Plus att jag är uppvuxen i Väsbybullen skrev:Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBjelke skrev:Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?![]()
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)

Moderator: Redaktion
Plus att jag är uppvuxen i Väsbybullen skrev:Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBjelke skrev:Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?![]()
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Aha okGustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Där är det också snurrigtALDA skrev:OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC![]()
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Kör du på rated eller typicalGustafsson skrev:Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
Jag kör alltid på typical, siffran fick jag genom att ta max räckvidd vid 100% (= numera 352 km) å dividera 44 km med detta, fast jag ser vid kontrollräkning att det borde bli ca 13 %.e5m1r skrev:Kör du på rated eller typicalGustafsson skrev:Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
På typical är 36km 10%
Jag kör också 70 min laddar fortfarande 360 vid 100%Gustafsson skrev:Jag kör alltid på typical, siffran fick jag genom att ta max räckvidd vid 100% (= numera 352 km) å dividera 44 km med detta, fast jag ser vid kontrollräkning att det borde bli ca 13 %.e5m1r skrev:Kör du på rated eller typicalGustafsson skrev:Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
På typical är 36km 10%
Rated tycker jag inte ger några siffror jag kan förhålla mig till på ett enkelt sätt.
Någon i vintras tror jag fick totalproblem vid SuC (Uddevalla?) när han hade kört i Range Mode och kom dit med nästan tomt batteri. Batteriet var för kallt för att laddas men för tomt för att värma upp sig självt, så superladdaren vägrade. Moment-22. Lösningen hade tydligen varit, kom det fram efteråt, att ladda lite med 230 V för att bootstrappa.ALDA skrev:OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC![]()
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.