Underhållsladdning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Underhållsladdning?

Inlägg av Martinen »

Nån som vet om laddaren i Model S underhållsladdar batterierna om man lämnar bilen en längre tid.
Jag körde inte bilen på ett par dagar i helgen. Det är förta gången den stått stilla så länge sedan jag hämtade ut den. :D
Den laddades upp till 90%, men en och en halv dag senare var den nere i 86%. Någon som vet om den hade börjat ladda igen när den gått längre ner?
Hur långt ner låter den det gå i så fall innan den laddar upp igen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Underhållsladdning?

Inlägg av bylund »

Min brukar ladda ungefär varannan eller var tredje dag när den bara står (fast då när den förlorat 2-3 %, jag har inte sett den falla 4 %). Om den står på tidsstyrd laddning så ser man att den ändrar till "charging scheduled" någon gång under dagen när den kommer att ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare

Re: Underhållsladdning?

Inlägg av McAber »

När den står lite längre brukar jag hålla den på 70 % eller mindre. Det sparar batterierna. 90% skall man undvika vid långlagring. Den förlorar ungefär 2 %/dygn och startar laddning vid ungefär 3% minskning.
Skriv svar