Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
Är så pass mycket mer tryck i grejerna på en som gör 0-100 på 4,4 ist för 5,4 att jag nog måste ha en. Blir som en annan bil. Hoppas det går att fixa den jag har... Annars får jag räkna kreativt för att få ihop det. ;)

Har tänkt att jag kan ta 150 tusen i värdeminskning tills en ev ny levereras. Då borde jag ha haft min i 5 månader. Normal värdeminskning är väl ca 15 tusen i månaden. Tänker att dubbla det får anses ok. Dvs 30 x 5 = 150... Lite av det får man tillbaka i en nyare bil med bättre restvärde. Men visst är det en dyr rockad.
Min mx100d tycker jag är sjukt kulBild

Hade en mx90 som lånebil idag en stund som var ny men inte hade nya updateringen.

Rejäl skillnad!

Model x100d
Midnight Silver
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
Snart närmar vi oss det som Hybris var först med att ta upp (har jag för mig iaf), nämligen att Tesla mest styr
prestanda med mjukvaran och att det bara är dom absolut värsta varianterna som verkligen utnyttjar hårdvaran
fullt ut.
Det är ju helt uppenbart! Både prestanda under uttag samt under intag(laddning) Men det är som med aktier, det tar lite tid innan poletten trillar ner för de flesta. :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Skumt att toppfarten fortfarande anges till 225 km/h istället för 250 km/h om det nu bara handlar om uppdateringar av mjukvaran på S75D.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

"Så jag får väl dra i handbromsen nu och stå mitt kast"

Eller:
Så jag får väl trycka på knappen på högra spaken och stå mitt kast
Verdi

Inlägg av Verdi »

SolnaGnagarn skrev:

Eller:
Så jag får väl trycka på knappen på högra spaken och stå mitt kast Bild
Tänk att det alltid ska dyka upp en sån som dig. ;)
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Verdi skrev:
SolnaGnagarn skrev:

Eller:
Så jag får väl trycka på knappen på högra spaken och stå mitt kast Bild
Tänk att det alltid ska dyka upp en sån som dig. ;)
Sorry Bild
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Verdi skrev:
Är så pass mycket mer tryck i grejerna på en som gör 0-100 på 4,4 ist för 5,4 att jag nog måste ha en. Blir som en annan bil. Hoppas det går att fixa den jag har... Annars får jag räkna kreativt för att få ihop det. ;)

Har tänkt att jag kan ta 150 tusen i värdeminskning tills en ev ny levereras. Då borde jag ha haft min i 5 månader. Normal värdeminskning är väl ca 15 tusen i månaden. Tänker att dubbla det får anses ok. Dvs 30 x 5 = 150... Lite av det får man tillbaka i en nyare bil med bättre restvärde. Men visst är det en dyr rockad.
Det borde väl komma en ny Model S snart tror du inte? Kanske bättre o vänta på den? :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

rightnow skrev:
Det borde väl komma en ny Model S snart tror du inte? Kanske bättre o vänta på den? :)
Det här blir ju ett "problem" när man har en smartphone på hjul. Massor av saker är konstant runt hörnet.

Nu kom Model 3 med en kamera i kupen. Det spekuleras kring att den är för Tesla Network, dvs att din bil kan åka ut och jobba som Taxi. Kommer inte dagens AP2 kunna det?

S skulle alltid vara premium-bilen. När 3 kommer med dragkrok så lär ju S få det. Hur långt bort är HUD?
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
rightnow skrev:
Det här blir ju ett "problem" när man har en smartphone på hjul. Massor av saker är konstant runt hörnet.

Nu kom Model 3 med en kamera i kupen. Det spekuleras kring att den är för Tesla Network, dvs att din bil kan åka ut och jobba som Taxi. Kommer inte dagens AP2 kunna det?

S skulle alltid vara premium-bilen. När 3 kommer med dragkrok så lär ju S få det. Hur långt bort är HUD?
Jag vill inte att min bil ska åka runt själv och släppa in obehöriga i bilen. Det lär inte hända heller. Inte på många år.

