Rutan som försvann

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Rutan som försvann

Inlägg av Kriper »

Började dagen kl. 06.00 med att förvärma i 50 minuter, 15 minus inger ju respekt för en sörlänning. Ändå problem med att öppna förardörren trots skrapade rutor och varm bil. Hoppade in på passagerarsidan, körde till pendlarparkeringen som har laddstolpe, gratis men endast 15 km/tim laddning. Öppnade försiktigt förardörren och knak, så fick sidorutan spel, åkte upp och ned ett par gånger, för att till slut bestämma sig för att försvinna ned i dörren och stanna där. Hade då 5 mil i range. In på matbutiken, fick låna tejp, sax och "genomskinlig" plastfilm som jag tejpade dit på bilen. Ringde SC och, jodå, kom in du så får du lånebil. 3900 kr skulle det kosta. Skaplig servicenivå! Fick ladda ett par timmar så jag kunde ta mig till Nacka för att fylla på några mil till med en snabbare laddning. Nu var klockan 12.00. Vidare färd genom ett stillastående Stockholm mot Upplands Väsby. Inget vidare att hålla i plasten så att den inte flög iväg med fartvinden samtidigt som man navigerar genom illa plogade gator. Två filer hade blivit en så snitthastigheten var väl sisådär 20 km/h. Väl framme så tog dom in bilen genast och jag fick en röd P85D att sladda runt med i modden. Summa summarum: trots att jag ser till att hålla rutorna rena och förvärmer ordentligt så är nog inte sidorutorna på Model S den ultimata konstruktionen i minusgrader, särskilt som det varit de senaste veckorna med minus och plusgrader om vartannat. I mitt fall verkar det som det frusit inne i dörren. Knak! :shock: Har någon liknande erfarenheter? Kan man göra något för att förebygga att det händer igen?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5977
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Remuz »

Nu löser det inte problemet med service, mem spraya lite avisningsmedel och dra rutan upp och ner massa gånger innan det blir kallt nästa gång. Görs med fördel flera gånger i månaden på vintern
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Rutan som försvann

Inlägg av erbo73 »

Jag har en spackelsickel i fickan som jag inleder med att dra i springan mellan ruta och dörr innan jag öppnar dörren, bara för att få bort isen som ofta bildas där och hindrar rutan för att gå ner. Känns ju seriöst på en premiumbil, men lösningen funkar. . :?

Vill ju helst inte slabba ner rutan med silikon heller...
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Stevvee »

erbo73 skrev:
Jag har en spackelsickel i fickan som jag inleder med att dra i springan mellan ruta och dörr innan jag öppnar dörren, bara för att få bort isen som ofta bildas där och hindrar rutan för att gå ner. Känns ju seriöst på en premiumbil, men lösningen funkar. . :?

Vill ju helst inte slabba ner rutan med silikon heller...
Vissa dagar är jag så sugen på Model S och andra dagar läser man sånt här och tänker va? Bil för miljonen och man behöver gå runt med spackelsickel. Min gamla BMW från 90-talet klarade sig fin fint i kylan när jag hade den. Den var också ramlös.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Rutan som försvann

Inlägg av erbo73 »

Japp, frugans i3 har inga som helst problem så vissa tillverkare vet ju hur man ska göra...
Låt dig dock inte hindras från att köpa Tesla bara för det här. Bilen är underbar iaf.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Alfred »

Fwiw har vi haft exakt noll problem med detta på vår Model X. Har inte gjort något och har aldrig krånglat.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Teslaspolen »

Dumheter med ramlösa dörrar. Otroligt opraktiskt och inte direkt snyggt heller även om andra försöker hävda motsatsen.

