Typical range vs trip planner
Moderator: Redaktion
Typical range vs trip planner
Satte mig i bilen med 358 km i typ range. Knappade in ett mål som ligger 345 km bort. Döm om min förvåning när naven sa att jag skulle ha -16% kvar. Hur tänkte de där?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Typical range vs trip planner
Typical är väl just typical. Naven tar hänsyn till din körstil. Lätta lite på gasen.Edderf skrev:Satte mig i bilen med 358 km i typ range. Knappade in ett mål som ligger 345 km bort. Döm om min förvåning när naven sa att jag skulle ha -16% kvar. Hur tänkte de där?

Är det mycket motorväg, hur är terrängen mm? Om det är motorväg och du brukar köra kring 120 km/h så räcker ett fulladdat batteri ungefär 33 mil och om det dessutom är mycket höjdskillnader så blir räckvidden ännu kortare
Har bara kört 350 mil med den varav det mesta runt 200kwh. 200 av dem var från Kalmar till Sthlm, Gävle, Sälen tillbaka till Kalmar. Allt i modest fart. Bilen borde vara van vid lugnt körsätt (förutom lite 3,2- or).
Vägen är E22 som är 100-väg till Norrköping. Sedan 110-väg resterande 15 mil. Det ska inte skilja så mycket. Jag har märkt att 103 km/h är det optimala för att hålla sig på typical.
Får inte ihop det.
Vägen är E22 som är 100-väg till Norrköping. Sedan 110-väg resterande 15 mil. Det ska inte skilja så mycket. Jag har märkt att 103 km/h är det optimala för att hålla sig på typical.
Får inte ihop det.
Hoppas de fixar till det för om man sätter en typical så ska bilen räkna med att man kör enligt den. Verkar mest logiskt tycker jag
Men 16% minus när jag kommer fram är överdrivet mkt fel. Det är ju 90-100 väg största delen och bara 110 resten.
Typical är beräknad på 200 wh/km. Trip planner tar hänsyn till hastighet, backar, osv. Ingen av dem tar hänsyn till historisk körstil.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag har märkt att man ofta kör bättre än vad bilen planerat.
-8 blir lätt +8.
Bättre att bilen är pessemistisk än att den lovar för mycket. Personlig åsikt.
-8 blir lätt +8.
Bättre att bilen är pessemistisk än att den lovar för mycket. Personlig åsikt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Min erfarenhet de gånger jag använt den är att jag landat några få procentenheter under det den förutspått.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kalle: Nej inte vad som observerats och rapporterats på TMC.