Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

Siffrorna över verkligt döda av Corona verkar vara väldigt överdrivna åtminstone i USA. CDC anser att man kan sätta död i Corona även om det inte finns något provsvar. Nästan alla som anses ha dött i Corona är svårt sjuka människor som även har corona enligt provsvar. De flesta som har provsvar på corona har milda eller inga symtom. Om man då samtidigt är drabbad av andra skukdomar, sepsis, lunginflammation från bakterier, svårt sjuk i cancer eller gammal och svårt sjuk i allmänhet så kan det mycket väl vara så att personen dog med corona inte av corona.
Här ä'r en amerikans visselblåsare som tar upp hur osäkra och uppblåsta siffrorna är. Hon tycker det är tråkigt eftersom
dessa siffror används för att ta ifrån människor grundläggande friheter.
Är siffrorna i Sverige lika dåligt underbyggda och fluffiga?


CDC WHISTLEBLOWER DR. BUKACEK on FLUFFING CV19 NUMBERS - NOT SCIENCE, LIES! (MIRROR)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
När min svärfar gick bort för några år sedan vårdades han hemma sista tiden. Palliativ vård på grund av spridd levercancer. Mycket smärtdämpande medel. Hans 82-åriga kropp var skör på slutet och det var en infektion som tog honom tillslut. Vad viruset hette spelade ingen roll då och sannolikt inte heller nu för dom i hans situation. Svårt att ta till sig ibland det där med människans dödlighet.
Ja, någonstans finns det en gråzon där du inte kan säga vad man egentligen dog av. Det blir en definitionsfråga. Min mamma var 57 när hon fick diagnosen cancer. Den hade redan spridit sig över hela kroppen. Men hon dog på sjukhuset av en lugninflammation, som så många andra. Vad var dödsorsaken då? Cancern eller den där smittan hon hade fått på sjukhuset? Ingen aning. Det blir ju så när man är dödssjuk. Troligen har man en massa saker samtidigt. Och så är det den sista droppen som får en att trilla över kanten.
Min morfar dog strax innan jul förra året, 96 år gammal. Alltså precis innan corona kom till Europa. Hade han bara levt 3 månader längre så hade han kanske dött av covid-19, officiellt alltså. De har haft rätt många coronadöda på äldreboendena runtomkring där han bodde. Nu dog han av ålderskrämpor och en vanlig lunginflammation. Ingen kollade nog dödsorsaken särskilt noga då. Han var som sagt 96.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10898
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

När svärfar dog var det redan bestämt att han inte skulle få livsuppehållande behandling, bara lindrande. Det är det där folk har så svårt att ta till sig. Man tror det alltid handlar om prioriteringar p.g.a. resursproblem.
Dödshjälp är inte tillåtet i sverige men väldigt många dör trots att man skulle kunna fördröjt döden en liten stund med behandling om man velat. Döden kommer ofta som en befrielse.
Som sagt, svårt att ta till sig om man inte har egna erfarenheter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

Det var samma sak med min mamma. Man hade ju kunnat tro att de skulle försöka hålla henne vid liv in i det sista, dels med tanke på hennes låga ålder, dels för att hennes sjukförsäkring stod för notan oavsett vad det skulle kostat (Tyskland har ett annat system än Sverige).
Men det gjorde de alltså inte, och jag misstänker att min mamma dessutom hade bett om att inte få livsuppehållande behandling ifall det skulle bli aktuellt. Det respekterade läkarna, hon fick bara ångest- och smärtdämpande medicin, och hon dog ganska snabbt. Jag är oändligt tacksam för att hon slapp lida. Visst är det hemskt när ens mamma dör, framförallt när man är så ung som jag var då. Men det var ju ändå oundvikligt. Då är det lika bra att det går fort. Men alla resonerar inte på samma sätt. Och det får man ju också respektera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Corona

