Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Corona

Inlägg av Credde »

"Regeringen förbjuder allmänna sammankomster med över 50 deltagare, meddelar statsminister Stefan Löfven på en pressträff."

Senaste.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Stå på sidan och hacka på FHM är lätt. Gör något vettigt istället med era kunskaper. Vissa bara kritiserar uta att komma me något konstruktivt. Det räcker inte med "jag tycker" och " jag tror" Kom ut och bereta vad ni vet och hur kommer ni fram till ära slutsatser.

Ingen vet. Men jag _tror_ på majoritetens strategi. Hade mycket hellre bott i Norge eller Danmark nu. Det är väl ni som tycker FHM gör ett bra jobb som borde förklara varför det är bra i så fall. Det saknas verkligen inte experter som ifrågasätter Sverige i dessa dagar om man säger så... :roll:
Majoriteten i världen tycker att elbilar är skit. Jag tror inte på de. Gör du det?

Jag tror inte att majoriteten tycker elbilar är skit. Vet du att det är så?
Jämför hur många många elbilar ocn hur många avgasbilar säljs i världen så får du svaret.
Slutsatsen tror jag är att majoriteten väljer något annat än dagens elbilar. Det tror jag inte betyder att majoriteten har något emot el som drivmedel. Återigen behöver jag bara gå till mig själv. Jag anser på riktigt, att eldrift är ett överlägset drivmedel för personbilar.
Första tillverkaren som erbjuder en elbil jag vill ha och som fixar mina grundläggande behov så byter jag.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5977
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Corona

Inlägg av Remuz »

Jag vet inte om ni såg på presträffen idag, men jag tycker Anders gör ett samlat och starkt intryck. En person att lita på är känslan man får. Jag skulle inte vilja ha någon som pratar i panik med rösten i falsett när det gäller att leda och ta svåra beslut.

Med detta sagt vill jag på inget sätt säga att FHM gör rätt. Det får vi veta när allt detta är över...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3346
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Jadu... Det är väl ett rimligt antagande om man ser hur det ser ut runtom i världen idag? Förstår inte varför jag ska vara svaret skyldig medan ni som följer FHM blint verkar anse att ni står på "the moral high ground".

Det är en fullkomlig bisarr tanke att hela världen styrs av populister och endast Sverige är förnuftiga. Att svenskarna gör som FHM säger stämmer inte heller. Folk gör det som är tillåtet så länge det är tillåtet.
Jag har i alla fall sett experter i Norge, Danmark och Storbritannien ifrågasätta de stränga åtgärder som länderna har vidtagit. Det är politiker och inte experter som fattar besluten i allmänhet. Så det är inte så enkelt att se sig om i världen via media och tro att man vet vad expertisen har för ståndpunkt.
Man kan jämföra med klimatfrågan. Där finns det genomgångar av publicerade vetenskapliga artiklar, det finns undersökningar bland klimatforskare, osv. Där har vi vetskap om vad experterna står för. I denna fråga, med ett virus vars egenskaper ännu inte är klarlagda, är det en annan sak.
Jag har själv ingen välunderbyggd uppfattning i frågan, men jag vänder mig emot att det skulle vara uppenbart vad expertisen i världen säger och jag tror inte det handlar om att de som litar på FHM är blinda.
När vi sitter med facit i hand kanske vi kan veta vad som var den bästa strategin, för respektive land, men att det skulle vara uppenbart i detta läge har jag svårt att tro på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Jadu... Det är väl ett rimligt antagande om man ser hur det ser ut runtom i världen idag? Förstår inte varför jag ska vara svaret skyldig medan ni som följer FHM blint verkar anse att ni står på "the moral high ground".