Nåja. Vi har haft småstrul om vi inte förvärmt; men bara man kommer ihåg det så har det aldrig strulat.
Användarvisningsbild
SweNilsson
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2018 14:44

Re: Rutan som försvann

Inlägg av SweNilsson »

Har haft precis samma bekymmer med BMW Z4 och 428 Cab. Något som är svårt att undvika med dörrar utan ram tror jag, men att dra ett plastkort eller något längs listen innan man öppnar kan vara bra om det bildats is.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Rutan som försvann

Inlägg av TeslaX Anders »

Gäller att smörja gummilister med silikon eller glycerol på vintern för att undvika problem. Enkel åtgärd.
Gjort så på vår MX under vintern-inga problem.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
NinjaNiklas

Re: Rutan som försvann

Inlägg av NinjaNiklas »

Hade samma problem men lösningen är simpel :) jag talade med en kille på SC i sthlm på telefonen och fick reda på nedan.

Det e klämskyddet som aktiverats med stor sannolikhet pga att det e så mkt is. För att nollställa så drar man ner rutan hela vägen och fortsätter sedan hålla in nedåt knappen i 5sek.
Sen upp med rutan och vid helt stängt så håller man i knappen uppåt i fem sek.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Bjelke »

NinjaNiklas skrev:
Hade samma problem men lösningen är simpel :) jag talade med en kille på SC i sthlm på telefonen och fick reda på nedan.

Det e klämskyddet som aktiverats med stor sannolikhet pga att det e så mkt is. För att nollställa så drar man ner rutan hela vägen och fortsätter sedan hålla in nedåt knappen i 5sek.
Sen upp med rutan och vid helt stängt så håller man i knappen uppåt i fem sek.
Man får väl, om det stämmer, hoppas på att SC inte tar 3900kr för att nollställa klämskydd ;) :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Xmag »

erbo73 skrev:
Japp, frugans i3 har inga som helst problem så vissa tillverkare vet ju hur man ska göra...
Låt dig dock inte hindras från att köpa Tesla bara för det här. Bilen är underbar iaf.
Jag hade mycket problem med min BMW 320GT där rutorna inte gick upp och ned som de skulle vid dörrstängning när det blev is. Ramlöst är inte optimalt på vintern.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Kriper »

TeslaX Anders skrev:
Gäller att smörja gummilister med silikon eller glycerol på vintern för att undvika problem. Enkel åtgärd.
Gjort så på vår MX under vintern-inga problem.
Här var inte problemet att rutan fastnade i listen. Den har jag smort med silicon. Problemet var att rutan fick spel och började åka upp och ned helt okontrollerat för att sedan dyka ned i dörren - tugg, tugg, klonk - och plötsligt somna in.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
TeslaX Anders skrev:
Gäller att smörja gummilister med silikon eller glycerol på vintern för att undvika problem. Enkel åtgärd.
Gjort så på vår MX under vintern-inga problem.
Här var inte problemet att rutan fastnade i listen. Den har jag smort med silicon. Problemet var att rutan fick spel och började åka upp och ned helt okontrollerat för att sedan dyka ned i dörren - tugg, tugg, klonk - och plötsligt somna in.
Har du hunnit höra vad dom sa vad som var fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Kriper »

Dom ringde igår eftermiddag när jag hade fullt upp men jag tyckte han nämnde att de hade bytt mekanismen. Jag ska hämta bilen idag så jag återkommer när jag vet mer. Jag vill gärna se en spec på delarna för det kostade 3936 lusidorer.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Rutan som försvann

Inlägg av kallekula »

Stevvee skrev:
Min gamla BMW från 90-talet klarade sig fin fint i kylan när jag hade den. Den var också ramlös.
Bara gratulera. Min gamla BMW med ramlösa fönster hade detta problem, liksom en Mercedes. Förstår inte riktigt hur man ska slippa. Korkad konstruktion tycker jag.
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Larssa »

Var med om exakt samma sak igår!

Hade just avslutat en 30 mils resa i ca -20 grader. Stannade på uppfarten och gick och öppnade garagedörren, tillbaka in i bilen och när jag stängde förar dörren så hände det där!

Nu står den i garaget men rutan är 100% nere i dörren och går inte att få upp, har också något knastrande ljud när jag försöker manövrera rutan!