Inlägg av TeslaX Anders »

joyhan skrev:
Siffrorna över verkligt döda av Corona verkar vara väldigt överdrivna åtminstone i USA. CDC anser att man kan sätta död i Corona även om det inte finns något provsvar. Nästan alla som anses ha dött i Corona är svårt sjuka människor som även har corona enligt provsvar. De flesta som har provsvar på corona har milda eller inga symtom. Om man då samtidigt är drabbad av andra skukdomar, sepsis, lunginflammation från bakterier, svårt sjuk i cancer eller gammal och svårt sjuk i allmänhet så kan det mycket väl vara så att personen dog med corona inte av corona.
Här ä'r en amerikans visselblåsare som tar upp hur osäkra och uppblåsta siffrorna är. Hon tycker det är tråkigt eftersom
dessa siffror används för att ta ifrån människor grundläggande friheter.
Är siffrorna i Sverige lika dåligt underbyggda och fluffiga?


CDC WHISTLEBLOWER DR. BUKACEK on FLUFFING CV19 NUMBERS - NOT SCIENCE, LIES! (MIRROR)
Återigen nya konspirationsteorier. Vad är det du vill med alla dessa tokiga inlägg?
Misstänker att du inte har ngn medicinsk utbildning eller kompetens utan att du är en av dem som anlitar Dr. Google hellre än lyssnar på experter på epidemiologi.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

Här är en professor som tycker att sveriges mer försiktiga linje där man inte tvingar ett helt land på knä är bättre än mer hårda åtgärder. Själv tycker jag att det mesta som beslutats har byggt på för lite fakta och rädsla. Sverige har fattat bättre beslut än de flesta andra länder.
NOTERAT. Professor dr Knut Wittkowski som är chef för institutionen för epidemiologi, biostatistik och forskningsdesign vid Rockefeller University i New York sedan 20 år tvivlar på att social distansering och undantagstillstånd hjälper för att stoppa spridningen av Covid-19.

Knut Wittkowski menar att social distansering och undantagstillstånd snarare förlänger pandemin. Den enda vettiga strategin är att låta populationer utveckla flockimmunitet, vilket [indirekt] ger den svenska liberala coronastrategin rätt, även om svenska Folkhälsomyndigheten valt att förneka att de tillämpar naturlig flockimmunitet som strategi.

Wittkowski säger att en coronastratgi i första hand ska skydda de äldre och de med lungsjukdomar. Han menar att skolor bör vara öppna och inom ramen av bara 4 veckor har en epidemi i ett land dragit över och naturlig flockimmunitet har erhållits. Efter en intensiv period av 4 veckor kan till och med de äldre fysiskt återse sina barnbarn.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

joyhan skrev:
Här är en professor som tycker att sveriges mer försiktiga linje där man inte tvingar ett helt land på knä är bättre än mer hårda åtgärder. Själv tycker jag att det mesta som beslutats har byggt på för lite fakta och rädsla. Sverige har fattat bättre beslut än de flesta andra länder.
NOTERAT. Professor dr Knut Wittkowski som är chef för institutionen för epidemiologi, biostatistik och forskningsdesign vid Rockefeller University i New York sedan 20 år tvivlar på att social distansering och undantagstillstånd hjälper för att stoppa spridningen av Covid-19.

Knut Wittkowski menar att social distansering och undantagstillstånd snarare förlänger pandemin. Den enda vettiga strategin är att låta populationer utveckla flockimmunitet, vilket [indirekt] ger den svenska liberala coronastrategin rätt, även om svenska Folkhälsomyndigheten valt att förneka att de tillämpar naturlig flockimmunitet som strategi.