Det är en fullkomlig bisarr tanke att hela världen styrs av populister och endast Sverige är förnuftiga. Att svenskarna gör som FHM säger stämmer inte heller. Folk gör det som är tillåtet så länge det är tillåtet.
Jag har i alla fall sett experter i Norge, Danmark och Storbritannien ifrågasätta de stränga åtgärder som länderna har vidtagit. Det är politiker och inte experter som fattar besluten i allmänhet. Så det är inte så enkelt att se sig om i världen via media och tro att man vet vad expertisen har för ståndpunkt.
Man kan jämföra med klimatfrågan. Där finns det genomgångar av publicerade vetenskapliga artiklar, det finns undersökningar bland klimatforskare, osv. Där har vi vetskap om vad experterna står för. I denna fråga, med ett virus vars egenskaper ännu inte är klarlagda, är det en annan sak.
Jag har själv ingen välunderbyggd uppfattning i frågan, men jag vänder mig emot att det skulle vara uppenbart vad expertisen i världen säger och jag tror inte det handlar om att de som litar på FHM är blinda.
När vi sitter med facit i hand kanske vi kan veta vad som var den bästa strategin, för respektive land, men att det skulle vara uppenbart i detta läge har jag svårt att tro på.

Just osäkerheten är ett jättestarkt argument för att göra allt vad vi kan. Nu har de försökt skärpa budskapet idag. Får se hur det tas emot.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Jag menar alltså majoriteten av experterna. Inte folket.
Hur vet du vad majoriteten av experterna säger?

Jadu... Det är väl ett rimligt antagande om man ser hur det ser ut runtom i världen idag? Förstår inte varför jag ska vara svaret skyldig medan ni som följer FHM blint verkar anse att ni står på "the moral high ground".

Det är en fullkomlig bisarr tanke att hela världen styrs av populister och endast Sverige är förnuftiga. Att svenskarna gör som FHM säger stämmer inte heller. Folk gör det som är tillåtet så länge det är tillåtet.
Nej alla gör inte det som är tillåtet.
Jag har varit hemma i 2 veckor för att jag hade några symptom.
Min mamma som är 77år gammal går inte ut ur huset.
Vi hamstrar inte heller toalettpapper eller mat.
Tycker inte att det är så svårt att ta till sig att det inte är så bra att gå till puben och dricka med kompisarna, att gamla ska undvika gå ut i folksamlingar och fika med sina vänner. Att en del väljer att jobba hemifrån tycker jag är bara bra.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:

Läste en ganska hemsk artikel om vården och hur de kommer behöva prioritera. De delar in patienterna i tre grupper. De i grupp 1 har stor chans att klara sig. De i grupp 2 har sämre chans och de i grupp 3 har dålig chans. Blir det riktigt illa så kommer man att neka vård även till personer i grupp 1. Alltså människor som nästan garanterat hade överlevt om det funnits mer resurser. Med tanke på att en hel del yngre också behöver respiratorvård så blir jag lite nervös även för egen del. Det går inte att komma ifrån.
Länk?
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Jag menar alltså majoriteten av experterna. Inte folket.
Hur vet du vad majoriteten av experterna säger?

Jadu... Det är väl ett rimligt antagande om man ser hur det ser ut runtom i världen idag? Förstår inte varför jag ska vara svaret skyldig medan ni som följer FHM blint verkar anse att ni står på "the moral high ground".

Det är en fullkomlig bisarr tanke att hela världen styrs av populister och endast Sverige är förnuftiga. Att svenskarna gör som FHM säger stämmer inte heller. Folk gör det som är tillåtet så länge det är tillåtet.
Nej alla gör inte det som är tillåtet.
Jag har varit hemma i 2 veckor för att jag hade några symptom.
Min mamma som är 77år gammal går inte ut ur huset.
Vi hamstrar inte heller toalettpapper eller mat.
Tycker inte att det är så svårt att ta till sig att det inte är så bra att gå till puben och dricka med kompisarna, att gamla ska undvika gå ut i folksamlingar och fika med sina vänner. Att en del väljer att jobba hemifrån tycker jag är bara bra.

Nej det är klart. Men tillräckligt många tar för lätt på detta för att det ska vara ett problem. Kanske hjälper dagens skarpare tonfall.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1603
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Corona

Inlägg av frippan »

Jag har själv varit sjuk ett tag med frossa, huvudvärk, orkeslös och svårt att andas. Idag känner jag mig bra och hoppas att det är över.

Är väl hemma i karantän ett par dagar till men sen bär det iväg till jobbet. Jobbar självständigt och kan inte jobba på distans.

