Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5363
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Corona

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Det finns i alla fall betydligt fler rövhål än jag trodde, och antalet har uppenbarligen ökat våldsamt de senaste veckorna.
Hur ska man annars kunna förklara den plötsliga bristen på toapapper?
Min teori är att när någon hostar, skiter 10 personer i omgivningen på sig av skräck.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Corona

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
kontakten2 skrev:
På Malta har en del förutom toapapper hamstrat även tandkräm så den tagit slut i vissa butiker.
När utomjordingar hittar oss döda kommer dom säga att "dom har väldigt rena rövhål och tänder
Det finns i alla fall betydligt fler rövhål än jag trodde, och antalet har uppenbarligen ökat våldsamt de senaste veckorna.
Hur ska man annars kunna förklara den plötsliga bristen på toapapper?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Corona

Inlägg av Daniel »

Folk som refererar till Del Bigtree, och rekommenderar "Vaxxed", i något som helst sammanhang annat än som comic relief, tror med stor sannolikhet också att 5G orsakar cancer och att chemtrails är något som den globala världsregeringen släpper ut för att kontrollera människors tankar/handlingar, eller liknande.
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

Programledaren: ”Vad säger du till dem som tycker att det är cyniskt att prata om ekonomiska effekter när tusentals dör och vården riskerar att kollapsa?” Hessius: ”Det handlar inte om ekonomi, det handlar om människor. Det handlar om människors framtid.” Se Aktuellt!

När hela Coronahysterin drog igång tyckte jag att det var larvigt. En form av influensa som förvisso hade en hel del dödsfall, men inte mer än tidigare virussjukdomar, t.ex. verkar Svininfluensan gått betydligt hårdare fram, vi kan ju inte göra bokslut ännu när det gäller Corona.

Enligt en enkel sökning fick jag fram att Spanska sjukan (1918-1920) skördat mellan 50-100 miljoner dödsoffer, Hongkonginfluensan 1968 en miljon dödsoffer och Svininfluensan mellan 151 700 – 574 500 dödsoffer (svårt att beräkna enligt källan). Poängen med att jag uppger dessa siffror är inte att jag ska ange rätt siffra, se referenser, utan att jag vill påtala att människor alltid har avlidit i influensa och andra sjukdomar. Bland annat menade en forskare i något av alla nyhetsprogram (komme inte ihåg varken namn eller när) att sjukdomen Aids har skördat 35 miljoner offer.

Sedan hela denna cirkus drog igång har det tyvärr blivit betydligt värre än jag någonsin kunde föreställa mig att det skulle bli – nu är det ju mer eller mindre undantagstillstånd i hela Europa. Men med vilka konsekvenser?
https://johankant.wordpress.com/2020/03 ... nahysteri/
Några frågeställningar

Vad hade hänt om regeringen i Sverige, och övriga Europa med för den delen, skulle ha låtit vardagen fortgå som vanligt? Visst, smittspridningen hade kunnat bli lavinartad, men om sjukhusen hade ställt in alla planerade operationer och all vanlig vård, undantaget dödliga sjukdomar som behöver omedelbar behandling. Kanske även låtit civilförsvaret sätta upp fältsjukhus runt om i stora städer och kalla in militärpolis för att bistå den civila polismakten i att sköta ordning kring den förhöjda beredskapen inom sjukvården. Infört undantagstillstånd. Hur hade det gått?
Vad hade hänt om regeringen i Sverige, och övriga Europa med för den delen, hade använt sig av en bred expertis redan från början och inte bara Folkhälsoinstitutets experter. Inte lyssna på domedagsprofeterna och följt antal smittade och döda med referenspunkter till vanliga smittspridningen? Hade utgångsläget varit annorlunda?
Vad hade hänt om regeringen i Sverige, och övriga Europa med för den delen, inte hade ställt in alla sportevenemang och begränsat antal mänskliga sammankomster? Hade rädslan i samhället blivit begränsad?
Vad hade hänt om regeringen i Sverige, och övriga Europa med för den delen, hade haft ett annat förhållningssätt där man utgick från fakta kring Corona? Det vill säga det som Johan Giesecke hela tiden talar om, att sjukdomen inte är värre än någon annan influensavirus förutom att de i nuläget inte finns någon vaccin. Inte bagatellisera men heller inte hela tiden säga att det är en mycket allvarlig situation. Nej – det är en vanlig situation som har gjorts allvarlig av politiker och makthavare främst i Europa.
Vad hade hänt om media inte hade basunerat ut krig, död, oro, kris, katastrof dagligen i alla mediakanaler? Om man i stället hade haft en sansad rapportering där budskapet var att Corona är inte mer farligt än någon annan influensa. Visst, gamla människor har ingen möjlighet att vaccinera sig, men kanske skulle just denna grupp stanna inomhus.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Corona

Inlägg av Daniel »

Joyhan. Du driver din tes in i kaklet och förbi.