Wittkowski säger att en coronastratgi i första hand ska skydda de äldre och de med lungsjukdomar. Han menar att skolor bör vara öppna och inom ramen av bara 4 veckor har en epidemi i ett land dragit över och naturlig flockimmunitet har erhållits. Efter en intensiv period av 4 veckor kan till och med de äldre fysiskt återse sina barnbarn.
Vi kan säga så här. Eftersom jag bor i Sverige så försöker jag följa svenska rekommendationer. Är svenska rekommendationerna bättre eller sämre än andras har inte jag kunskaper att bedöma, det får vi veta senare. Just nu vet ingen vad som är bäst.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

joyhan skrev:
Re: Corona
Inlägg av TeslaX Anders » 12 apr 2020 22:34

joyhan skrev:
Siffrorna över verkligt döda av Corona verkar vara väldigt överdrivna åtminstone i USA. CDC anser att man kan sätta död i Corona även om det inte finns något provsvar. Nästan alla som anses ha dött i Corona är svårt sjuka människor som även har corona enligt provsvar. De flesta som har provsvar på corona har milda eller inga symtom. Om man då samtidigt är drabbad av andra skukdomar, sepsis, lunginflammation från bakterier, svårt sjuk i cancer eller gammal och svårt sjuk i allmänhet så kan det mycket väl vara så att personen dog med corona inte av corona.
Här ä'r en amerikans visselblåsare som tar upp hur osäkra och uppblåsta siffrorna är. Hon tycker det är tråkigt eftersom
dessa siffror används för att ta ifrån människor grundläggande friheter.
Är siffrorna i Sverige lika dåligt underbyggda och fluffiga?


CDC WHISTLEBLOWER DR. BUKACEK on FLUFFING CV19 NUMBERS - NOT SCIENCE, LIES! (MIRROR)
... =emb_title

Återigen nya konspirationsteorier. Vad är det du vill med alla dessa tokiga inlägg?
Misstänker att du inte har ngn medicinsk utbildning eller kompetens utan att du är en av dem som anlitar Dr. Google hellre än lyssnar på experter på epidemiologi.
Vad är du för en inskränkt fördomsfull människa. Människan i inlägget är en läkare med mer än 20 års erfarenhet. Hon har skrivit många dödscertifikat och obducerat människor. Hur mycket erfarenhet har du? DU har inte ens lyssnat på denne läkare och varför hon anser att siffrorna över coronafall är överdrivna. Kryp tillbaka till den håla du kommer ifrån. Till skillnad från dig låter jag mig inte styras av rädslan.
Sluta upp med personangrepp. Leder inte till något bra.

Det jag hittar i historiken om Annie Bukacek är att hon är en religiös anti-vacccinare i Montana. Hur har hon koll på de nationella siffrorna om hon jobbar med obduktion i Montana?

Sveriges siffror är rätt tydliga. De siffror som FHM presenterar är de som dött med konstaterad SARS-CoV-2. Det tidningar även lägger till i sina rapporter är de som dött med sannolik smitta av SARS-CoV-2 men dessa tar FHM inte med förrän testresultat finns.

Som jag ser det så har Bukacek en agenda där hon vill förminska dödligheten av viruset eftersom hon är emot vaccin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5539
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

joyhan skrev:
Här är en professor som tycker att sveriges mer försiktiga linje där man inte tvingar ett helt land på knä är bättre än mer hårda åtgärder. Själv tycker jag att det mesta som beslutats har byggt på för lite fakta och rädsla. Sverige har fattat bättre beslut än de flesta andra länder.
NOTERAT. Professor dr Knut Wittkowski som är chef för institutionen för epidemiologi, biostatistik och forskningsdesign vid Rockefeller University i New York sedan 20 år tvivlar på att social distansering och undantagstillstånd hjälper för att stoppa spridningen av Covid-19.

Knut Wittkowski menar att social distansering och undantagstillstånd snarare förlänger pandemin. Den enda vettiga strategin är att låta populationer utveckla flockimmunitet, vilket [indirekt] ger den svenska liberala coronastrategin rätt, även om svenska Folkhälsomyndigheten valt att förneka att de tillämpar naturlig flockimmunitet som strategi.