Om jag haft Corona eller inte vet jag inte. Men har jag haft det så tar jag det framför en genomsnittlig förkylning alla dagar i veckan. Höll man sig bara lugn och inte gjorde så gick det rätt bra. Men försökte man göra något så försvann all energi på en gång.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Muhlegg skrev:
Verdi skrev:

Läste en ganska hemsk artikel om vården och hur de kommer behöva prioritera. De delar in patienterna i tre grupper. De i grupp 1 har stor chans att klara sig. De i grupp 2 har sämre chans och de i grupp 3 har dålig chans. Blir det riktigt illa så kommer man att neka vård även till personer i grupp 1. Alltså människor som nästan garanterat hade överlevt om det funnits mer resurser. Med tanke på att en hel del yngre också behöver respiratorvård så blir jag lite nervös även för egen del. Det går inte att komma ifrån.
Länk?

Var inte här jag läste det men innehållet är detsamma.

https://www.smp.se/nyheter/manga-patien ... ljas-bort/
För att prioritera vilka patienter som ska få vård delas de in i tre kategorier, baserat på hur sannolikt det är att patienten överlever. Nivå tre handlar om patienter där sannolikheten att överleva är låg, medan det motsatta gäller för nivå ett. Om det behöver prioriteras inom nivåerna ska det göras utifrån den förväntade återstående livslängden, även kallat biologisk ålder.

– I normal sjukvårdsverksamhet kan man ställas inför svåra prioriteringar, men då ofta på nivå tre. Nu kan det bli så att vi måste prioritera på nivå ett, vården kan alltså behöva välja bort även patienter som har goda utsikter att klara sig, säger Lars Sandman.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

frippan skrev:
Jag har själv varit sjuk ett tag med frossa, huvudvärk, orkeslös och svårt att andas. Idag känner jag mig bra och hoppas att det är över.

Är väl hemma i karantän ett par dagar till men sen bär det iväg till jobbet. Jobbar självständigt och kan inte jobba på distans.

Om jag haft Corona eller inte vet jag inte. Men har jag haft det så tar jag det framför en genomsnittlig förkylning alla dagar i veckan. Höll man sig bara lugn och inte gjorde så gick det rätt bra. Men försökte man göra något så försvann all energi på en gång.
Samma symtom hos mig. Inget farligt men störande som fan. Tror inte att det var corona men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Jag menar alltså majoriteten av experterna. Inte folket.
Hur vet du vad majoriteten av experterna säger?

Jadu... Det är väl ett rimligt antagande om man ser hur det ser ut runtom i världen idag? Förstår inte varför jag ska vara svaret skyldig medan ni som följer FHM blint verkar anse att ni står på "the moral high ground".

Det är en fullkomlig bisarr tanke att hela världen styrs av populister och endast Sverige är förnuftiga. Att svenskarna gör som FHM säger stämmer inte heller. Folk gör det som är tillåtet så länge det är tillåtet.
Nej alla gör inte det som är tillåtet.
Jag har varit hemma i 2 veckor för att jag hade några symptom.
Min mamma som är 77år gammal går inte ut ur huset.
Vi hamstrar inte heller toalettpapper eller mat.
Tycker inte att det är så svårt att ta till sig att det inte är så bra att gå till puben och dricka med kompisarna, att gamla ska undvika gå ut i folksamlingar och fika med sina vänner. Att en del väljer att jobba hemifrån tycker jag är bara bra.

Nej det är klart. Men tillräckligt många tar för lätt på detta för att det ska vara ett problem. Kanske hjälper dagens skarpare tonfall.
Jo det är det största problemet. Om man gör som man blir rekommenderad så tror jag att vi alla vinner på det.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Jag har själv varit sjuk ett tag med frossa, huvudvärk, orkeslös och svårt att andas. Idag känner jag mig bra och hoppas att det är över.

Är väl hemma i karantän ett par dagar till men sen bär det iväg till jobbet. Jobbar självständigt och kan inte jobba på distans.

Om jag haft Corona eller inte vet jag inte. Men har jag haft det så tar jag det framför en genomsnittlig förkylning alla dagar i veckan. Höll man sig bara lugn och inte gjorde så gick det rätt bra. Men försökte man göra något så försvann all energi på en gång.

