Passar på att låna tråden då jag jag letar bästa dubbfria vinterdäck till min kommande M3 LR AWD. Har beställt 19" turbinfälgar från EVWheel Direct till sommardäcken så jag tänkte köra med 19" original sportfälgarna på vintern. Enligt min däckfirma ska dimensionen på däcken vara 235/40 R19, vilket begränsar utbudet väsentligt. Hade tänkt köra på Goodyear SCT för att komma ner i ljudnivå, men de finns inte i rätt dimension. Fanns en del europeiska däck i rätt dimension men det avrådde däckfirman starkt ifrån (bor i Sthlm). Ett av få alternativ vi hittade var Nokian Hakkapelitta R3, så just nu lutar det åt dem. Någon som hittat andra alternativ?
Någon som har sett vilka friktionsdäck som Vi Bilägare eller Aftonbladet plus rekommenderar?
Nej men Continental brukar vara överlägsna. Nokian Hakka R3 är väl tvåa men de är ofta sladdrigare och sämre på våta vägar.
I Mellansverige är Continental givna. Hakka R3 kanske är att föredra i norra Norrland.
Själv köpte jag Goodyear. De var nästan lika bra som Continental men ännu lite tystare. Ångrar mig en aning faktiskt. Borde ha tagit Conti.
Varför ångrar du dig då?
Jag la för stor vikt vid bullret. Nordiska friktionsdäck är tysta till sin natur så det hade nog gått bra med Continental-däcken också. Och de har ju bästa greppet.
Men nu är väl Goodyear-däcket nästan lika bra så det är nog ingen fara.
Passar på att låna tråden då jag jag letar bästa dubbfria vinterdäck till min kommande M3 LR AWD. Har beställt 19" turbinfälgar från EVWheel Direct till sommardäcken så jag tänkte köra med 19" original sportfälgarna på vintern. Enligt min däckfirma ska dimensionen på däcken vara 235/40 R19, vilket begränsar utbudet väsentligt. Hade tänkt köra på Goodyear SCT för att komma ner i ljudnivå, men de finns inte i rätt dimension. Fanns en del europeiska däck i rätt dimension men det avrådde däckfirman starkt ifrån (bor i Sthlm). Ett av få alternativ vi hittade var Nokian Hakkapelitta R3, så just nu lutar det åt dem. Någon som hittat andra alternativ?
Tack! Vad säger ni om dessa alternativ, för och nackdelar? Någon som vet om de är med i Teknikens Världs senaste test (i så fall köper jag ett nummer)?
Har för mig att min däckfirma tyckte att Nokian var bättre än Conti för att det var ett nyare däck. Pirelli har jag aldrig haft och har ingen åsikt om.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Passar på att låna tråden då jag jag letar bästa dubbfria vinterdäck till min kommande M3 LR AWD. Har beställt 19" turbinfälgar från EVWheel Direct till sommardäcken så jag tänkte köra med 19" original sportfälgarna på vintern. Enligt min däckfirma ska dimensionen på däcken vara 235/40 R19, vilket begränsar utbudet väsentligt. Hade tänkt köra på Goodyear SCT för att komma ner i ljudnivå, men de finns inte i rätt dimension. Fanns en del europeiska däck i rätt dimension men det avrådde däckfirman starkt ifrån (bor i Sthlm). Ett av få alternativ vi hittade var Nokian Hakkapelitta R3, så just nu lutar det åt dem. Någon som hittat andra alternativ?
Tack! Vad säger ni om dessa alternativ, för och nackdelar? Någon som vet om de är med i Teknikens Världs senaste test (i så fall köper jag ett nummer)?
Har för mig att min däckfirma tyckte att Nokian var bättre än Conti för att det var ett nyare däck. Pirelli har jag aldrig haft och har ingen åsikt om.
Ja, det där är förra generationens Conti. Viking Contact 7 heter det som "motsvarar" Hakka R3.