Vem ligger bakom denna jättekonspiration enligt dig?
Media? Big Pharma? Deep State?
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Corona

Inlägg av Daniel »

Och att detta skulle drivas främst i Europa...har du missat nyhetsrapporteringen helt? USA, Ryssland, Indien, Kina...samtliga länder där stora restriktioner införts för att dämpa smittspridningen.

Experterna har också förklarat ett par hundra gånger vid detta laget varför man inte bara kan låsa in riskgrupperna och låta alla andra låta liven fortgå som vanligt.

Problemet är att många som inte tillhör riskgrupperna kommer att behöva få vård. För att sjukvården ska mäkta med måste vi undvika att alltför många blir sjuka samtidigt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Corona

Inlägg av Swede1 »

Bjelke skrev:
mati skrev:
kontakten2 skrev:
På Malta har en del förutom toapapper hamstrat även tandkräm så den tagit slut i vissa butiker.
När utomjordingar hittar oss döda kommer dom säga att "dom har väldigt rena rövhål och tänder
Det finns i alla fall betydligt fler rövhål än jag trodde, och antalet har uppenbarligen ökat våldsamt de senaste veckorna.
Hur ska man annars kunna förklara den plötsliga bristen på toapapper?
:lol:
:lol: Aaaha, ni är för sköna.

Jag tror utomjordingarna kommer misstänka att vi hade en religion som avgudade rövhålet och tänderna. Våra präster var de som kunde bita sig själva i rövskägget, kommer utomjordings arkeologerna spekulera i. :mrgreen:

:lol:

Fråga på svt nu angående Corona?

Men hur fet ska man vara för att det ska räknas som en riskfaktor?

Vad tror du? Räcker ölmage eller behöver man vara fetare?
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Corona

Inlägg av TeslaX Anders »

Vi måste skilja på 2 saker: Sjukdomens farlighet för den enskilde resp farligheten för samhället/världen.

För de flesta är sjukdomen som en "vanlig" säsongsinfluensa. Det är ju det Johan Giesecke menar. Mot influensa har vi vaccin samt vissa antivirala läkemedel. Många människor tar vaccin varje år och många är immuna pga tidigare influensa.

MEN den stora skillnaden nu är att mot Corona finns inget vaccin, inga läkemedel och ingen människa var immun när epidemin började.

Detta leder till att massor av människor blir sjuka samtidigt med höga sjuktal och dödstal som följd och kaos i vården och bland de äldre i världen(och de är många)=kollaps i sjukvård, äldrevård och övrig omsorg.

Sverige gör helt rätt hittills där planen är att vi succesivt skall smittas i lagom takt så att vården fortsatt kan fungera.

Vaccin tar 1-2 år minst innan det finns klart. Vi måste få naturlig immunitet genom att få sjukdomen själva och när 60-70% av oss blivit immuna kommer viruset att i princip försvinna. Sedan kör vi vaccinering av resten när vaccinet är klart.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Corona

Inlägg av Swede1 »

TeslaX Anders skrev:
Vi måste skilja på 2 saker: Sjukdomens farlighet för den enskilde resp farligheten för samhället/världen.

För de flesta är sjukdomen som en "vanlig" säsongsinfluensa. Det är ju det Johan Giesecke menar. Mot influensa har vi vaccin samt vissa antivirala läkemedel. Många människor tar vaccin varje år och många är immuna pga tidigare influensa.

MEN den stora skillnaden nu är att mot Corona finns inget vaccin, inga läkemedel och ingen människa var immun när epidemin började.

Detta leder till att massor av människor blir sjuka samtidigt med höga sjuktal och dödstal som följd och kaos i vården och bland de äldre i världen(och de är många)=kollaps i sjukvård, äldrevård och övrig omsorg.

Sverige gör helt rätt hittills där planen är att vi succesivt skall smittas i lagom takt så att vården fortsatt kan fungera.

Vaccin tar 1-2 år minst innan det finns klart. Vi måste få naturlig immunitet genom att få sjukdomen själva och när 60-70% av oss blivit immuna kommer viruset att i princip försvinna. Sedan kör vi vaccinering av resten när vaccinet är klart.
Fin Analys Anders, men du kan ha fel, finns redan olika muterade/farliga varianter av Corona. Jag föredrar Sydkoreas supression strategi med masstestning och gps spårning.