Dragkrok och HUD vore väl trevligt dock men inget jag saknar. Har haft HUD på en bil men kan inte säga att jag blev frälst. Dragkrok använde jag kanske ett par ggr per år och det går att lösa på annat sätt.

Nej, det är egentligen 3 saker jag vill åt.

1. Bättre prestanda. Vill knappt erkänna det men det är först nu när jag kör lånebilen som jag verkligen får ett leende på läpparna när jag kör. Min 75D går jättebra också men det är verkligen stor skillnad i känsla.

2. Färg exteriört och interiört. Midnight silver och beige klädsel som jag har känns tyvärr lite tråkigt och gubbigt. Vill ha en blå med svart inredning.

3. Premiumljudet. Är mycket bättre än standard. Är ingen musikfantast men det lyfter hela upplevelsen av bilen.

Men som sagt, det får inte kosta hur mycket som helst... :)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag har flera gånger tänkt liknande tankar kring saker jag saknar i min bil, speciellt när de ändrat i grundutförande osv.

Först missade min bil de nya premiumsätena med nån vecka vilket var trist. Sen fick alla S glastaket vilket gjorde att min spec inte längre fanns. Och nu kom prestandaförbättringen jag gärna haft i min bil.

Hade jag beställt ny bil första gången det kom nya grejer hade jag fortfarande missat prestandaförbättringen. Det jag vill komma till är att det alltid kommer komma något nytt och är det verkligen värt att lägga en massa pengar på att få nästintill samma bil med bara några få förbättringar?

Det kommer en dag när nästa refresh på MS kommer och då kommer ett byte kännas mer naturligt och nog det jag kommer sikta på om jag håller mig till MS.

Jag kan absolut förstå att man vill ha mer prestanda och att det skall kännas bra när man sätter sig i bilen och detta är bara mina tankegångar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Inlägg av Verdi »

De nya premiumsätena vet jag inte om det är nåt lyft. Skinnet veckar sig. Ser det även på lånebilen jag har när de försöker fixa min.

Men jag håller med i stort. Dock är det "bara" prestandaförbättringen som är ny. De andra sakerna är ju saker som fanns att välja även förut. Kom på en sak till, min bil har inte elbaklucka heller. Ingen stor grej men ändock. :)

Det är inte några rationella tankar jag har. Utan det är som du säger, man vill känna sig glad när man sätter sig i bilen och inte sitta och tänka på vad som borde vara annorlunda. Men sen får det inte kosta hur mycket som helst heller såklart. Det är ju bara en bil.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag fick låna en P85D när jag lämnade in min bil för listerna och visst var den snabbare än min bil, speciellt över 70. Men utan att förvärma batteriet och bra SoC så levererade den inte i närheten vad som stod på pappret. Min bil däremot är nästan tråkigt konsekvent på att leverera samma uttag hela tiden.

Visst finns det ett sug efter den extra krämen 400V-batterierna ger men det är sällan jag behöver detta. I och med att få nyttja P-delen på 85:an måste "preppa" bilen fick jag ingen mersmak av att ha en P iaf :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fick tillbaka min bil idag. Hemkörd faktiskt då en av serviceteknikerna bor i grannsamhället. Det tackar vi för.

Jag frågade om prestandaförbättringen och han sa att det inte gick pga för gammal hårdvara. Och så lärde han mig fixa listerna själv. De sitter ju helt löst egentligen. Var plättlätt. Så nu är de perfekta.

Nu väntar jag bara på en ny förarstol från USA. Känns faktiskt helt ok allting och suget efter nybeställning har minskat en aning. Bra service och fint bemötande. Mycket bättre än hos BMW. Så kanske blir jag "frälst" så småningom jag också. :)
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
Fick tillbaka min bil idag. Hemkörd faktiskt då en av serviceteknikerna bor i grannsamhället. Det tackar vi för.