Vad skönt. Hoppas verkligen att du är bra nu. Var dock uppmärksam på om du blir sämre igen.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1603
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Corona

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
frippan skrev:
Jag har själv varit sjuk ett tag med frossa, huvudvärk, orkeslös och svårt att andas. Idag känner jag mig bra och hoppas att det är över.

Är väl hemma i karantän ett par dagar till men sen bär det iväg till jobbet. Jobbar självständigt och kan inte jobba på distans.

Om jag haft Corona eller inte vet jag inte. Men har jag haft det så tar jag det framför en genomsnittlig förkylning alla dagar i veckan. Höll man sig bara lugn och inte gjorde så gick det rätt bra. Men försökte man göra något så försvann all energi på en gång.

Vad skönt. Hoppas verkligen att du är bra nu. Var dock uppmärksam på om du blir sämre igen.
jo, är observant, blev bättre en dag och sen blev det sämre lika fort igen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Verdi skrev:
frippan skrev:
Jag har själv varit sjuk ett tag med frossa, huvudvärk, orkeslös och svårt att andas. Idag känner jag mig bra och hoppas att det är över.

Är väl hemma i karantän ett par dagar till men sen bär det iväg till jobbet. Jobbar självständigt och kan inte jobba på distans.

Om jag haft Corona eller inte vet jag inte. Men har jag haft det så tar jag det framför en genomsnittlig förkylning alla dagar i veckan. Höll man sig bara lugn och inte gjorde så gick det rätt bra. Men försökte man göra något så försvann all energi på en gång.

Vad skönt. Hoppas verkligen att du är bra nu. Var dock uppmärksam på om du blir sämre igen.
jo, är observant, blev bättre en dag och sen blev det sämre lika fort igen.

Det som är lite lurigt är den där lunginflammationen som kan komma efter att man känt sig bättre ett tag. Har själv råkat ut för det men då en vanlig säsongsinfluensa för sisådär 12-13 år sen. Därför ska man nog inte tveka att söka akutvård om man blir dålig igen och får svårt att andas.

Edit: Men jag tror nog att man måste ha varit rejält dålig med hög feber osv om det ska bli lunginflammation. De med milda symptom verkar inte få den iaf.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Corona

Inlägg av taliz »

Man kan få mild lunginflammation med. Det har jag haft i 4 veckor nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Corona

Inlägg av Swede1 »

Svårt att andas låter inget vidare frippe, ät vitlök, d och c vitamin, bada bastu är mina huskursråd mot virus etc. Allt för att stödja sitt eget immunförsvar så viruset neutraliseras fort. (Även zink kan vara viktigt)

Här kommer skrik från folk ute på fältet som gör jobbet, de har dåligt med skyddsutrustning i hemtjänsten.

https://www.expressen.se/kronikorer/ann ... aldre-dor/
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Corona

Inlägg av M3apan »

Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Tänk om Trump, genom sin arrogans, snabbast lyckas uppnå flockimmunitet i sitt land? Visserligen till ett otroligt högt pris men när majoriteten kanske kan återgå till ett nogorlunda vanligt liv samtidigt som många andra länder fortfarande är nedstängda skulle kanske dom som inte drabbats personligen hylla hans agerande.

Säger inte att det är rätt eller fel utan gör bara en reflektion.
I sak har du ju rätt. För samhällets del så går det ju inte under om 5% dör mer eller mindre plötsligt, jag tror t.o.m. att det skulle ge nya möjligheter eftersom det är de svagaste äldsta som dör mest. Däremot vore det en moralisk härdsmälta att låta det ske av ekonomiska skäl.
Han har full koll på läget...
screenshot_2020-03-27_at_16.36.59.png
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Saknas tiotusentals respiratorer enbart i NY. Han uttrycker sig lite märkligt men i sak har han rätt. Det är bråttom nu.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3346
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Just osäkerheten är ett jättestarkt argument för att göra allt vad vi kan. Nu har de försökt skärpa budskapet idag. Får se hur det tas emot.
Fast det är just det olämpliga i drastiska åtgärder som experter i t ex Tyskland, Storbritannien, Norge och Danmark framhållit. Sedan finns det säkert experter i dessa länder som förordar mer drastiska åtgärder. Men vilka som är i majoritet har jag ingen aning om. Min poäng är bara att det är svårt att veta för oss som inte är kunniga på området.