Wittkowski säger att en coronastratgi i första hand ska skydda de äldre och de med lungsjukdomar. Han menar att skolor bör vara öppna och inom ramen av bara 4 veckor har en epidemi i ett land dragit över och naturlig flockimmunitet har erhållits. Efter en intensiv period av 4 veckor kan till och med de äldre fysiskt återse sina barnbarn.
Du bygger dina antaganden på vad andra "berömda", "framstående", "erfarna" namngivna personer skriver. Googlar man på dessa namn ser man att flera av dem snarare är ökända än framgångsrika. Att vidarebefordra deras ståndpunkter i långa närmast manifestliknande citat är inte trovärdigt. Föreslår att du bildar dig en egen syntes av vad den vetenskapliga världen säger om Corona. Varför hyr New York in ett trettiotal mobila bårhus nu ? Varför är anatalet IVA-vårdade från Sörmland 6 ggr så stort som normalt ? Betyder det något att dessa extra patienter har Corona? Varför tror du inte på den vanliga nyhetsrapporteringen utan måste leta upp olika faktaförnekare/faktaförvrängare och torgföra deras agenda?
Det är det som kallas källkritik och det är grunden för all verklig kunskap.
När det gäller Wittkowski (han är en erkänd forskare) skriver du att social distansering "snarare förlänger epidemin". Det är ju det som är poängen, man eftersträvar ju just det för att undvika en tidig topp med överbelastad sjukvård och folk som dör i onödan.
Norge är intressant här. Man kanske kommer att kunna visa att en extrem nedstängning faktiskt kan stoppa epidemin, alla nya fall där sker nu i Oslotrakten. När de relativt få konstaterat smittade utanför det området blivit friska kan det vara så att man kan öppna samhället igen. Det är definitivt allt för tidigt att utse segrande strategi ännu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10898
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Norge är intressant här. Man kanske kommer att kunna visa att en extrem nedstängning faktiskt kan stoppa epidemin, alla nya fall där sker nu i Oslotrakten. När de relativt få konstaterat smittade utanför det området blivit friska kan det vara så att man kan öppna samhället igen. Det är definitivt allt för tidigt att utse segrande strategi ännu.
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Corona

Inlägg av TeslaX Anders »

joyhan skrev:
Siffrorna över verkligt döda av Corona verkar vara väldigt överdrivna åtminstone i USA. CDC anser att man kan sätta död i Corona även om det inte finns något provsvar. Nästan alla som anses ha dött i Corona är svårt sjuka människor som även har corona enligt provsvar. De flesta som har provsvar på corona har milda eller inga symtom. Om man då samtidigt är drabbad av andra skukdomar, sepsis, lunginflammation från bakterier, svårt sjuk i cancer eller gammal och svårt sjuk i allmänhet så kan det mycket väl vara så att personen dog med corona inte av corona.
Här ä'r en amerikans visselblåsare som tar upp hur osäkra och uppblåsta siffrorna är. Hon tycker det är tråkigt eftersom
dessa siffror används för att ta ifrån människor grundläggande friheter.
Är siffrorna i Sverige lika dåligt underbyggda och fluffiga?


CDC WHISTLEBLOWER DR. BUKACEK on FLUFFING CV19 NUMBERS - NOT SCIENCE, LIES! (MIRROR)
... =emb_title

Återigen nya konspirationsteorier. Vad är det du vill med alla dessa tokiga inlägg?
Misstänker att du inte har ngn medicinsk utbildning eller kompetens utan att du är en av dem som anlitar Dr. Google hellre än lyssnar på experter på epidemiologi.

[/quote]
Vad är du för en inskränkt fördomsfull människa. Människan i inlägget är en läkare med mer än 20 års erfarenhet. Hon har skrivit många dödscertifikat och obducerat människor. Hur mycket erfarenhet har du? DU har inte ens lyssnat på denne läkare och varför hon anser att siffrorna över coronafall är överdrivna. Kryp tillbaka till den håla du kommer ifrån. Till skillnad från dig låter jag mig inte styras av rädslan.[/quote]

Teslaägare Gustafsson:
"Sluta upp med personangrepp. Leder inte till något bra.

