Upptagen p-plats för elbilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Upptagen p-plats för elbilar

Inlägg av emphili »

Nya Teslan uthämtad idag. Ska på Roxette i Stockholm ikväll. Alla platser på parkeringen var upptagna och det fanns till och med en Volvo som försöker låtsas vara en av oss genom att ställa sig på en elbilsplats. Som om vi inte märker något... Vi hade tur för den andra platsen var till oss:)
Det spöregnar så vi lyssnar på förbandet från en skön uppvärmd Tesla, till dess att Roxette börjar.
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Re: Upptagen p-plats för elbilar

Inlägg av emphili »

Jobbigt, p-vakten hālsade på och påtalade att platsen var reserverad för elbilar :(
Volvon fick ingen bot?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Visste inte vakten att Model S är en elbil? Hade ni inte pluggat in?

Grattis till nya bilen förresten!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Soze0019
Teslaägare

Inlägg av Soze0019 »

:) Grattis också till en grym bil!
Hämtade själv ut min för en vecka sedan. Kört ca 100 mil första veckan och är sååååå nöjd.

Hoppas konserten är bra.
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Inlägg av Perry »

danni skrev:

Det är förvånansvärt många som blir överraskade när de ser laddkabeln. Jag tror folk förväntar sig att alla elbilar ska se skumma och pseudo-futuristiska ut.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Perry skrev:
danni skrev:

Det är förvånansvärt många som blir överraskade när de ser laddkabeln. Jag tror folk förväntar sig att alla elbilar ska se skumma och pseudo-futuristiska ut.
Jag tror folk kanske inte förväntar sig elbilar alls. Jag pluggade in PHEV:n på en offentlig laddstation i Jönköping idag (riktigt bra, fri parkering, både typ 1 med 3 kW och typ 2 med 22 kW, mitt i stan) och fick suspekta blickar. Klart, den ser inte direkt skum eller futuristisk ut :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har haft kunder som åkt med mig som inte ens efter att ha suttit i den i 30 min vetat att det är en elbil.
Dom har suttit där och imponerats över att motorn inte hörs mm och inte ens tänkt tanken att det var en elbil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
Jag har haft kunder som åkt med mig som inte ens efter att ha suttit i den i 30 min vetat att det är en elbil.
Dom har suttit där och imponerats över att motorn inte hörs mm och inte ens tänkt tanken att det var en elbil.
Men lite allmänbildning har väl folk, jag menar namnet och alla intryck när man åker i den borde väl vara ledtrådar nog?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
Martinen skrev:
Men lite allmänbildning har väl folk, jag menar namnet och alla intryck när man åker i den borde väl vara ledtrådar nog?
Folk har ytterst lite koll.
Vissa har såklart full koll och vet va det är direkt, men vissa måste man till och med övertyga på nåt sätt. Jag har fått öppna både fram och bak för att visa att det inte finns någon ice-motor.
Många tror dessutom att det är en hybrid av nått slag för att det är så bra räckvidd. Dom vet ju hur mycket jag kör och blir förvånade att man kan ha så bra räckvidd med el.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag har fått frågan om min roadster går den 5 mil?
Jag var bara 14 mil hemifrån och skulle åka hem och tänkte inte ladda på vägen (hade laddat lite på dit vägen då vi käkade)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Inlägg av emphili »

danni skrev:

Visst hade vi pluggat in men trunken var så nära laddstolpen att han inte såg sladden i mörkret och spöregnet. Han blev imponerad när han förstod att det var en riktig elbil och studerade den noga.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Stannade för att ladda upp i Ödeshög där var tre parkerade fossilbilar på på laddstationerna det var inga problem för mej för det fanns plats så jag kunde ladda. Tog en fika när jag kom tillbaka hade två försvunnit men en annan hade tillkommit och en tredje var på väg att tränga sig in bredvid mej jag skummade lite med blicken men innan jag hann påpeka kom en bekant till det äldre paret och gjorde dem uppmärksamma på att det var en laddplats. Jag förstår att det är lite missvisande när det står reserverad på en del och Max 45min på andra. Där det stod reserverad stod en Tesla och resten tomma.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är väl med flit så, för att man ska kunna parkera icke-Teslor där. Markägaren vill nog gärna att kunderna kan parkera, Teslor eller inte, så det torde vara en kompromiss att några platser är reserverade för Tesla och andra inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag var på Ikea för ett gäng dagar sen och de flesta laddplatserna var tagna av ICE-bilar, som vanligt. När jag var på väg in mot näst sista tillgängliga platsen så kom en annan och verkade fundera på att ta den intill, men jag fick nog mord i blicken för han stannade och backade ut igen. Bara på tiden jag stod och pluggade in bilen kom ytterligare en som jag gav onda ögat och som då körde iväg.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

