P85D - leverans och reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

P85D - leverans och reflektioner

Inlägg av hybris »

Idag 10.00 fick jag min P85D. Körde till jobbet och sedan hem vid 17. Så inte hunnit testa saker ännu. Mina snabba reflektioner vs min förra Tesla:
* next gen stolarna är MYCKET skönare. Rejält luft. Bra grepp på sidorna och mer komfort.
* bilen är tystare. De har nog jobbat att få coupen tystare. Märks.
* tycker stereon låter bättre men kan drömma...
* frunken är faktiskt ännu mindre än jag trodde. För mig spelar det ingen roll då,jag extremt sällan lägger saker där. Men är det viktigt rekommenderar jag att kolla innan beställa en D för det är mycket mindre.
* bilen accelererar märkbart bättre även i motorvägsfart.
* väldigt stabil vid acceleration från stillastående.
* insane mode är snabb. Inte hunnit med att dra på så mycket ännu men skillnaden är stor. Vill nog prova lite mer då jag bara dragit på från stillastående en gång och jo den drar rejält... :-)
* grå är klart snygg. Mer diskret än MC Red.
* svart alcantra var inte lika snygg som jag hoppats men helt ok. Den hade gärnat få vara snäppet mörkare.
* vet inte om jag gillar yachtgolvet i samma stil som panelerna.
* noterar att den har en traction control istället för DSC OFF. Dvs ett läger för snö/sand
* den har ett läge för ozonfiltermeller vad det heter för bättre luft. Verkar bra grej.
* noterar att den läser fartskyltar
*'inte brytt mig om autopilotgrejerna. Får prova det senare. Inte därför jag köpte bilen.
* bilen känns mer stabil, tystare, bättre komfort. Det känns som allt skruvats upp en nivå.
* 265 bak och Michelin Ps2. Tack för det!
* tycker inte Tesla blivit bättre gällande skarvar i karossen. De är lika monsterstora som för ett år sedan. Kommer man från Tyska bilar tänker man påmdet. Inte annars...
*'hittade inga lackskador. Dock lite repor på chrome på bakluckan (den som säger Tesla.) de står väl och putsar med skitiga trasor... Detalj men irriterande på en ny bil. Kanske bara jag som ser iofs. Tycker även att vänster passagerardörr inte är inpassade perfekt. Anmärket på det också. Trodde de fixat dessa saker med nya uppgraderade produktionslinan men nope...

Det jag diggar mest stolarna och den ökade komforten. Helt sjukt att en så snabb bil med 21" kan vara så komfortabel
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Re: P85D - leverans och reflektioner

Inlägg av Krill »

Härligt hybris! Stort grattis :P Nu vill vi se en massa sköna bilder på next gen stolarna och innertaket, tack!
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Testade att trycka på med min nya P85 (alltså bakhjulsdriven) idag och med original däcken på 19" och 0-gradigt ute så saknar man 4WD! Men visst sjutton rör den på sig trots närmare 2,2 ton. Så grattis till nya bilen. Bara liiiiiite avis...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Hur känns styrningen? Det jag är mest orolig för att D ska ha sämre känsla i styrningen jfrt med bakhjulsdrivet...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Jag kan inte låta bli att lämna mina kommentarer, eftersom jag har en P85+ dock några månader nyare än Hybris samt numera även en P85D.
hybris skrev:
Idag 10.00 fick jag min P85D. Körde till jobbet och sedan hem vid 17. Så inte hunnit testa saker ännu. Mina snabba reflektioner vs min förra Tesla:
* next gen stolarna är MYCKET skönare. Rejält luft. Bra grepp på sidorna och mer komfort.
Håller med till 100%

* bilen är tystare. De har nog jobbat att få coupen tystare. Märks.
Jag märker inte någon skillnad, hade du samma däck på bilarna när du jämför, eller så hade man lyckats sänka bullernivån mellan våra P85+.

* tycker stereon låter bättre men kan drömma...
Jag håller med och har jämfört mellan bilarna, och det är skillnad.

* frunken är faktiskt ännu mindre än jag trodde. För mig spelar det ingen roll då,jag extremt sällan lägger saker där. Men är det viktigt rekommenderar jag att kolla innan beställa en D för det är mycket mindre.
Ja.

* bilen accelererar märkbart bättre även i motorvägsfart.
Ja, om batteriet är välfyllt. Jag uppfattar det som om accelerationen framförallt i höga farter minskar om batteriet exempelvis bara är laddat till 50%.

* väldigt stabil vid acceleration från stillastående.
Ja :mrgreen: .

* insane mode är snabb. Inte hunnit med att dra på så mycket ännu men skillnaden är stor. Vill nog prova lite mer då jag bara dragit på från stillastående en gång och jo den drar rejält... :-)
Ja :mrgreen: .

* grå är klart snygg. Mer diskret än MC Red.
Ja, men inte lika snabb :D

* svart alcantra var inte lika snygg som jag hoppats men helt ok. Den hade gärnat få vara snäppet mörkare.
Smaksak.

* vet inte om jag gillar yachtgolvet i samma stil som panelerna.
Jag har matta liknande bilens textilmatta i den tidigare bilen, och dels glider alla prylar runt, och dels så samlar mattan på sig hår, och diverse skräp som är svårt att få bort.

* noterar att den har en traction control istället för DSC OFF. Dvs ett läger för snö/sand
Förhoppningsvis tar det tid innan man behöver använda detta :D

* den har ett läge för ozonfiltermeller vad det heter för bättre luft. Verkar bra grej.
Fanns även på gamla bilen levererad juni 14.

* noterar att den läser fartskyltar
Fantastiskt bra och beroendeframkallande finess.

