Ruta fastnat nere på model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Ruta fastnat nere på model s

Inlägg av Johan84 »

Jag som har trott jag har fått ett bra exemplar så hoppas detta går att lösa utan att köra 70mil till en SC. Frugan har bilen och den hissade ner rutan 10cm när hon låste upp den sen går det inte att få upp. Är minusgrader nu så misstänker isbildning. Ska sätta igång värmen på fullt när hon kommer hem och tejpa igen fönster så kanske bilen blir nog varm? Har provat en hård reset av bilen. Lär ju inte va så varm i kupén efter 5 mil motorväg med -5c. Tips mottages gärna.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Ruta fastnat nere på model s

Inlägg av NEO »

Johan84 skrev:
Jag som har trott jag har fått ett bra exemplar så hoppas detta går att lösa utan att köra 70mil till en SC. Frugan har bilen och den hissade ner rutan 10cm när hon låste upp den sen går det inte att få upp. Är minusgrader nu så misstänker isbildning. Ska sätta igång värmen på fullt när hon kommer hem och tejpa igen fönster så kanske bilen blir nog varm? Har provat en hård reset av bilen. Lär ju inte va så varm i kupén efter 5 mil motorväg med -5c. Tips mottages gärna.
Råkat ut för detta en gång vintertid. Det som gjordes var att byta fönsterhissen och motormekanismen på den dörren. Ett tips är att smörja alla lister med silikon för att förhindra frysning av ruta på list och att motorn går sönder av att försöka dra ner rutan när den är fast.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Hände mig med i vintras efter växlande temperatur mellan plus och minus för att slutligen vid lite kallare väderlek bara försvinna ned i dörren. När jag försökte få upp den igen sade det knak och sedan var det godnatt. Jag bor ju nära så dom tog in min bil direkt samma dag, jag fick lånebil, och kunde hämta den lagad på eftermiddagen till en kostnad av 1950 kr. Byte av fönsterhissmotor.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Tack för kommentarerna. Haft värmen på fullt och testade efter 90min. Rutan försvan ner helt i dörren och går inte få upp. Ingen annan ruta går att hissa men dom andra åker ner några mm när man öppnar dörrarna. Finns det någon säkring för fönsterhissarna?
Ingen an knapparna svarar varken från förarplats eller på dörrarna.

Har inte direkt varit kallt, -2 på natten och + 2 på dagen. Ingen nederbörd och har bilen under tak. 13 dec till närmaste servic som blir en resa på totalt 140mil. Inte så sugen på vänta på detta och lär knappast få en lånebil norr om umeå nu. Kan man skicka ner bilen till tesla? Kanske inte klassas som att den är okörbar men känns nästan så när det är höst/vinter

Törs man slita upp rutan med ett verktyg? Isf kanske jag kan tejpa fast den.

Tips på tel så jag kan få prata med någon tekniker?

Måste väll gå på garanti? Bara haft bilen 4 månader så tänker inte betala några 1950kr + alla fördyrande omständigheter i 2 månader.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Hjälper väl måttligt för felsökningen men jag tittade på en S hos Fordonsbolaget där rutan till ena bakdörren åkte ner den normala sträckan när man öppnade dörren men inte upp igen när man stängde så den kom längre och längre ner. (Jag gissade på problem med nån lägesgivare men säljaren trodde det skulle lösa sig med en mjukvaruuppdatering...)
Prova att boka en servicetid i appen, be dem ringa upp i beskrivningsrutan och hoppas ;) (Jag fick svar efter ett par dar, men det var ingen kris i mitt fall.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Har bokat service och den är 13 dec men kan ju inte köra dit utan framruta, 70mil. Sitter själv på Kastrup påväg till papua men frugan hade ringt butiken och dom skulle söka en ranger, imponerande om dom tar sig dit. Kanske är på g att släppa i umeå nu men inte hört när SC skulle öppna men är väldigt lägligt nu tycker jag :)
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare

Inlägg av Larssa »

Var med om exakt samma sak.. i minus 30.. 100 mil från närmaste service center.. slutade med ett byte av mekanismen osv
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Har inte varit med om detta på någon Tesla så jag vet inte hur det ser ut men tänker att fönsterhissar inte är så mycket annorlunda på bilar, men vid ett tillfälle så släppte hiss/motorfästet från själva rutan då den frusit. Dvs hissen gick ner och ryckte ur/loss rutan ur sitt fäste då den frusit fast.

Löstes genom att ta bort dörrsidan och lägga tillbaka rutan i hiss-skenan från hissmotorn igen.
Skriv svar