danni skrev:
Jag var på Ikea för ett gäng dagar sen och de flesta laddplatserna var tagna av ICE-bilar, som vanligt. När jag var på väg in mot näst sista tillgängliga platsen så kom en annan och verkade fundera på att ta den intill, men jag fick nog mord i blicken för han stannade och backade ut igen. Bara på tiden jag stod och pluggade in bilen kom ytterligare en som jag gav onda ögat och som då körde iväg.
Men är laddplatserna på Ikea verkligen reserverade? Jag var på Ikea i Uppsala idag och där finns två platser där man kan ladda men ingen skylt som förbjuder andra att parkera där. Båda platserna var dock lediga men jag ställde mig inte där.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Stripe68 skrev:
danni skrev:
Men är laddplatserna på Ikea verkligen reserverade? Jag var på Ikea i Uppsala idag och där finns två platser där man kan ladda men ingen skylt som förbjuder andra att parkera där. Båda platserna var dock lediga men jag ställde mig inte där.
Ska väl inte behöva vara förbjudet. Det är väl allmänt hyfs att inte blockera andra utan anledning. Köper att många inte fattar och ställer sig där av misstag, men dom som bara ställer sig där för att jävlas borde straffas. En annan irriterande sak är elbilar som ställer sig på laddplatser utan att ladda. Jag var på ikea i malmö för ett tag sedan. 3 platser av 4 upptagna av elbilar. Ingen av dom laddade. Elbilsägare borde veta bättre!
Detta har hänt på flera andra ställen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Martinen skrev:
En annan irriterande sak är elbilar som ställer sig på laddplatser utan att ladda. Jag var på ikea i malmö för ett tag sedan. 3 platser av 4 upptagna av elbilar. Ingen av dom laddade. Elbilsägare borde veta bättre!
Detta har hänt på flera andra ställen.
+1
Verkligen!
Jag tycker elbilsägare som blockerar för andra elbilister är tiotusen gånger värre än fossilbilister! De kan ju inte hävda okunskap precis...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Stripe68 skrev:
danni skrev:
Det sitter skyltar som visar att platserna är för laddning. De har dock inte valt att använda den faktiska, blåa vägskylten för ändamålet. Hade de gjort det så hade det ju varit solklart - då får bara fordon som laddar stå där, för så är skylten definierad. Men Ikea kör en egen, grön variant av den skylten, och då är det ju egentligen upp till Ikea hur den ska tolkas. Något som de inte klargör någonstans.

Oavsett om det är strikt talat tillåtet eller inte tycker jag i alla fall det är riktigt ohyfsat.

Såhär ser det ut:

Bild
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Samma elände råder vid de tjugotal platser närmast ingången märkta med "familjeparkering". 90 procent av alla som ställer sig där har inte familjen med sig. Ikea verkar dock ha som policy att inte lappa.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Samma elände råder vid de tjugotal platser närmast ingången märkta med "familjeparkering". 90 procent av alla som ställer sig där har inte familjen med sig. Ikea verkar dock ha som policy att inte lappa.
Nej Ikea kommer nog aldrig att lappa bilar för detta. Det skapar för mycket negativa signaler. Den kunden kanske precis varit inne och kollar är på ett kök för 100k. Kommer dom ut och ser att bilen är lappad, kanske detta är droppen som får dom att välja ett annat kök.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Det sitter skyltar som visar att platserna är för laddning. De har dock inte valt att använda den faktiska, blåa vägskylten för ändamålet. Hade de gjort det så hade det ju varit solklart - då får bara fordon som laddar stå där, för så är skylten definierad.
Den blå vägskylten betyder att bara fordon som kan laddas externt för fordonets framdrift får parkera. Det krävs inte att man laddar. Gissningsvis för att det kan vara svårt att kontrollera om laddning pågår om kabeln är inkopplad.

Men det är mycket som är lagligt som ändå är dåligt beteende, att blockera en laddplats utan att ladda hör definitivt till sådant dåligt beteende.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Har sett samma irriterande sak hända här vid kommunens laddplatser, och muttrar över det varje gång.

Fanns det inte någon privat lapp man kunde sätta på ICE-bilarna? Inte som böter men "liknande"?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Sätter man speciella P-platser som för elbilar, familjer och liknande närmast ingången är det som gjort för att folk ska missbruka dem. Många parkerar på handikapp-platser också, trots dryga böter.

Lägg istället elbilsplatserna på parkeringsplatsens andra ände, långt från ingången! Som elbilist går jag gärna 100 meter bara jag vet att det finns lediga laddplatser.

Problemet är att de flesta sådana laddplatser hos IKEA, kommunhus, köpcentra, mm egentligen inte är till för elbilisters skull - utan för att "grönmåla" den som satt upp dem. Och då vill de ju att folk ska se hur gröööna och fiiina de är. :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om alla laddstationer såg ut som bensinmackar så skulle problemen vara betydligt mindre. Alla skulle förstå att här står man inte om man inte tankar. Dessutom är det lätt att komma till från alla möjliga olika håll och riktningar oavsett var uttaget sitter.

Exempel från Jönköping:
http://postimg.org/image/mmp6yxxwj/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Om alla laddstationer såg ut som bensinmackar så skulle problemen vara betydligt mindre. Alla skulle förstå att här står man inte om man inte tankar. Dessutom är det lätt att komma till från alla möjliga olika håll och riktningar oavsett var uttaget sitter.

Exempel från Jönköping:
http://postimg.org/image/mmp6yxxwj/
Intressant tanke. Men blir det inte lite krångligt med genomflödet med tanke på att man står så mycket längre tid på laddplatser? Den bakom måste backa ut ifall den vill ut tidigare, och står någon och väntar så...

Apropå ingenting, är det ChaDeMo-laddaren på Preem söder om Torpa? Misstänker att jag kan komma att bli frekvent besökare av den, då min mor bor på Torpa (och vi får se om vi klarar Göteborg-Jönköping-Göteborg utan att ladda).
Skriv svar