"Jag tycker eleverna har gjort en fantastiskt bra presentation och verkligen gjort en djupdykning i det hela, säger Hubert Wilbs, VD på Trumpf Maskin AB."
Trump är väl inget f i?

O Trumpf Maskin AB. Kan ju bara ana var hans intresse ligger
Moderator: Redaktion
Sen vet jag inte heller var du fått siffran ifrån att det bara finns lithium för 28 miljoner bilar..
Enligt en utredning gjord av Swiss Federal institute of Technology i Zurich används ca 150 gram litium för att framställa 1 kWh elbilsbatterier. En elbilsbatteri på 100 kWh behöver alltså ca 15 kg litium. Siffrorna här avser ren litiummetall, som utvinns ur litiumkarbonat.
Världens kommersiellt utvinningsbara litiumfyndigheter uppgår till ca 150 miljoner ton litumkarbonat enligt utredningen, vilket motsvarar 28 miljoner ton metallisk litium. En annan utredning gjord av Lawrence Berkeley National Laboratory uppskattar siffran till ca 39 miljoner ton.
Teslas 100kw-batteri innehåller alltså ca 15kg lithium. Det är ett stort batteri och troligen kommer snittet vara lägre, men vi räknar på det för att hålla siffrorna höga.
15kg * 1 000 000 = 15 000 ton.
Så för varje miljon elbilar är det 15k ton lithium.
Och de hittills funna lithiumkälllorna har 28-39 miljoner ton beroende på vem man lyssnar på!
Det räcker till flera miljarder sånna bilar, samt allt annat vi använder det till idag.
Det är också mycket troligt att man hittar nya fyndigheter nu när efterfrågan och priset går upp på lithium.
Vilket som handlar det inte om några 28 miljoner bilar.
bullen skrev:Förstår dig. Men om dom istället ser till att bygga eluttag o laddboxar på fler ställen är det enklare och gör snabbladdare överflödiga
Det är tråkigt att se hur dessa ambitiösa elever totalt har missletts av okunniga och aningslösa lärare. Ingen som har varit inblandad i detta arbete verkar ha någon som helst insikt i hur det fungerar i praktiken att äga och använda en elbil.
Det normala är att man laddar bilen över natten. Har man en villa så är det enkelt; man laddar i ett vanligt strömuttag. Faktum är att för att ladda upp efter dagens bilanvändande räcker det i de flesta fall med ett 10A 1-fasuttag. Men många väljer att installera antingen ett vanligt rött 3-fasuttag, vilket dels ger möjlighet till snabbare laddning vid behov, dels ger en bättre fördelning av belastningen så att man kan slippa att höja mätarsäkringen eller en s.k. laddbox för hemmabruk.
Ett stort tankefel man gjort är alltså att en elbil laddas som man laddar en fossilbil, att man åker till en speciell laddstation och laddar. Men så fungerar det alltså inte. Frågan man skulle ha ställt sig är hur många laddplatser med [relativ] långsamladdning som behöver byggas på allmänna parkeringsplatser och boendeparkeringar där bilar står parkerade över natten eller under arbetstid. Detta för att möjliggöra för lägenhetsboende att lättare äga en elbil. Det hade varit ett vettigt projekt!
Jag har sett siffror som säger att 95% av allt dagligt bilåkande stannar under 6 mil/dag och kräver alltså inga laddstationer à lá bensinstation. Vid långresor, alltså resterande 5%, behövs däremot allmänna laddare som är snabba för att man ska kunna ladda upp bilen på relativt kort tid för att snabbt kunna fortsätta sin resa. Denna infrastruktur är redan under uppbyggnad av företag som Clever, Vattenfall och Fortum med stöd av Klimatklivet. Tesla har sitt eget Super Chargernätverk.
Ett bra initiativ som tyvärr föll alldeles platt på grund av alldeles för dålig research. Hade man gjort jobbet ordentligt hade man upptäckt att frågan var fel ställd. Nu bidrar dessa lärare, skolungdomar och denna tidning till att befästa en av de starkaste elbilsmyterna som man istället hade chansen att dementera.
Tack! Såg att också du la upp din text på FB. Bra!bullen skrev:Mkt bra skrivet!
Jag fick också svar:bullen skrev:Fick svar från journalisten
Hej Mathias,
Och stort tack för ditt mejl. Det har kommit flera kommentarer angående laddningen och tillgången på litium, varav en av dessa är publicerade som insändare i lördagens tidning, s 11.
Jag kan såhär i efterhand konstatera att jag borde ha ställt tydligare frågor om hemladdning samt tillången på litium.
Och jag får passa på att tacka dig för att du kommer med sakliga invändningar som du belyser med exempel.
Allt gott,
Mårten
Och jag Svarade:
Det var så lite så,
Den stora frågan är om det kommer någon ny artikel som dementerarar felaktigheterna. Det tråkiga är att denna typ av ”nyheter” späder på elbilsmyterna. Se bara kommentarsflödet på FB
Bra jobbatstrejf skrev:Jag fick också svar:bullen skrev:Fick svar från journalisten
Hej Mathias,
Och stort tack för ditt mejl. Det har kommit flera kommentarer angående laddningen och tillgången på litium, varav en av dessa är publicerade som insändare i lördagens tidning, s 11.
Jag kan såhär i efterhand konstatera att jag borde ha ställt tydligare frågor om hemladdning samt tillången på litium.
Och jag får passa på att tacka dig för att du kommer med sakliga invändningar som du belyser med exempel.
Allt gott,
Mårten
Och jag Svarade:
Det var så lite så,
Den stora frågan är om det kommer någon ny artikel som dementerarar felaktigheterna. Det tråkiga är att denna typ av ”nyheter” späder på elbilsmyterna. Se bara kommentarsflödet på FB
Vi kommer att plocka bort artikeln från FB och vår webb, samt låta insändaren med kritik stå kvar.
Till tidningen imorgon kommer vi med rättelse/förtydligande. Jag söker också eleverna och den aktuelle läraren där jag ska be om ett förtydligande från deras sida.
Jättetack för att du läste och kommenterade!
Allt gott,
Mårten
Google cache finns ju alltid:vigge50 skrev:Nu är artikeln borta, han aldrig läsa den men det kanske bara är bra så man slipper läsa okunskapen?
Precis! Men då är det också viktigt att vi som skriver tillrättalägganden har en god ton. I det här fallet var det viktigt att inte dra ungdomarna i smutsen för ansvaret anser jag ligger hos lärarna/handledarna och tidningen.Anders77 skrev:Känns som vi är elbilarnas motsvarighet till #jagärhär
Jag tycker även synd om gymasieungdomarna. De tror de gör ett bra jobb, hamnar i tidningen. Sen blir de total sågade.Jerker skrev:Precis! Men då är det också viktigt att vi som skriver tillrättalägganden har en god ton. I det här fallet var det viktigt att inte dra ungdomarna i smutsen för ansvaret anser jag ligger hos lärarna/handledarna och tidningen.Anders77 skrev:Känns som vi är elbilarnas motsvarighet till #jagärhär
Det förekommer ju lite väl hårda tongångar ibland när det skrivs om vissa motorjournalister, men de får ju tåla lite mer eftersom de bör och anser sig själva veta mycket mer än läsarna.
I fallet med den här artikeln i Alingsås tidning så skickades reportern ut för att göra ett mys-pysreportage om några skolungdomar och har knappast specialkunskaper i ämnet. Han hade ingen aning om att chefen kastade honom åt vargarna!