Men den viktiga frågan är hur FET ska man vara för att tillhöra riskgruppen? :lol:
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

Det kommer aldrig att komma något effektivt medel mot coronaviruset. Dessa virus har som strategi att ständigt förändras så att vi aldrig kan bli helt immuna mot
viruset. Och att världen kraschar och kanske miljarder människor hamnar i misär verkar många på det här forumet inte bekymra sig om.
Däremot att man ser friska pensionärer ute och röra på sig, SKANDAL!!!

Boten är mycket värre än soten enligt min uppfattning.
Och jag är inte ensam, kolla in olika debatörer i svenska media som inte är okunniga om ekonomin och vad som händer just nu.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Corona

Inlägg av Swede1 »

joyhan skrev:
Det kommer aldrig att komma något effektivt medel mot coronaviruset. Dessa virus har som strategi att ständigt förändras så att vi aldrig kan bli helt immuna mot
viruset. Och att världen kraschar och kanske miljarder människor hamnar i misär verkar många på det här forumet inte bekymra sig om.
Däremot att man ser friska pensionärer ute och röra på sig, SKANDAL!!!

Boten är mycket värre än soten enligt min uppfattning.
Och jag är inte ensam, kolla in olika debatörer i svenska media som inte är okunniga om ekonomin och vad som händer just nu.
Men hur FET ska man vara då?
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Corona

Inlägg av TeslaX Anders »

Swede1 skrev:
TeslaX Anders skrev:
Vi måste skilja på 2 saker: Sjukdomens farlighet för den enskilde resp farligheten för samhället/världen.

För de flesta är sjukdomen som en "vanlig" säsongsinfluensa. Det är ju det Johan Giesecke menar. Mot influensa har vi vaccin samt vissa antivirala läkemedel. Många människor tar vaccin varje år och många är immuna pga tidigare influensa.

MEN den stora skillnaden nu är att mot Corona finns inget vaccin, inga läkemedel och ingen människa var immun när epidemin började.

Detta leder till att massor av människor blir sjuka samtidigt med höga sjuktal och dödstal som följd och kaos i vården och bland de äldre i världen(och de är många)=kollaps i sjukvård, äldrevård och övrig omsorg.

Sverige gör helt rätt hittills där planen är att vi succesivt skall smittas i lagom takt så att vården fortsatt kan fungera.

Vaccin tar 1-2 år minst innan det finns klart. Vi måste få naturlig immunitet genom att få sjukdomen själva och när 60-70% av oss blivit immuna kommer viruset att i princip försvinna. Sedan kör vi vaccinering av resten när vaccinet är klart.
Fin Analys Anders, men du kan ha fel, finns redan olika muterade/farliga varianter av Corona. Jag föredrar Sydkoreas supression strategi med masstestning och gps spårning.

Men den viktiga frågan är hur FET ska man vara för att tillhöra riskgruppen? :lol:
Finns inga rapporter om andra coronamutationer som du antyder vad jag vet.

Och hur länge tänker du att att man kan hålla på med Sydkoreas strategi ? Kanske inte realistiskt enligt mig. Vaccin tar minst 1-2 år att utveckla. När det finns blir allt mkt lättare.. Nej, än så länge gäller "lagom" smittspridning för att få immunitet i befolkningen.

"Den som lever får se" eller hur?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Corona

Inlägg av Swede1 »

Hörde om två varianter, en mildare och en värre med 70 % insjuknande. Om den mildare ger immunitet förtäljer inte historien.

Möjligen kan en rejäl ölmage med överhäng göra att du tillhör riskgruppen, vad tror du? Ännu fetare?
Fredrik j
Inlägg: 10898
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Swede1 skrev:
Möjligen kan en rejäl ölmage med överhäng göra att du tillhör riskgruppen, vad tror du? Ännu fetare?
Kan man inte se sina kalsonger är det nog dessvärre kört....
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

Det finns minst två varianter, den mer dödliga verkar ha varit den som upptäcktes först. Man kan ha bägge samtidigt. Tror inte att den ena ger immunitet mot den andra men som vanligt är inget svart eller vitt. Immunförsvaret kan kanske bli bättre att skydda sig mot den andra varianten om den lärt sig första.

Svart och vitt existerar inte heller när det gäller riskgrupper. Just ordet "risk" borde ge en hint om just detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Corona

Inlägg av Mickep »

Tror också det finns varianter. En som är mer dödlig. Själv känns det som om jag blivit smittad i omgångar. (Men troligtvis av vanligt virus) har lite hosta men känner av andning.
Hörde om en som besökte Åre för 2 veckor sedan och nu ligger i respirator. Ingen som någon skulle beteckna som skröplig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Kom med källa innan ni sprider den här typen av rykten.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Kom med källa innan ni sprider den här typen av rykten.
Säg det till SR P1 också...