938km till närmaste service center :roll:
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Kriper »

Larssa skrev:
Var med om exakt samma sak igår!

Hade just avslutat en 30 mils resa i ca -20 grader. Stannade på uppfarten och gick och öppnade garagedörren, tillbaka in i bilen och när jag stängde förar dörren så hände det där!

Nu står den i garaget men rutan är 100% nere i dörren och går inte att få upp, har också något knastrande ljud när jag försöker manövrera rutan!

938km till närmaste service center :roll:
Jag lider med dig! Hur gammal är bilen? Låter ju exakt som mitt fel. Hoppas SC kan skicka en Ranger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Larssa »

Lite drygt 4 månader är den.. Att skicka någon tekniker verkar vara helt uteslutet, bärgning gör tesla bara inom 800km så är ju 138km för långt bort för det.. Har erbjudit dom lite olika alternativ att fundera på, bla att jag själv gör det som krävs med någon tekniker på videolänk eller något liknande men det verkade dom inte vara allt för sugna på! Väntar med spänning på att dom ska återkoppla med någon lösning!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10398
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Jag har en spackelsickel i fickan som jag inleder med att dra i springan mellan ruta och dörr innan jag öppnar dörren, bara för att få bort isen som ofta bildas där och hindrar rutan för att gå ner. Känns ju seriöst på en premiumbil, men lösningen funkar. . :?

Vill ju helst inte slabba ner rutan med silikon heller...
Körkort funkar fint annars... Haft samma sak på ett antal karmlösa dörrar. Med Teslan funkar det iaf ofta med ordentlig förvärmning, på fossilerna var det ibland svårt även med körkortstricket :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Rutan som försvann

Inlägg av jonasl »

Jag tycker ändå att det är märkligt att det strular. Jag har kört Subaru med karmlösa dörrar i ett gäng rejäla snövintrar och det har aldrig varit problem. De är dock inte så avancerade att de drar ner fönstret lite när man öppnar dörren så de kanske funkar bättre på bekostnad av lite mera vindbrus/sämre täthet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Larssa »

Har fått direktiv av Tesla nu, dom skickar en lastbil som plockar upp min bil imorgon! Tesla står för alla kostnader! :D

Han på roadside skrattade åt situationen, 938km enkelväg, transportkostnad 23kr/km + ersättningsbil för att byta regulatorn som styr rutan.. Han uppskattade det till 1-2 timmars jobb!
Undra hur många andra service ärenden dom behöver göra för att gå + på den här? 21 500kr bara för att få ner bilen till SC..
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Kriper »

Larssa skrev:
Har fått direktiv av Tesla nu, dom skickar en lastbil som plockar upp min bil imorgon! Tesla står för alla kostnader! :D

Han på roadside skrattade åt situationen, 938km enkelväg, transportkostnad 23kr/km + ersättningsbil för att byta regulatorn som styr rutan.. Han uppskattade det till 1-2 timmars jobb!
Undra hur många andra service ärenden dom behöver göra för att gå + på den här? 21 500kr bara för att få ner bilen till SC..
45 minuter behövde teknikern för att byta regulator och hisslinan samt för att justera rutan. Delarna gick lös på 2250 spänn så det blev 3934 kr inkl. moms. Dags för ett servicecenter i norr, kanske? :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Rutan som försvann

Inlägg av Larssa »

Jo det känns som det! Det mest ironiska är att adressen bredvid upphämtningsplatsen är en bilfirma som jobbar mycket med sånt liknande det här, det är ingen märkesverkstad!

Tesla hade ju kunnat slänga dom där pengarna på att utbilda någon passande firma i norr dom mest vanliga sakerna iallafall!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Rutan som försvann

Inlägg av mans71 »

Porsche har samma lösning och det var allt annat än problemfritt när jag körde Boxster S under en vinter. Vissa mornar kom man helt enkelt inte in i bilen utan riktigt brutal åtgärder. Men, snyggt är det... :)
Model S P85DL+
Skriv svar