Normal leveranstid från fabrik till leverans?
Moderator: Redaktion
Normal leveranstid från fabrik till leverans?
Hej
Är det någon här som har någon uppfattning om vad man kan förvänta sig för tid från att bilen är "färdigbyggd" i Freamont tills att den levereras på SC i Stockholm?
Min bil skulle till att börja med levereras i slutet av september, men sedan ändrades det till slutet av september/oktober, men nu är det åter igen ändrat till slutet av oktober/november! Hjälp.... Klarar inte att vänta så länge...
Bilen blev färdigbyggd igår...
/Jonas
Är det någon här som har någon uppfattning om vad man kan förvänta sig för tid från att bilen är "färdigbyggd" i Freamont tills att den levereras på SC i Stockholm?
Min bil skulle till att börja med levereras i slutet av september, men sedan ändrades det till slutet av september/oktober, men nu är det åter igen ändrat till slutet av oktober/november! Hjälp.... Klarar inte att vänta så länge...
Bilen blev färdigbyggd igår...
/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Normal leveranstid från fabrik till leverans?
Det verkar som om det brukar ta ungefär två månader från färdig produktion.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Samma sak med min leverans, hoppat från september till oktober/november till september/oktober och nu tillbaka till oktober/november... vet inte om det kan vara så att Tesla planerar om vilken båt bilen skall fraktas med...
Min bil är inte färdigbyggd än, 7 dagar i produktion.
Jag skulle gissa på att från fabrik till leverans i sverige så tar det minst en månad.
Min bil är inte färdigbyggd än, 7 dagar i produktion.
Jag skulle gissa på att från fabrik till leverans i sverige så tar det minst en månad.
Model 3 Performance 2022
För mig tog det 3 månader. Jag gjorde beställningen i slutet av december och fick bilen i slutet av mars. Jag beställde en S85.
Edit: Jag missade att det var tiden från fabrik (inte beställning) som efterfrågades. Från fabrik tog det 2 månader till leverans.
Edit: Jag missade att det var tiden från fabrik (inte beställning) som efterfrågades. Från fabrik tog det 2 månader till leverans.
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
För mig tog det 6 veckor från färdigbyggd till leverans och 8 veckor totalt från beställning....fick den i början på july
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hoppas tidplanen hoppar tillbaka till septemer/oktober... Vore ju kul att få bilen medans det är lite höst kvar...
Det tog för övrigt 8 dagar att bygga bilen, så din borde vara klar snart Reddy.
/Jonas
Det tog för övrigt 8 dagar att bygga bilen, så din borde vara klar snart Reddy.
/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Beställd 30/4 hämtade den 6/8 för min del!
Tesla Model S 85D Vit
Du hade rätt JonasH, den blev färdigbyggd igår!JonasH skrev:Det tog för övrigt 8 dagar att bygga bilen, så din borde vara klar snart Reddy.
/Jonas

Tydligen nu den värsta perioden börjar...
Model 3 Performance 2022
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Neeejdå. Nej. Vadå värsta perioden? Nej, inte alls. Det är helt coolt här. Inte jobbigt alls. Lugn som en filbunke. Känns knappt som att vänta alls. Inga problem. Jättelugnt. Går skitbra. Mmmmhmmm. Jag klarar mig. Jag håller inte alls på att bli galen. Det är inga problem. Det går jättebra. Jättebra. Jättebra. Jättebra. Inga problem.Reddy skrev:Du hade rätt JonasH, den blev färdigbyggd igår!JonasH skrev:Det tog för övrigt 8 dagar att bygga bilen, så din borde vara klar snart Reddy.
/Jonas![]()
Tydligen nu den värsta perioden börjar...
6-10 veckor är det normala...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Man kanske skulle skriva en bok för blivande Teslaägare som är ungefär som en sån där graviditetsbok
"I fjärde veckan monteras hjulen"
Där skulle blivande ägare få läsa om hur deras bil blir till, hur den kommer hela vägen till dem, hur man ska förbereda sig inför stora dagen när den anländer och vad man ska tänka på de första veckorna efteråt. Tror den skulle sälja bra

"I fjärde veckan monteras hjulen"

Där skulle blivande ägare få läsa om hur deras bil blir till, hur den kommer hela vägen till dem, hur man ska förbereda sig inför stora dagen när den anländer och vad man ska tänka på de första veckorna efteråt. Tror den skulle sälja bra

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har två dokumentärer om hur de byggs. "How it's made Dreamcars: Tesla Model S" och "National Geographics Megafactories - Tesla Motors". Jag har sett dem flera gånger styck nu...TiborBlomhall skrev:Man kanske skulle skriva en bok för blivande Teslaägare som är ungefär som en sån där graviditetsbok![]()
"I fjärde veckan monteras hjulen"![]()
Jag har också slutet av oktober/november som planerad leveranstid, men min bil har inte börjat byggas ännu. Vi får väl se om de kan snabba på så den hinner med på samma båt. 