Jag frågade om prestandaförbättringen och han sa att det inte gick pga för gammal hårdvara. Och så lärde han mig fixa listerna själv. De sitter ju helt löst egentligen. Var plättlätt. Så nu är de perfekta.

Nu väntar jag bara på en ny förarstol från USA. Känns faktiskt helt ok allting och suget efter nybeställning har minskat en aning. Bra service och fint bemötande. Mycket bättre än hos BMW. Så kanske blir jag "frälst" så småningom jag också. :)
Är det cromelisterna du kan justera lätt??

Model x100d
Midnight Silver
Verdi

Inlägg av Verdi »

Hyted skrev:
Verdi skrev:

Model x100d
Midnight Silver
Ja precis. Utvändigt.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
Hyted skrev:
Verdi skrev:

Model x100d
Midnight Silver
Ja precis. Utvändigt.
BerättaBild

Stör mig lite på 1...

Model x100d
Midnight Silver
Verdi

Inlägg av Verdi »

Ner med rutan helt och sen kan man lyfta upp den och fixa lite.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

Verdi skrev:

Härligt att höra! :D
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare

Inlägg av nicklasandersson »

Frågade om prestandauppdateringen idag på SC och det skall vara rent mjukvarumässigt enligt min kontakt. Vet inte om det spelar roll att jag har en D med fyrhjulsdrift?
Dock sa han inget om att de visste hur en ev uppgradering går till...
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Verdi skrev:
Ja det funkar tills nästa gång passageraren tar på listen för att stänga dörren - sen sitter den för lågt igen och ser för jäkligt ut. Jag får justera min på det viset en gång i veckan och är rätt trött på det. Bävar för att få hela listen i handen om jag drar för hårt... Vid nästa service får de fixa det ordentligt.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nyren skrev:
Verdi skrev:
Ja det funkar tills nästa gång passageraren tar på listen för att stänga dörren - sen sitter den för lågt igen och ser för jäkligt ut. Jag får justera min på det viset en gång i veckan och är rätt trött på det. Bävar för att få hela listen i handen om jag drar för hårt... Vid nästa service får de fixa det ordentligt.
Serviceteknikern lyfte upp hela listen innan han satte tillbaka den. Det är inget du behöver bäva för. :)

Vet inte hur de ska kunna fixa det "ordentligt" då det inte verkar finnas nåt sätt att fixera den på. Den sitter löst helt enkelt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

nicklasandersson skrev:
Frågade om prestandauppdateringen idag på SC och det skall vara rent mjukvarumässigt enligt min kontakt. Vet inte om det spelar roll att jag har en D med fyrhjulsdrift?
Dock sa han inget om att de visste hur en ev uppgradering går till...

En servicetekniker sa till mig att min är för gammal hårdvarumässigt. Jag har en 75D som byggdes i mars. Han verkade veta en del men annars är det ju rätt virrigt på sina håll. Leveranskillen sa t ex att AP2 skulle ha regnsensor och helljusautomatik aktiverad men det har jag inte fått att fungera.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Hyted »

Om man tittar på model x100d nu så ska den göra 0-100 på 4,5 sekunder när man kollar på lagerbilar.
När jag fick min i slutet på Juli stog det 4,9 sekunder.

I designstudion står fortfarande 4,9.

Min ska ha prestandauppgraderingen som kom på bilar levererade efter sista juni.

Något ytterligare på gång tro??
Bild
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Du är helt klart något på spåren med 0-100 tiderna.

Jag kollade för skoj skull på tyska Tesla-sidan där de har några Model S 100D som lagerbilar. Dessa står som 0-100km/h på 3,3 sek!
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Hyted »

helix skrev:
Du är helt klart något på spåren med 0-100 tiderna.

Jag kollade för skoj skull på tyska Tesla-sidan där de har några Model S 100D som lagerbilar. Dessa står som 0-100km/h på 3,3 sek!
Oj!!
Det är 1 sekund ner typ.
Undrar om det stämmer eller om dom har något tjall på sidorna.
Skriv svar