Inte för att jag kör med dubbfritt längre (testade första vintern med Tesla här men det var uselt på mina breddgrader) men när jag
hade en lånebil för nån vecka sedan, en model S85D, så satt det Michelin dubbfria på den (X-Ice Xi3) och det var sjukt imponerande
vad tysta och stabila dom var fast det var nästan 20 grader varmt ute!
Dom skulle jag absolut tittat närmare på om jag var ute efter dubbfritt
Inte för att jag kör med dubbfritt längre (testade första vintern med Tesla här men det var uselt på mina breddgrader) men när jag
hade en lånebil för nån vecka sedan, en model S85D, så satt det Michelin dubbfria på den (X-Ice Xi3) och det var sjukt imponerande
vad tysta och stabila dom var fast det var nästan 20 grader varmt ute!
Dom skulle jag absolut tittat närmare på om jag var ute efter dubbfritt
Var det stor skillnad på dubbfritt även på snö eller är det vid isigt som skillnaden märks?
Hur är det vid start och stopp?
Jag har kört dubbfritt många år i Norrbotten. På snö och riktigt vinterväglag är de i princip lika bra. På blankis kring nollan eller på våt is vid töväder är det nästan inget grepp.
De har sina fördelar även häruppe: man sätter på dem tidigare och tar av dem senare och minskar risken för att överraskas av svarthalkan i frostiga partier på höstarna och kan åka till fjällen där det är vinterväglag i april medan det är torr asfalt hemma vid kusten.
Jag har kört dubbfritt många år i Norrbotten. På snö och riktigt vinterväglag är de i princip lika bra. På blankis kring nollan eller på våt is vid töväder är det nästan inget grepp.
De har sina fördelar även häruppe: man sätter på dem tidigare och tar av dem senare och minskar risken för att överraskas av svarthalkan i frostiga partier på höstarna och kan åka till fjällen där det är vinterväglag i april medan det är torr asfalt hemma vid kusten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Blir nog dubbat ändå tror ni har bättre vintrar uppe hos er än i efter sundsvalls kusten, iofs mycket bar vägbana men också milt med återfrysning av vägbanan.
Inte för att jag kör med dubbfritt längre (testade första vintern med Tesla här men det var uselt på mina breddgrader) men när jag
hade en lånebil för nån vecka sedan, en model S85D, så satt det Michelin dubbfria på den (X-Ice Xi3) och det var sjukt imponerande
vad tysta och stabila dom var fast det var nästan 20 grader varmt ute!
Dom skulle jag absolut tittat närmare på om jag var ute efter dubbfritt
Var det stor skillnad på dubbfritt även på snö eller är det vid isigt som skillnaden märks?
Hur är det vid start och stopp?
Som sagt, med rejält vinterväglag är skillnaden minimal men vid isigt och jäkligt kring nollan mm så är dubbat rejält mycket bättre
Det blir samma sak vid start/stopp även om det inte har riktigt samma betydelse tycker jag, det rör sig ju inte om samma hastigheter liksom, men
i vissa situationer så kan det ju få katastrofala följder även där såklart...
Vi har haft det löjligt besvärligt med väglaget i flera år här nu, pendlar kring nollan flera veckor sammanlagt
Jag har kört dubbfritt många år i Norrbotten. På snö och riktigt vinterväglag är de i princip lika bra. På blankis kring nollan eller på våt is vid töväder är det nästan inget grepp.
De har sina fördelar även häruppe: man sätter på dem tidigare och tar av dem senare och minskar risken för att överraskas av svarthalkan i frostiga partier på höstarna och kan åka till fjällen där det är vinterväglag i april medan det är torr asfalt hemma vid kusten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Blir nog dubbat ändå tror ni har bättre vintrar uppe hos er än i efter sundsvalls kusten, iofs mycket bar vägbana men också milt med återfrysning av vägbanan.