TiborBlomhall skrev:Man kanske skulle skriva en bok för blivande Teslaägare som är ungefär som en sån där graviditetsbok![]()
"I fjärde veckan monteras hjulen"![]()
"Tesla for Dummies"

Jag beställde min S85D den 3,e Juni och skickade in definitivt köp 2 dagar senare.
Det tog ca. 3 veckor med produktionen och helt plötsligt var den på väg och har varit så sedan slutet på juni.
Igår kom ett nytt meddelande på My Tesla sidan:
Teslas fabrik bygger nu din Model S
Va, ska dom bygga den igen, men det visade sig att den nu är iland och ska sättas samman i Tilburg.
Det är tydligen stopp där av någon anledning, men preliminär leveransdag är 4,e september kl. 14.00.
Om det nu inte blir stopp en längre tid??
Det tog ca. 3 veckor med produktionen och helt plötsligt var den på väg och har varit så sedan slutet på juni.
Igår kom ett nytt meddelande på My Tesla sidan:
Teslas fabrik bygger nu din Model S

Va, ska dom bygga den igen, men det visade sig att den nu är iland och ska sättas samman i Tilburg.

Det är tydligen stopp där av någon anledning, men preliminär leveransdag är 4,e september kl. 14.00.
Menar du stopp där som i att de har problem med ihopsättning av bilar där generellt, eller att bilen gör ett stopp där?Jorma skrev:Det är tydligen stopp där av någon anledning, men preliminär leveransdag är 4,e september kl. 14.00.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
bylund skrev:Menar du stopp där som i att de har problem med ihopsättning av bilar där generellt, eller att bilen gör ett stopp där?Jorma skrev:Det är tydligen stopp där av någon anledning, men preliminär leveransdag är 4,e september kl. 14.00.
Jag vet inte mer än det mejl jag fick som var på min fråga om leveransen:
"Gällande leverans så har jag fortfarande 4:e Kl. 14:00 som tid.
Det är stop i Tilburg just nu och jag tror att bilarna rullar ut igen snart."
Är
Färdigproducerad
Din Model S är på väg från fabriken.
Den sista statusen man ser innan leverans, eller finns det ytterligare steg innan bilen ska hämtas?
/J
Färdigproducerad
Din Model S är på väg från fabriken.
Den sista statusen man ser innan leverans, eller finns det ytterligare steg innan bilen ska hämtas?
/J
TMS LR UltraRed, FSD
Att den förbereds för leverans eller upphämtning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag pratade med DS idag igen. Min bil, beställd den 3:e juli och färdigproducerad den 30:e juli, står visst fortfarande i USA och väntar på att bli lastad på båt. Jag trodde den skulle hunnit längre vid det här laget. Vi får hoppas de knyter ihop det till början av oktober.
Min kollega loggade in på My Tesla 2-3 dar innan han faktiskt hämtade ut bilen i InfraCity, och då stod det "Teslas fabrik bygger nu din Model S" där igen. Jag påtalade detta för min egen DS, så förhoppningsvis får någon titta lite på vilka meddelanden som visas och när. Jag menar att Tesla skulle få färre samtal från oroliga blivande ägare om My Tesla hade korrekta meddelanden under hela processen. När bilen skruvas ihop i Tilburg så är det samma meddelande som när den byggs i Fremont, vilket har gett en och annan otålig kund lite övergående ångest.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- TiborBlomhall
+1
Till och med posten klarar ju av att skanna streckkoden på paket så man ser dess väg från avsändare till mottagare. Tesla skulle också kunna göra det datat (som jag är övertygad de har internt) tillgängligt för kunderna - just för att minska trycket på sina DS med sådana triviala frågor.
Till och med posten klarar ju av att skanna streckkoden på paket så man ser dess väg från avsändare till mottagare. Tesla skulle också kunna göra det datat (som jag är övertygad de har internt) tillgängligt för kunderna - just för att minska trycket på sina DS med sådana triviala frågor.
Samtidigt vill de kanske inte avslöja den interna logistiken i detalj.
- TiborBlomhall
Alla stopp behöver inte visas i detalj. Till och med en enkel progress bar skulle räcka:
order production shipping assembly freight delivery
##############--------------------------------
Progress baren skulle kunna ticka på i små steg (varje intern station bilen anländer till) utan att ändå avslöja exakta detaljer. Kunder blir nöjda när de ser procenten stod på 43% igår och 44% idag. (Och för att motverka oroliga calls kan de fuska och räkna upp typ en procent varannan dag även om bilen tex står still och väntar på att skeppas.)
Eller är de så dumma så de tror att folk inte vet om slutmonteringen i Tillburg och försöker dölja den?
Ärligt, med tanke på amerikaner, så tror jag helt enkelt att de har anpassat infot efter amerikanska förhållanden (där leverans sker ganska snabbt efter att bilen är färdigbyggd) och inte ens har tänkt på att i andra delar av världen är processen mycket längre och folk blir oroliga när veckorna går...
order production shipping assembly freight delivery
##############--------------------------------
Progress baren skulle kunna ticka på i små steg (varje intern station bilen anländer till) utan att ändå avslöja exakta detaljer. Kunder blir nöjda när de ser procenten stod på 43% igår och 44% idag. (Och för att motverka oroliga calls kan de fuska och räkna upp typ en procent varannan dag även om bilen tex står still och väntar på att skeppas.)
Eller är de så dumma så de tror att folk inte vet om slutmonteringen i Tillburg och försöker dölja den?
Ärligt, med tanke på amerikaner, så tror jag helt enkelt att de har anpassat infot efter amerikanska förhållanden (där leverans sker ganska snabbt efter att bilen är färdigbyggd) och inte ens har tänkt på att i andra delar av världen är processen mycket längre och folk blir oroliga när veckorna går...