Räcker denna?
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf

Alternativ:
https://academic.oup.com/nsr/advance-ar ... 36/5775463

Denna artikel refererar dit tex https://mmrjournal.biomedcentral.com/ar ... 20-00240-0
Tang et al. [26] conducted a population genetic analyses of 103 SARS-CoV-2 genomes and classified out two prevalent evolvement types of SARS-CoV-2, L type (~ 70%) and S type (~ 30%). The strains in L type, derived from S type, are evolutionarily more aggressive and contagious. Thus, virologists and epidemiologists need to closely monitor the novel coronavirus, in order to inspect the virulence and epidemic.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5539
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Virus muterar ofta!
Covid tycks finnas i minst ett 40-tal genetiska varianter

https://nypost.com/2020/03/24/iceland-s ... port-says/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Corona

Inlägg av Larofo »

Det kommer nu rapporter om att djurmarknaderna i Kina som man tror orsakar
uppkomsten av virus nu öppnar igen.
Om det stämmer så tycker jag det är OBRA!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Virus muterar ofta!
Covid tycks finnas i minst ett 40-tal genetiska varianter

https://nypost.com/2020/03/24/iceland-s ... port-says/
Ja, jag hörde om den rapporten också och det är knappast något rykte att de muterar frekvent. Att därför tro att vi har ett vaccin som skyddar oss inom kort är bara en vacker förhoppning inte baserad på verkligheten.

Sedan är det positivt att höra om allt fler studier som visar på att dödligheten inte alls är så stor som en del befarat.
Sedan får vi skilja på att dö av SARS-CoVid-19 och att dö med SARS-CoVid-19.
https://www.cebm.net/covid-19/global-co ... ity-rates/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10898
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Virus muterar ofta!
Covid tycks finnas i minst ett 40-tal genetiska varianter

https://nypost.com/2020/03/24/iceland-s ... port-says/
Ja, jag hörde om den rapporten också och det är knappast något rykte att de muterar frekvent. Att därför tro att vi har ett vaccin som skyddar oss inom kort är bara en vacker förhoppning inte baserad på verkligheten.

Sedan är det positivt att höra om allt fler studier som visar på att dödligheten inte alls är så stor som en del befarat.
Sedan får vi skilja på att dö av SARS-CoVid-19 och att dö med SARS-CoVid-19.
https://www.cebm.net/covid-19/global-co ... ity-rates/
Det kommer väl fungera som ett influensavaccin? Det behövs ett nytt varje år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Corona

Inlägg av dd88 »

Larofo skrev:
Det kommer nu rapporter om att djurmarknaderna i Kina som man tror orsakar
uppkomsten av virus nu öppnar igen.
Om det stämmer så tycker jag det är OBRA!
Spelar ingen större roll om någon enstaka marknad är öppen eller ej, kommer behövas drastiska åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

https://www.wired.com/story/opinion-mod ... pandemics/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Kom med källa innan ni sprider den här typen av rykten.
Säg det till SR P1 också...

Räcker denna?
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf

Alternativ:
https://academic.oup.com/nsr/advance-ar ... 36/5775463

Denna artikel refererar dit tex https://mmrjournal.biomedcentral.com/ar ... 20-00240-0
Tang et al. [26] conducted a population genetic analyses of 103 SARS-CoV-2 genomes and classified out two prevalent evolvement types of SARS-CoV-2, L type (~ 70%) and S type (~ 30%). The strains in L type, derived from S type, are evolutionarily more aggressive and contagious. Thus, virologists and epidemiologists need to closely monitor the novel coronavirus, in order to inspect the virulence and epidemic.
Ja, det finns flera stammar och virus är extremt dåliga på att kopiera sig själva och därmed skapa mutationer. Enligt https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf verkar det som att det är Typ II som har fått spridning och att det är den vi drabbats av här i Europa. Det står inte här att det finns en farligare alternativt mindre farlig version i omlopp i EU just nu. Det kan naturligtvis hända i framtiden, precis som det gjorde med spanska sjukan.

Jag misstänker att det finns intressen som gärna ser att vi drar ut och förstärker paniken och dessa skapar dessa rykten. Det ligger ju också i människans natur att vilja skrämma upp oss lite.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5539
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Allt biologiskt muterar ju. Virus också. Det behöver inte alls betyda att vaccin blir verkningslöst. En mutation leder oftast till en försämring för organismens överlevnad (virus är egentligen ingen "organism" såsom en bakterie). Så länge viktiga delar på "virusytan" inte ändrar sig dramatiskt kan ett vaccin och kroppens immunförsvar ändå vara fullt verksamt mot smitta.
Finns exempel på individer som har de två typer av Covid-19 som beskrivits ovan, men där bara det ena har har smittat vidare till andra. Finns många ändar på ett järnspett...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Låst