3-fas
Moderator: Redaktion
Re: 3-fas
Du är inte tvungen men det rekommenderas samt att det blir smidigare
Laddaren (UMC) som följer med bilen är dessutom en fas
Med vanligt vägguttag laddar du 10A det följer med en blå adapter ( husvagnskontakt ) som tillåter lite snabbare och framför allt säkrare laddning men då behöver du adapter till dit trefas uttag för att nyttja denna.
Vill du ladda 11kW så behöver du en hemma laddare annars klarar du dig med den blåa adaptern
Laddaren (UMC) som följer med bilen är dessutom en fas
Med vanligt vägguttag laddar du 10A det följer med en blå adapter ( husvagnskontakt ) som tillåter lite snabbare och framför allt säkrare laddning men då behöver du adapter till dit trefas uttag för att nyttja denna.
Vill du ladda 11kW så behöver du en hemma laddare annars klarar du dig med den blåa adaptern
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 3-fas
Landbos krävs. Enklast gör du det genom den s k Bjelke-metoden, dvs sätt en trefaskontakt i botten på en Tesla Wall Connector och koppla in i ditt trefasuttag och vips har du 11kW trefasladdning!Knase skrev:Hej!
Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?
Mvh Christian
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: 3-fas
Jag skulle rekommendera att du tar hem en elektriker o kollar hur det är draget. En laddbox är smidigt o det funkar snabbt o säkert. Du får i nästan 7 mil i timmen.Knase skrev:Hej!
Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?
Mvh Christian
För mig var det en ickefråga eftersom laddningen är så väsentlig o installation o laddbox kostar en bråkdel om man ser vad bilen kostar.
Min installation med egen central gick på drygt 5000kr sedan tillkom teslas wc.
Visst du kan hänga i kabeln i första bästa uttag i garaget o hoppas att det är rätt draget, Men enklast o säkrast är att se till att det är rätt draget o sedan om du använder wc eller ej beror på hur mycket du kör o hur snabbt du behöver ladda. Ingen tvingar dig att köra wc på full fart du kan styra det själv men du får möjligheten att få ut nästan 7 mil timmen.
Re: 3-fas
Tesla wall connector och sladd med trefaskontakt är nog billigast.oscfor skrev:Landbos krävs. Enklast gör du det genom den s k Bjelke-metoden, dvs sätt en trefaskontakt i botten på en Tesla Wall Connector och koppla in i ditt trefasuttag och vips har du 11kW trefasladdning!Knase skrev:Hej!
Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?
Mvh Christian
Annars finns dessa:
https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
https://evconnect.se/collections/portab ... re/nrgkick
https://www.evsolution.se/produkt/juice ... ddstation/
En fördel med att använda kontakt är att det är enkelt att rycka ur laddstationen när åskan kommer.
Re: 3-fas
Fördelen med detta är dessutom att man kan plocka ner wall connectorn ganska enkelt för att ta med sig den när man reser. Just iom att UMCn inte längre har stöd för trefas.oscfor skrev:Landbos krävs. Enklast gör du det genom den s k Bjelke-metoden, dvs sätt en trefaskontakt i botten på en Tesla Wall Connector och koppla in i ditt trefasuttag och vips har du 11kW trefasladdning!Knase skrev:Hej!
Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?
Mvh Christian
Jag frågade elektrikern nån gång om han skulle vilja göra om min WC-inkoppling till en fast installation utan röd trefaskontakt emellan. Men det ville han inte. Han såg ingen som helst nödvändighet i detta, tvärtom, han tyckte att bjelke-metoden var en mycket smidig lösning. (Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 3-fas
CEE kontakter är ju gjorda för industriellt bruk och tål långvarig belastning om de är korrekt installerade. Det är alltså ingen större fara att dra 10A 1-fas ur det uttaget. 10A 1-fas bör räcka som laddning för de flesta till vardags.
Men vill du utnyttja 3-fas och 11kW så bör du skaffa en laddbox.
Men vill du utnyttja 3-fas och 11kW så bör du skaffa en laddbox.
Re: 3-fas
mati skrev:(Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt )
Helt otroligt, hänger han inte här hela dagarna???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 3-fas
Nej, precis. Fast det borde ju numera vara ett allmänt känt och vedertaget begrepp som alla känner till, tycker man. Ungefär som Higgs-partikeln eller Laplace-transform.bonath skrev:mati skrev:(Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt )
Helt otroligt, hänger han inte här hela dagarna???
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 3-fas
Jäkla knepig elektriker alltså!mati skrev:Nej, precis. Fast det borde ju numera vara ett allmänt känt och vedertaget begrepp som alla känner till, tycker man. Ungefär som Higgs-partikeln eller Laplace-transform.bonath skrev:mati skrev:(Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt )
Helt otroligt, hänger han inte här hela dagarna???
Han får väl köpa en Tesla (eller annan valfri elbil med 3-fas-laddning helst), så löser det sig
Fördelen som nämndes ovan med att kunna dra ur kontakten vid åska är riktigt bra också!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 3-fas
Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?Knase skrev:Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.
Trevlig helg!
Mvh Christian
Re: 3-fas
Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.nek0 skrev:Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?Knase skrev:Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.
Trevlig helg!
Mvh Christian
Fel av mig. Finns inget i förordningen som nämner fast installation.
Senast redigerad av Snelleman, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+
Re: 3-fas
Tesla WC är godkänd det var installationen jag var osäker på.Snelleman skrev:Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.nek0 skrev:Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?Knase skrev:Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.
Trevlig helg!
Mvh Christian
Re: 3-fas
Var står det att det ska vara en fast installation? I förordningen står det att den ska installeras på en fastighet.Snelleman skrev:Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.nek0 skrev:Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?Knase skrev:Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.
Trevlig helg!
Mvh Christian
Teslas WC är godkänd med 100% säkerhet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: 3-fas
Kontrollerade förordningen. Hittar inget om att det måste vera en fast installation, så du har nig rätt!. Sorry!oscfor skrev:Var står det att det ska vara en fast installation? I förordningen står det att den ska installeras på en fastighet.Snelleman skrev:Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.nek0 skrev:Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?Knase skrev:Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.
Trevlig helg!
Mvh Christian
M3 SR+