Är aktieägare, mer av symbolisk betydelse. en bra aktie är en som ger utdelning. Att bara göra vinst när man säljer, det är ingen långsiktig aktie. (det är en typ som daytrader och de som blankar använder) enligt mig.
Av det hänseende har jag svårt att säga att tesla är en bra aktie, men det kan ändras då de (äntligen) kommer göra vinst snart.
Ja, alla har ju rätt till sin egen åsikt så klart. Men har du hört talas om bolag som Bershire Hathaway och Alphabet (google)? Jag har hört ryktas att de inte delar ut några pengar men ändå ska ha haft "helt ok" utveckling på börsen och vara galet långsiktiga. Även Apple är ju värt att nämna då de börjat dela ut pengar helt nyligen och de har ju haft en helt skaplig resa på börsen...
Fördelen med utdelning är att man får ett kvitto på att företagets vinst består av riktiga pengar, då undviker man förhoppningsbolag och "fiffel"-bolag som redovisar vinster av mer teoretisk karaktär.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Blankare har, om jag fattat rätt, en stop-loss där de måste köpa tillbaka aktien så att inte ägaren de lånat den av förlorar sitt innehav. De har alltså ett kontrakt med ägaren som styr när de måste köpa tillbaka. Tidigare har de löst detta genom att låna nya aktier, men de börjar ta slut.
Så när TSLA går över en brytpunkt så kommer helvetet braka löst, för blankarna. Dels kommer de behöva köpa aktier. Men då det inte finns tillräckligt kommer priset drivas upp vilket gör att fler tvingas köpa osv osv.
Värdet idag är $10 miljarder... men det kommer skena så klart.
Blankare har, om jag fattat rätt, en stop-loss där de måste köpa tillbaka aktien så att inte ägaren de lånat den av förlorar sitt innehav. De har alltså ett kontrakt med ägaren som styr när de måste köpa tillbaka. Tidigare har de löst detta genom att låna nya aktier, men de börjar ta slut.
Så när TSLA går över en brytpunkt så kommer helvetet braka löst, för blankarna. Dels kommer de behöva köpa aktier. Men då det inte finns tillräckligt kommer priset drivas upp vilket gör att fler tvingas köpa osv osv.
En hel vetenskap, som jag inte är insatt i. Ska bli intressant att se om Elon får rätt.
Om blankare går bankrutt, hur går det då? Då kan de inte köpa tillbaka några aktier, för de har inga pengar och kan inte ge tillbaka aktierna till de som de lånade de från.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Om blankare går bankrutt, hur går det då? Då kan de inte köpa tillbaka några aktier, för de har inga pengar och kan inte ge tillbaka aktierna till de som de lånade de från.
Rimligtvis ställer den som lånar aktien ut en säkerhet som alltid måste vara större än den lånade posten. Att låna ut något utan säkerhet är inte ett lån, det är en gåva
Vad jag lyckats läsa är värdet 62 miljarder dollar, Musks andel är dock typ 11-12 miljarder dollar. Det finns nästan 170 miljoner TSLA aktier.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vad jag lyckats läsa är värdet 62 miljarder dollar, Musks andel är dock typ 11-12 miljarder dollar. Det finns nästan 170 miljoner TSLA aktier.
Värdet på aktierna som är blankade var förra veckan $12 miljarder eller 30% av alla aktier.
Sorry missförstod dig, trodde du pratade om hela värdet på alla Tesla aktier.
Är värdet av de blankade aktierna så stort så är ju risken för dessa blankare hamnar i problem stor. Kommer man bara upp till en viss nivå är det ju kört. Kan man någonstans se vad nivåerna när de måste köpa är?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Rimligtvis ställer den som lånar aktien ut en säkerhet som alltid måste vara större än den lånade posten. Att låna ut något utan säkerhet är inte ett lån, det är en gåva
Ja, det är väl därifrån den tvingande försäljningsnivån kommer. Säkerheten de visat upp räcker bara till en viss aktiekurs.