Jag hatar mig själv och är inte värd att köra Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag hatar mig själv och är inte värd att köra Tesla

Inlägg av danni »

+46 skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
En bil är till för att användas. Inte stå och vara fin.
Ja, såhär har jag alltid resonerat också. Om du inte vågar använda bilen för att du är rädd för fälgskrap eller dörruppslag så har du köpt dig en för dyr eller fin bil för vad du kan hantera. Jag tänker särskilt på det när jag ser någon ställa sig över dubbla parkeringsplatser allra längst bort på parkeringen vid Ica Maxi (oftast i en bil värd en tredjedel av vad min bil är värd, som jag sedan prompt forcerar in på någon trång plats närmast ingången liksom för att utgöra en reaktiv kraft mot dumheterna).
Jag håller inte med. Att få fula märken och bucklor för att folk inte kan fickparkera eller öppna en bildörr på en parkering har inget med hur jag använder bilen eller hur mycket den kostar. Ingen skulle acceptera att få sin båt tilltygad på grund av att någon inte lärt sig att angöra en brygga...
Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Du kan ju inte ignorera verkligheten. Verkligheten är den att ska du använda bilen på vanligt sätt så kommer du behöva riskera dörruppslag och andra negativa effekter av andra människors dumhet. Enda sättet att undvika det är att börja ändra sina vanor rejält, och aldrig parkera där andra människor kan tänkas vistas med sina bilar, och det tycker jag inte det är värt för någon bil. Men det är klart, du kan ju börja ha fendrar längs bilens sidor också, för att fortsätta båtanalogin...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Att på en stor parkering klämma in sig mellan två bilar bara för att visa andra att man inte bryr sig om någon råkar slå upp dörren och orsaka en buckla är ett beteende som jag inte skriver under på. Det är min invändning. Jag har haft svart metallic på tre bilar och det har lärt mig att försöka minska riskerna så långt det är möjligt, t ex att gå några extra steg. Förstår inte heller vad det har med priset att göra. Däremot brukar jag äga mina bilar i mer än tre år så jag har kanske ett annat incitament. Samma sak gäller båtar. Har du någonsin sett en risig Riva?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Verkligheten är grym.
• Kidsen gör märken i parketten när de leker.
• Svärmor drar i handtaget på karmen till nyinstallerade skjutpartiet.
• Grannens barn drar sin sparkcykel i sidan på bilen som står på uppfarten.
• Svärfar har missat att mejsla bort en kant på mur/stolpe så fälgen skrapas.
• Med sandaler på blir tårna trampade på i karusellkön.
• Eftermiddagssolen sticker i ögonen, solglasögonen måste på.
• Långväga-kusinerna är på besök och deras barn kissar i nya soffan när de sover över.
- massor av situationer varje dag som vi troligen inte kan påverka, bara förhålla oss till.
Full respekt för att alla förhåller sig olika till vad som kan hända.

Vill mena att vi i verkligheten försöker parera och minimera eventuella skador även om de i vissa fall är oundvikliga och utom kontroll.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Första repan är värst, vad det än gäller. Kanske bäst o göra den själv så kan man slappna av sen :)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

[quote="Machris"]Första repan är värst, vad det än gäller. Kanske bäst o göra den själv så kan man slappna av sen :)[/quote
+1
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
Att på en stor parkering klämma in sig mellan två bilar bara för att visa andra att man inte bryr sig om någon råkar slå upp dörren och orsaka en buckla är ett beteende som jag inte skriver under på. Det är min invändning. Jag har haft svart metallic på tre bilar och det har lärt mig att försöka minska riskerna så långt det är möjligt, t ex att gå några extra steg. Förstår inte heller vad det har med priset att göra. Däremot brukar jag äga mina bilar i mer än tre år så jag har kanske ett annat incitament. Samma sak gäller båtar. Har du någonsin sett en risig Riva?
Men visst finns det ett ganska stort utrymme mellan att klämma sig in i den trängsta rutan man kan hitta bara för att bevisa hur lite man bryr sig om sin bil, och att parkera över dubbla rutor på en övergiven parkering två kilometer bort från sitt mål för att man bryr sig för mycket, eller hur? Jag försöker också minimera riskerna. Har jag barnen med mig tar jag familjeparkering om sådan finns. Jag tar gärna parkeringen längst ut för att kunna ställa mig prick på linjen. Det är inget konstigt med det. Min enda poäng är att om någon bil blev så viktig för mig att jag kände att jag inte kunde använda den normalt, att jag var tvungen att ställa mig allra längst bort på Maxi-parkeringen bara för att den inte ska få dörruppslag, så hade jag gjort ett misstag som ens köpt den. Jag kommer resonera likadant med Teslan. Helst familjeparkering eller på kanten. Men vafan, om jag måste ställa den mitt i smeten på den trånga parkeringen utanför en fullsmetad djurpark under semestern så gör jag det. Jag kommer inte ställa mig på en pendelparkering och sen ta bussen sista biten bara för att bevara den i perfekt skick. Bilar är till för att användas.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Som utomstående som följt diskussionen om hur man ska parkera eller inte parkera sin bil så kan jag passa på att poängtera att ni inte kommer nå konsensus i denna frågan. Anledningen till detta är att mänskligheten är indelade i två huvudsakliga grupper: pedanter och slarvpellar, och dessa två personlighetstyperna kan inte förstå varandra. Jag läste en undersökning för en tid sedan som visade att den vanligaste orsaken till skilsmässor är oenighet kring städningen hemma - när inte ens gifta par klarar att komma överens i frågan, så är oddsen låg att debattörerna här kommer nå någon annanstans än irritation över den andres dumhet.
Med det sagt så håller jag på danni :D
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
Som utomstående som följt diskussionen om hur man ska parkera eller inte parkera sin bil så kan jag passa på att poängtera att ni inte kommer nå konsensus i denna frågan. Anledningen till detta är att mänskligheten är indelade i två huvudsakliga grupper: pedanter och slarvpellar, och dessa två personlighetstyperna kan inte förstå varandra. Jag läste en undersökning för en tid sedan som visade att den vanligaste orsaken till skilsmässor är oenighet kring städningen hemma - när inte ens gifta par klarar att komma överens i frågan, så är oddsen låg att debattörerna här kommer nå någon annanstans än irritation över den andres dumhet.
+1
Vissa förbannar fåglar, i tid och otid, eller sin egen klantighet. Andra, som till exempel jag, blir förbannade när någon inte kan låta bli att slänga upp en dörr eller till varje pris måste klämma in sig mellan två bilar....
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det är bara en tidsfråga tills man får sin första skada på bilen. Dörruppslag, stenskott, fälgarna...