Det jag hittar i historiken om Annie Bukacek är att hon är en religiös anti-vacccinare i Montana. Hur har hon koll på de nationella siffrorna om hon jobbar med obduktion i Montana?

Sveriges siffror är rätt tydliga. De siffror som FHM presenterar är de som dött med konstaterad SARS-CoV-2. Det tidningar även lägger till i sina rapporter är de som dött med sannolik smitta av SARS-CoV-2 men dessa tar FHM inte med förrän testresultat finns.

Som jag ser det så har Bukacek en agenda där hon vill förminska dödligheten av viruset eftersom hon är emot vaccin."[/quote]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Nej, jag är inte rädd bara realist.
Anna Bubacek är kanske inte den jag litar på mest i denna fråga. Även läkare med 20 års erfarenhet kan ju ha märkliga ideér.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Corona

Inlägg av renes »

TeslaX Anders skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Forumet har en funktion som låter en ignorera användare. Tråden ser bättre ut nu när jag använt det för att ignorera joyhan. Rekommenderas.
Klicka på namnet i ett inlägg och välj "ignorera". Man ser fortfarande att hans inlägg finns, men man slipper se innehållet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Corona

Inlägg av heldiggrisen »

renes skrev:
TeslaX Anders skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Forumet har en funktion som låter en ignorera användare. Tråden ser bättre ut nu när jag använt det för att ignorera joyhan. Rekommenderas.
Klicka på namnet i ett inlägg och välj "ignorera". Man ser fortfarande att hans inlägg finns, men man slipper se innehållet.
Och simsalabim så får man ett ekokammare där alla tycker samma, och inga nya idéer föds..
Jag tycker också det är konstigt att man fortfarande inte ser en abnorm peak av döda, det har massmedia ”lovat”oss i veckor.
Ett lands totala dödsfall består för nuvarande av människor döda i Corona + människor döda av annat (enkelt förklarat av funktionen Cd+Ad=Td
Jag har fortfarande inte sätt länder där Td har förändrats i en så exceptionell grad som förväntat om Cd hade kommit i tillägg. I siffror jag har sätt så verkar Cd att äta upp stora delen av Ad.
I får se vad facit är när faran är över, men ni får gärna visa mig siffror som säger att Ad är oförändrat, och landet har en ökning i Td som tillnärmelsevis motsvarar Cd.
Jag säger inte att folk inte dör av Corona, eller att Corona är ofarlig, jag tycker bara att jag saknar siffror som säger hur farlig Corona är, och tar tacksamt emot m någon kan peka i rätt riktning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Corona

Inlägg av Walker »

Nu vet jag att denna tråd heter ”Corona” och ligger under ”Allmänt” - ”Övrigt”
(Dessutom brukar jag scrolla förbi den)
Men....
är det en relevant tråd i ett forum om elbilar i allmänheten och Tesla i synnerhet?
...tveksamt i m o.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Nu vet jag att denna tråd heter ”Corona” och ligger under ”Allmänt” - ”Övrigt”
(Dessutom brukar jag scrolla förbi den)
Men....
är det en relevant tråd i ett forum om elbilar i allmänheten och Tesla i synnerhet?
...tveksamt i m o.

Finns mängder av irrelevanta trådar här i så fall.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Corona

Inlägg av renes »

heldiggrisen skrev:
Och simsalabim så får man ett ekokammare där alla tycker samma, och inga nya idéer föds..
Det var nån som sa att det är bra att ha ett öppet sinne, men inte så öppet att hjärnan ramlar ut.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Corona

