LarsL skrev:Helt rätt! Det absolut sämsta som kan hända är att de släpper en autopilot som inte är färdig och som orsakar en olycka.
Att lämna tillbaka pengar är inte heller en lockande tanke så klart... Kanske det bästa är att släppa en autopilot som har manglats sönder av safe and healthy och blir totalt poänglös. Den skiten som kommer av det kan man ju alltid hantera.
Jag tror det sämsta med autopiloten är att den hajpats bortom allt vett och förnuft när den introducerades. Min reaktion när jag läste om den först var
"Wow, kan ta en tupplur om jag blir trött bakom ratten och låta bilen köra."
Förmodligen ungefär lika klokt som att somna bakom ratten utan autopilot. Den typen av förväntningar är vettlöst överdrivna.
Har för mig att Elon på slutet försökt tona ner autopiloten.
Tror att dom flesta, mig inräknad, har väldigt svårt att hitta en lagom nivå på vad man kan förvänta sig.
Vad kan man förvänta sig av autopilot på en bil? Det är okänd mark för de flesta.
Rent krasst. Det enda bilen har att gå på när den ska följa en fil i motorvägsfart är bilden från en liten kamera som sitter i överkanten på framrutan.
Inte så otroligt mycket att hänga i julgranen när man tänker på att alla i egna bilen och omgivande bilars liv hänger på att den funkar klockrent.
Pengar tillbaka för autopilothårdvara som inte används?
- Radarn används till TACC (och den funkar numera riktigt bra)
- Kameran i överkanten på vindrutan används för automatiskt helljus (funkar helt förträffligt)
- Ultraljudssensorerna varnar för bilar som ligger farligt nära (räddade mig från en smäll igårmorse när en tok bytte fil utan se över axeln först)
Om Tesla går ut och säger att det var ett misstag att marknadsföra funktionen för den här generationen av bilar skulle jag inte ha ett jätteproblem med det.
(Det var ett långt sätt att säga. "Okej, håller med"

)