Jag är uppvuxen i Timrå och delar helt din uppfattning. Det var dessutom tuffare vintrar på den tiden.
Jag har kört dubbfritt många år i Norrbotten. På snö och riktigt vinterväglag är de i princip lika bra. På blankis kring nollan eller på våt is vid töväder är det nästan inget grepp.
De har sina fördelar även häruppe: man sätter på dem tidigare och tar av dem senare och minskar risken för att överraskas av svarthalkan i frostiga partier på höstarna och kan åka till fjällen där det är vinterväglag i april medan det är torr asfalt hemma vid kusten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Blir nog dubbat ändå tror ni har bättre vintrar uppe hos er än i efter sundsvalls kusten, iofs mycket bar vägbana men också milt med återfrysning av vägbanan.
Jag är uppvuxen i Timrå och delar helt din uppfattning. Det var dessutom tuffare vintrar på den tiden.
Det är detta som är det komiska med den eviga dubb vs dubbfritt debatten.
Alla som kör i Stockholm/mellansverige på mestadels asfalt eller fastfrusen gammal moddsnö/is borde köra med dubbdäck enl era erfarenheter samt vad däckstesterna visar.
Sen gör folk helt tvärtom i verkligheten och prioriterar buller och komfort före säkerhet. Oftast med motiveringen att det brukar ju gå bra eller jag kör ändå så försiktigt.
En annan faktor för oss i Stockholm att ta hänsyn till är att det är dubbdäck förbud på vissa gator. Har man behov av att åka på dem är dubbdäck inte ett så jättebra alternativ...
Man får ju inte glömma att dubbdäck dödar fler än friktionsdäck (luftpartiklar som orsakar sjukdom) och det vill man ju inte ha på sitt samvete....
Sedan får man ju inte åka på vissa gator och inte andra länder...
Och när vi är inne på urbana myter så producerar elbilen mkt mer koldioxid vid tillverkningen så att den inte alls är miljövänlig.
Alla dom där argumenten låter precis som fossilkramarnas argument mot elbilar.
Och när vi är inne på urbana myter så producerar elbilen mkt mer koldioxid vid tillverkningen så att den inte alls är miljövänlig.
Alla dom där argumenten låter precis som fossilkramarnas argument mot elbilar.
Något som sällan lyfts upp är själva problemet - att det kan bli riktigt halt på vintern... och jag har faktiskt sett flera personer som kört av vägen MED dubbdäck. Det blir m a o inte mindre halt med dubbar Det enda sättet att hantera det är att köra på ett sätt som passar underlaget. Och då är min personliga erfarenhet att skillnaden inte är så brutal som många verkar anse. Har själv kört ett antal 1000 mil på vinterväg med odubbat och aldrig kört av vägen för det.
...jo, en gång - med dubb.
Att köra försiktigare när det är halt är kanske ingen dum idé
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har nu hämtat hjulen hos tesla och kan konstatera att jag fick betala det gamla priset, så 700kr billigare att beställa hjulen separat och inte tillsammans med bilen.
[
...klipp...
Orkar inte länka till albilar släpper ut mi dre co2 under sin livstid...
Kan vi återgå till ämnet val av vinterdäck?
1* Du såg inte antar jag.
2* Val av vinterdäck eller val av friktionsdäck?
Tror tråden heter val av vinterdäck. Vinterdäck brukar brukar delas upp i två kategorier, friktionsdäck och dubbdäck.
[
...klipp...
Orkar inte länka till elbilar släpper ut mindre co2 under sin livstid...
Kan vi återgå till ämnet val av vinterdäck?
1* Du såg inte antar jag.
2* Val av vinterdäck eller val av friktionsdäck?
Tror tråden heter val av vinterdäck. Vinterdäck brukar brukar delas upp i två kategorier, friktionsdäck och dubbdäck.
Tänkte mest på kommentaren om co2 utsläpp av elbil inte riktigt hörde hemma i diskussionen...