Inlägg av vigge50 »

heldiggrisen skrev:
renes skrev:
TeslaX Anders skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Forumet har en funktion som låter en ignorera användare. Tråden ser bättre ut nu när jag använt det för att ignorera joyhan. Rekommenderas.
Klicka på namnet i ett inlägg och välj "ignorera". Man ser fortfarande att hans inlägg finns, men man slipper se innehållet.
Och simsalabim så får man ett ekokammare där alla tycker samma, och inga nya idéer föds..
Jag tycker också det är konstigt att man fortfarande inte ser en abnorm peak av döda, det har massmedia ”lovat”oss i veckor.
Ett lands totala dödsfall består för nuvarande av människor döda i Corona + människor döda av annat (enkelt förklarat av funktionen Cd+Ad=Td
Jag har fortfarande inte sätt länder där Td har förändrats i en så exceptionell grad som förväntat om Cd hade kommit i tillägg. I siffror jag har sätt så verkar Cd att äta upp stora delen av Ad.
I får se vad facit är när faran är över, men ni får gärna visa mig siffror som säger att Ad är oförändrat, och landet har en ökning i Td som tillnärmelsevis motsvarar Cd.
Jag säger inte att folk inte dör av Corona, eller att Corona är ofarlig, jag tycker bara att jag saknar siffror som säger hur farlig Corona är, och tar tacksamt emot m någon kan peka i rätt riktning.
Inte ett land men Bergamo är ändå en region med över en miljon invånare
«We compared the number of deaths over the first three months of this year with the average figure of the last three years, in order to verify the increase in mortality across Bergamo’s territory - explains Aldo Cristadoro, founder of InTwig and professor in Digital methods for social research at Bergamo University -. Our evaluation, carried out with great accuracy by means of the official data provided by each local administration, tells us that during the month of March more than 5.400 people have died, and approximately 4.500 of these are ascribable to coronavirus. One year ago, in March, the total deaths were almost 900».
Men visst, det var nog bara väldigt gamla personer som skulle dö de kommande månaderna ändå...

https://www.ecodibergamo.it/stories/ber ... 347414_11/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5539
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Norge är intressant här. Man kanske kommer att kunna visa att en extrem nedstängning faktiskt kan stoppa epidemin, alla nya fall där sker nu i Oslotrakten. När de relativt få konstaterat smittade utanför det området blivit friska kan det vara så att man kan öppna samhället igen. Det är definitivt allt för tidigt att utse segrande strategi ännu.
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Det är en svår fråga. Tittar man på SARS och MERS (liknande coronavirus) så försvann ju dessa praktiskt taget helt efter en tid på den globala arenan. Därmed kan man tänka sig att när epidemin "brunnit ut" så kommer Coronan även att upphöra existera i dagens mening. De länder som då raderat ut smittan är bara att gratulera i så fall. På lite längre sikt kommer säkerligen ett fungerande vaccin att ytterligare bidra till att smittan faktiskt försvinner helt, men det blir kanske inte ens nödvändigt med vaccinationer när ett fungerande vaccin är klart..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

heldiggrisen skrev:
Jag säger inte att folk inte dör av Corona, eller att Corona är ofarlig, jag tycker bara att jag saknar siffror som säger hur farlig Corona är, och tar tacksamt emot m någon kan peka i rätt riktning.
Det är för tidigt att säga exakt hur hög dödligheten är. Viruset är fortfarande nytt och det finns inte tillräckligt med information för att räkna ut det eftersom så få av de som smittas testas. Många länder i Europa har en väldigt hög överdödlighet just nu (Italien, Spanien och Storbritannien är väl värst just nu). Det är trots att man har väldigt kraftfulla åtgärder för att begränsa smittan så farlig är den definitivt. Även om Euromomo ligger efter i statistiken så ger den nog en uppfattning av lägsta nivån för överdödligheten just nu.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Corona