Här är för övrigt fyra svenska experter som inte är knutna till Folkhälsomyndigheten:

https://www.dn.se/debatt/byt-coronastra ... skgrupper/

De förordar inte en mer strikt strategi, tvärtom.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Corona

Inlägg av TeslaX Anders »

Verdi skrev:
frippan skrev:
Verdi skrev:
frippan skrev:
Jag har själv varit sjuk ett tag med frossa, huvudvärk, orkeslös och svårt att andas. Idag känner jag mig bra och hoppas att det är över.

Är väl hemma i karantän ett par dagar till men sen bär det iväg till jobbet. Jobbar självständigt och kan inte jobba på distans.

Om jag haft Corona eller inte vet jag inte. Men har jag haft det så tar jag det framför en genomsnittlig förkylning alla dagar i veckan. Höll man sig bara lugn och inte gjorde så gick det rätt bra. Men försökte man göra något så försvann all energi på en gång.

Vad skönt. Hoppas verkligen att du är bra nu. Var dock uppmärksam på om du blir sämre igen.
jo, är observant, blev bättre en dag och sen blev det sämre lika fort igen.

Det som är lite lurigt är den där lunginflammationen som kan komma efter att man känt sig bättre ett tag. Har själv råkat ut för det men då en vanlig säsongsinfluensa för sisådär 12-13 år sen. Därför ska man nog inte tveka att söka akutvård om man blir dålig igen och får svårt att andas.

Edit: Men jag tror nog att man måste ha varit rejält dålig med hög feber osv om det ska bli lunginflammation. De med milda symptom verkar inte få den iaf.
Jobbar själv i vården. Dag 2 med trolig Coronainfektion. Feber, lätt hosta, sjukdomskänsla samt stel i kroppen. Hann ta Pneumokockvaccin förra veckan så förhoppningvis lite mer skydd om man skulle få en kraftig lunginflammation som sekundärinfekteras med pneumokocker(Streptococcus pneumonie). Pnemokocker är vanligaste orsaken till lunginflammation hos mindre barn och äldre. Vaccinet ingår i allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Rekommenderas också till riskgrupper samt de över 65. Lunginflammation pga virus(influensa eller corona) leder inte alltför sällan till komplikationer med bakterier(bl.a pneumokocker).
Jag tycker att FHM gör ett lysande jobb. Det gäller att vi i samhället smittas på ett kontrollerat sätt tills flockimmunitet uppnås( ca 60-70% immuna). Då brukar samhällsinfektionen avta/upphöra och endast enstaka fall dyker upp.
Vaccin ligger månader eller år fram i tiden. Förhoppningvis kan man hitta läkemedel som lindrar förloppet för de svårt sjuka.
Det gäller att hålla sjukvårdspersonalen hyfsat friska så att inte vården kollapsar-då får ingen bra vård!! Skydda våra äldre!
Prioriteringar i vården görs dagligen även under"normala" förhållanden.
Så fungerar både civil och militär sjukvård. Tyvärr kan vården inte göra allt för alla och speciellt inte under dessa svåra förhållanden.
Alltså har du lättare influensaliknande symptom - STANNA HEMMA! ÅK INTE TILL AKUTEN SÅVIDA DU INTE HAR SVÅRT ATT ANDAS ELLER ÄR RIKTIGT DÅLIG!
För de flesta är det en relativt mild-måttlig influensa som går över på 1-2 veckor.

KÄMPA PÅ SVERIGE!
Vänligen
Anders i Mölndal
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Corona

Inlägg av TeslaX Anders »

Glömde en sak.

ÅK INTE TILL FJÄLLEN exvis och sprid runt smittan mer än nödvändigt.
Glesbygd ofta med många äldre och sparsamma vårdmöjligheter

Hur svårt kan detta vara? Det är allvar nu!

