599

Inlägg av KnightRider »

Rab skrev:
Tack för alla svar och kommentarer. Skönt att kunna bekräfta hur andra gjort, vilket dessutom tydligt verkar vara som det är tänkt att man ska göra. Mindre osäkerhet och risk att man har sönder saker på fel sätt. Mycket uppskattat!
Rab72 startade inlägget och nu är det Rab som svarar.
Skriv svar