Jag tror det vanligaste skadan med model S är att skada fälgarna. Bilen är bredare än en BMW X5 så speciellt när man inte är van så är risken stor.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Haha, du har väl en poäng - jag är en slarvpelle (och som tur är gift med en till slarvpelle!). Men ändå har jag bara en enda gång under snart 15 år med körkort fått ett dörruppslag som var så illa att det gav permanent skada (lacken höll faktiskt men det blev en liten buckla i plåten). Om risken är att jag får ett till sånt under de kommande 15 åren på grund av att jag inte parkerar längst bort så kan jag leva med det.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Det är bara en tidsfråga tills man får sin första skada på bilen. Dörruppslag, stenskott, fälgarna...

Jag tror det vanligaste skadan med model S är att skada fälgarna. Bilen är bredare än en BMW X5 så speciellt när man inte är van så är risken stor.
+1
Jag ägde en Chevrolet Surburban ett antal år. Den var perfekt vad gäller att slippa parkeringsskador, i alla fall. Stora hjul, breda monterade fotsteg runt om, Trippeldrag i bak och vinsch i fram... ;)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ja stora sidesteps är perfekt mot dörruppslag. Bilar som model S har ju veckad plåt på sidan och inget skydd alls.., prickar ett dörruppslag den veckade delen ör det klart svårt att få det bra igen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Herr X skrev:
Det finns två sorters människor: De som använder sköljmedel/diskmaskinssalt och de som tror att det blir rent med bara tabletterna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Haha. Håller med.
Hatar tabletterna. Föredrar att köra enkelt pulver eller möjligtvis flytande. Sen justerar man in så att den dimensionerar rätt mängd sköljmedel och salt.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Första repan på bilen får mig att känna att det är bäst att sälja pärlan till någon som kan ta hand om bilen bättre och införskaffa sig en Volvo 240 konverterad till eldrift så klart.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Som utomstående som följt diskussionen om hur man ska parkera eller inte parkera sin bil så kan jag passa på att poängtera att ni inte kommer nå konsensus i denna frågan. Anledningen till detta är att mänskligheten är indelade i två huvudsakliga grupper: pedanter och slarvpellar, och dessa två personlighetstyperna kan inte förstå varandra.
Du menar personer med högre respektive lägre blodtryck? ;)

Jag har väldigt svårt att förstå TSs känslor. Jag hade nog inte ens sett den skadan, än mindre fällt några tårar. Men så har jag ju en bucklig, skrapad och smutsig bil också :lol:
imark73

Inlägg av imark73 »

bladh skrev:
elmotor_mattias skrev:
Är oxå väldigt intresserad av att skaffa skydd till fälgarna, får man lov att fråga var du har beställt ditt "Alloygator-kit"?
Jag beställde mitt kit via Alloygator.se. Testade först Alloygator.com, men de skickar inte till Sverige tydligen. Alloygator.se ser lite mysko ut, tveksam layout och språkbruk, ingen shoppinglösning på sajten osv. Man beställer genom att maila info@alloygator.se. Efter någon dag ringde killen som har sajten, en privatperson i Falkenberg, tror han är engelsktalande från början. Han bekräftade beställningen och bad mig sätta in pengarna på hans PlusGiro. Kändes också lite "sådär". Men det funkade alla tiders, det kom ett paket.
Slog mig dock nu att jag inte fick något kvitto. :shock:
Hej
Jag vet att tråden är ett par år gammal - men den kommer upp på Google så jag vill gärna lägga till att Alloygator har nu en ny Svensk distributör. Adressen www.alloygator.se har omdirigerats och vi jobbar på att bygga upp ett nätverk montörer runt om landet. Mejla gärna till info[at]alloygator.se om några frågor!

Med vänlig hälsning

Safety Seal Europe AB, Plogvägen 3, 467 30 Grästorp
Tel: 020-121 025
http://www.safetyseal.se
http://www.facebook.com/SafetySealEurope/
Skriv svar