Har själv iaktagit största möjliga försiktighet både på jobbet och i samhället. Rikligt handtvätt samt sprit och munskydd på 50% av tiden-är kirurg så jag har skyddskläder på mig vid alla operationer.

Har ingen aning hur jag blivit smittad. Fienden finns därute och är osynlig!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1603
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Corona

Inlägg av frippan »

TeslaX Anders skrev:
Glömde en sak.

ÅK INTE TILL FJÄLLEN exvis och sprid runt smittan mer än nödvändigt.
Glesbygd ofta med många äldre och sparsamma vårdmöjligheter

Hur svårt kan detta vara? Det är allvar nu!

Har själv iaktagit största möjliga försiktighet både på jobbet och i samhället. Rikligt handtvätt samt sprit och munskydd på 50% av tiden-är kirurg så jag har skyddskläder på mig vid alla operationer.

Har ingen aning hur jag blivit smittad. Fienden finns därute och är osynlig!
Vet inte om denna är postad? Men den brukar ju dyka i varje tråd i någon form.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5544
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Just osäkerheten är ett jättestarkt argument för att göra allt vad vi kan. Nu har de försökt skärpa budskapet idag. Får se hur det tas emot.
Fast det är just det olämpliga i drastiska åtgärder som experter i t ex Tyskland, Storbritannien, Norge och Danmark framhållit. Sedan finns det säkert experter i dessa länder som förordar mer drastiska åtgärder. Men vilka som är i majoritet har jag ingen aning om. Min poäng är bara att det är svårt att veta för oss som inte är kunniga på området.

Här är för övrigt fyra svenska experter som inte är knutna till Folkhälsomyndigheten:

https://www.dn.se/debatt/byt-coronastra ... skgrupper/

De förordar inte en mer strikt strategi, tvärtom.
Ett problem med deras förslag är väl dels att det inte ännu går att masstesta p.g.a. kapacitetsbrist i flera led. Ett stort problem vid masstestning är testernas dåliga känslighet (sensitivitet). Det betyder i klartext att man missar många smittade med testerna. Inte heller finns det antikroppstest de förordar allmänt tillgängligt. Det verkar ändå hända mycket på på den fronten. Jag tror att FHI inte är främmande för dessa tankar. Tegnell är ju inne på att restriktioner måste vara hållbara för samhället över lite längre tid än vad som blir fallet i grannländerna. Norge har ju sin oljefond, men värdet på den har ju snart halverats...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3346
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Gustafsson skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Just osäkerheten är ett jättestarkt argument för att göra allt vad vi kan. Nu har de försökt skärpa budskapet idag. Får se hur det tas emot.
Fast det är just det olämpliga i drastiska åtgärder som experter i t ex Tyskland, Storbritannien, Norge och Danmark framhållit. Sedan finns det säkert experter i dessa länder som förordar mer drastiska åtgärder. Men vilka som är i majoritet har jag ingen aning om. Min poäng är bara att det är svårt att veta för oss som inte är kunniga på området.

Här är för övrigt fyra svenska experter som inte är knutna till Folkhälsomyndigheten:

https://www.dn.se/debatt/byt-coronastra ... skgrupper/

De förordar inte en mer strikt strategi, tvärtom.
Ett problem med deras förslag är väl dels att det inte ännu går att masstesta p.g.a. kapacitetsbrist i flera led. Ett stort problem vid masstestning är testernas dåliga känslighet (sensitivitet). Det betyder i klartext att man missar många smittade med testerna. Inte heller finns det antikroppstest de förordar allmänt tillgängligt. Det verkar ändå hända mycket på på den fronten. Jag tror att FHI inte är främmande för dessa tankar. Tegnell är ju inne på att restriktioner måste vara hållbara för samhället över lite längre tid än vad som blir fallet i grannländerna. Norge har ju sin oljefond, men värdet på den har ju snart halverats...
Just när det gäller testningen tänkte jag samma sak som du, men jag vet inte hur det går med ansträngningar att öka kapaciteten att testa. Det kanske ligger nära i tiden att kunna testa i större skala.
Och mitt syfte med länken var egentligen bara att visa på att det finns experter utanför FHM som driver en annan linje än att betydligt mer drastiska åtgärder krävs.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Låst