Inlägg av heldiggrisen »

vigge50 skrev:
heldiggrisen skrev:
renes skrev:
TeslaX Anders skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Forumet har en funktion som låter en ignorera användare. Tråden ser bättre ut nu när jag använt det för att ignorera joyhan. Rekommenderas.
Klicka på namnet i ett inlägg och välj "ignorera". Man ser fortfarande att hans inlägg finns, men man slipper se innehållet.
Och simsalabim så får man ett ekokammare där alla tycker samma, och inga nya idéer föds..
Jag tycker också det är konstigt att man fortfarande inte ser en abnorm peak av döda, det har massmedia ”lovat”oss i veckor.
Ett lands totala dödsfall består för nuvarande av människor döda i Corona + människor döda av annat (enkelt förklarat av funktionen Cd+Ad=Td
Jag har fortfarande inte sätt länder där Td har förändrats i en så exceptionell grad som förväntat om Cd hade kommit i tillägg. I siffror jag har sätt så verkar Cd att äta upp stora delen av Ad.
I får se vad facit är när faran är över, men ni får gärna visa mig siffror som säger att Ad är oförändrat, och landet har en ökning i Td som tillnärmelsevis motsvarar Cd.
Jag säger inte att folk inte dör av Corona, eller att Corona är ofarlig, jag tycker bara att jag saknar siffror som säger hur farlig Corona är, och tar tacksamt emot m någon kan peka i rätt riktning.
Inte ett land men Bergamo är ändå en region med över en miljon invånare
«We compared the number of deaths over the first three months of this year with the average figure of the last three years, in order to verify the increase in mortality across Bergamo’s territory - explains Aldo Cristadoro, founder of InTwig and professor in Digital methods for social research at Bergamo University -. Our evaluation, carried out with great accuracy by means of the official data provided by each local administration, tells us that during the month of March more than 5.400 people have died, and approximately 4.500 of these are ascribable to coronavirus. One year ago, in March, the total deaths were almost 900».
Men visst, det var nog bara väldigt gamla personer som skulle dö de kommande månaderna ändå...

https://www.ecodibergamo.it/stories/ber ... 347414_11/
Tack så mycket. Just sådana länkar jag vill ha.
Så får vi se om du har rätt, om det enbart var äldre som dog dagar/månader i förtid, eller om det var andra som dog år? Om antalet döda nästa år blir 500, 900 eller något annat?
Ska också bli intressant att se varför just Lombardien verkar vara så hårt rammat, finns det olika strängar av viruset som rammar olika hårt?
Fredrik j
Inlägg: 10898
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Ska också bli intressant att se varför just Lombardien verkar vara så hårt rammat, finns det olika strängar av viruset som rammar olika hårt?
Det har ju diskuterats tidigare i tråden att kombinationerna generationsboenden, hög andel rökare och, framförallt, stora problem med antibiotikaresistenta bakterier sedan tidigare gör att norra italien har dåliga förutsättningar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
renes skrev:
TeslaX Anders skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Forumet har en funktion som låter en ignorera användare. Tråden ser bättre ut nu när jag använt det för att ignorera joyhan. Rekommenderas.
Klicka på namnet i ett inlägg och välj "ignorera". Man ser fortfarande att hans inlägg finns, men man slipper se innehållet.
Och simsalabim så får man ett ekokammare där alla tycker samma, och inga nya idéer föds..
Jag tycker också det är konstigt att man fortfarande inte ser en abnorm peak av döda, det har massmedia ”lovat”oss i veckor.
Ett lands totala dödsfall består för nuvarande av människor döda i Corona + människor döda av annat (enkelt förklarat av funktionen Cd+Ad=Td
Jag har fortfarande inte sätt länder där Td har förändrats i en så exceptionell grad som förväntat om Cd hade kommit i tillägg. I siffror jag har sätt så verkar Cd att äta upp stora delen av Ad.
I får se vad facit är när faran är över, men ni får gärna visa mig siffror som säger att Ad är oförändrat, och landet har en ökning i Td som tillnärmelsevis motsvarar Cd.
Jag säger inte att folk inte dör av Corona, eller att Corona är ofarlig, jag tycker bara att jag saknar siffror som säger hur farlig Corona är, och tar tacksamt emot m någon kan peka i rätt riktning.
Förkortningarna förvirrade men själv är jag inte alls förvånad över antalet döda som vi får rapporterade. Det är inga katastrofsiffror men det är inte heller något att sopa under mattan. Det har ansträngt sjukvården rejält och på vissa platser så har gränsen för vad sjukvården klarar av passerats. Åtgärderna som satts in, både här i Sverige och i andra länder, har ju också lett till färre döda av andra orsaker (bilolyckor, andra virussjukdomar och luftvägsproblem i och med renare luft för att ta några exempel).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5539
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
renes skrev:
TeslaX Anders skrev:
Ingen mening att fortsätta diskussionen med dig Joyhan.
Forumet har en funktion som låter en ignorera användare. Tråden ser bättre ut nu när jag använt det för att ignorera joyhan. Rekommenderas.
Klicka på namnet i ett inlägg och välj "ignorera". Man ser fortfarande att hans inlägg finns, men man slipper se innehållet.
Och simsalabim så får man ett ekokammare där alla tycker samma, och inga nya idéer föds..
Jag tycker också det är konstigt att man fortfarande inte ser en abnorm peak av döda, det har massmedia ”lovat”oss i veckor.
Ett lands totala dödsfall består för nuvarande av människor döda i Corona + människor döda av annat (enkelt förklarat av funktionen Cd+Ad=Td
Jag har fortfarande inte sätt länder där Td har förändrats i en så exceptionell grad som förväntat om Cd hade kommit i tillägg. I siffror jag har sätt så verkar Cd att äta upp stora delen av Ad.
I får se vad facit är när faran är över, men ni får gärna visa mig siffror som säger att Ad är oförändrat, och landet har en ökning i Td som tillnärmelsevis motsvarar Cd.
Jag säger inte att folk inte dör av Corona, eller att Corona är ofarlig, jag tycker bara att jag saknar siffror som säger hur farlig Corona är, och tar tacksamt emot m någon kan peka i rätt riktning.
Förkortningarna förvirrade men själv är jag inte alls förvånad över antalet döda som vi får rapporterade. Det är inga katastrofsiffror men det är inte heller något att sopa under mattan. Det har ansträngt sjukvården rejält och på vissa platser så har gränsen för vad sjukvården klarar av passerats. Åtgärderna som satts in, både här i Sverige och i andra länder, har ju också lett till färre döda av andra orsaker (bilolyckor, andra virussjukdomar och luftvägsproblem i och med renare luft för att ta några exempel).
Det där är intressant. Blir många doktorsavhandlingar de närmaste åren.

Man kan inte heller bara titta på överdödlighet heller, det blir ju ganska liten total andel som dör av Corona trots allt i de flesta länder. Tittar man på diagnosen död med/av Corona så ser man ju en annan bild. Således kan man alltid visa siffror som stödjer att detta är inget att bekymra sig för eller tal som gör en riktigt orolig. Man får försöka se syftet med varför olika aktörer presenterar olika bild av epidemin.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Corona

Inlägg av renes »



Intressant förslag på hur man kan starta upp samhället igen.
We use mathematical models to show that a cyclic schedule of 4-day work and 10-day lockdown, or similar variants, can, in certain conditions, suppress the epidemic while providing part-time employment.
Even those infected on the first day of work spend most of their latent period at work and reach peak infectiousness during lockdown. This reduces the number of secondary infections.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Hur ska man hantera inresande till norge i fortsättningen om man bara tillfälligt har kvävt pandemin? Kommer norrmännen kunna åka på semester utan att sitta i karantän när dom kommer hem?
Hur Norge tänker hantera det vet vi inte, men jag såg en tysk politiker som förklarade att sommarsemestern inte kommer att bli verklighet för tyskarna i år. Den som hade hoppats på det ska tänka om. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att resa, inte ens inom landet. Det var han tvärsäker på redan nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Låst