*'inte brytt mig om autopilotgrejerna. Får prova det senare. Inte därför jag köpte bilen.
Det som finns funkar bra, men vi väntar på dom riktigt intressanta funktionerna!

* bilen känns mer stabil, tystare, bättre komfort. Det känns som allt skruvats upp en nivå.
Stabil ja, tystare nej, bättre komfort eftersom sätena förbättrats rejält.

* 265 bak och Michelin Ps2. Tack för det!
* tycker inte Tesla blivit bättre gällande skarvar i karossen. De är lika monsterstora som för ett år sedan. Kommer man från Tyska bilar tänker man påmdet. Inte annars...
*'hittade inga lackskador. Dock lite repor på chrome på bakluckan (den som säger Tesla.) de står väl och putsar med skitiga trasor... Detalj men irriterande på en ny bil. Kanske bara jag som ser iofs. Tycker även att vänster passagerardörr inte är inpassade perfekt. Anmärket på det också. Trodde de fixat dessa saker med nya uppgraderade produktionslinan men nope...

Det jag diggar mest stolarna och den ökade komforten. Helt sjukt att en så snabb bil med 21" kan vara så komfortabel
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Grattis!!!! Vill se bilder...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande styrningen så har den samma tre lägen som tidigare. Felaktig info att detta inte finns på P85D. Nu har jag ju inte kört den så mycket ännu men tycker den känns snäppet bättre än P85+. Får se efter jag kört aktivt på en kurving väg framöver. Vet ett ställe där jag kört en del med min gamla bil. Har en aning om att P85D är galet bra där men får se...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har samma däck som på den P85+ men jag upplever klart bättre ljudkomfort och även ännu bättre fjädring. Givetvis luft på båda.

Provade värme i ratten och det var nice.

Tycker även värmen i stolarna är bättre. Bättre skillnad mellan de tre lägena tycker jag.

Massor av små förbättringar. Säkert vissa saker som kom efter min förra bil dvs inte nytt för P85D men nytt sedan de tolvo månaderna mellan bilarna...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Rich-hard skrev:
Grattis!!!! Vill se bilder...
Inte hunnit ännu. Får fixa...
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Grattis, och trevligt att du skriver i jämförelse med din förra..tumme upp.

Bjuder gärna på lunch när du får tillfälle, om man får titta lite närmre på pärlan..

//Tommy.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Kan knappt vänta till nästa vecka då jag får min! Tack för dina ord såhär långt - det har stillat några av mina orosområden!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du kommer nog gilla bilen... ;-)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

hybris skrev:
Du kommer nog gilla bilen... ;-)
Dagens understatement. Hoppas jag :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

Hur går det med bilderna hybris!?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jobbar för mycket och hinner inte med att ta bilder... Ha ha! Idag bara kört till och från kund...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

När man drar på med bilen från stillastående så är den fasen helt sjuk... Rullande är den snabb så det känns men från stillastånde... Inte provat på rejält kurvig väg med lite upp och ned men misstänker att den kommer skapa gelt galna g-krafter.

Stå helt stilla. Plattan i botten. Bromsa hårt. gasa hårt igen... Damn... Spypåsar i bilen för passagerare...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
När man drar på med bilen från stillastående så är den fasen helt sjuk... Rullande är den snabb så det känns men från stillastånde... Inte provat på rejält kurvig väg med lite upp och ned men misstänker att den kommer skapa gelt galna g-krafter.

Stå helt stilla. Plattan i botten. Bromsa hårt. gasa hårt igen... Damn... Spypåsar i bilen för passagerare...
Ungefär så, ja.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kommentar från min mor och syster. "Skriiiiiiiik". Min mor "jag får en hjärtattack" min syster "jag mår illa"
Kommentar från min fru "skriiiik". Frågade killade det i magen? "Nej gör ont i bröstet"

Drog på rejält från stillastående och bromsade hårt själv. Fasen det känns som man får ont i hjärnan...

Insane is the word... Vanliga P85/+ är snabba men denna fär man hjärnskakning av...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Kommentar från min mor och syster. "Skriiiiiiiik". Min mor "jag får en hjärtattack" min syster "jag mår illa"
Kommentar från min fru "skriiiik". Frågade killade det i magen? "Nej gör ont i bröstet"

Drog på rejält från stillastående och bromsade hårt själv. Fasen det känns som man får ont i hjärnan...

Insane is the word... Vanliga P85/+ är snabba men denna fär man hjärnskakning av...
Får jag be dig skjutsa min chef lite innan löneförhandlingen så han tappar lite syre från hjärnan :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Och blir på bra humör...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Låter som att du får lite hybris..
När får man titta på bilen :D?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Hybris har jag ständigt. Speciellt med en P85D...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Lite fler jämförelser mot P85+ tack!
Inte hört några direkta hyllningar ännu...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

jag är väldigt nöjd. Bilen är ett snäpp bättre på allt jämför med förra bilen. Sedan är den galet bra gällande prestanda och stolarna är en njutning. Det är ju fortfarande en model S så den gamla är ju forftfarande bra. Skulle byta igen om jag gjorde om det. Tror jag kommer bli frälst på en kurvig väg men inte hunnit med det. Än så länge sjukt nöjd men kommer nog bli lyrisk nör jag hunnit köra lite mer på skojig väg. Rakt fram är den sinnessjuk men känner hur grym den är i rondell och kurvor så löngtar till en rolig väg...
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Skillnaden på väghållningen är enorm, man kan i princip bete sig hursomhelst och bilen går snällt dit man styr...

Om jag ska vara kritisk, så är den så perfekt att det nästan blir tråkigt.

Det är fortfarande skoj att ta P85+ och trampa på, eftersom rumpan kastar ut lite lagom då, vilket inte sker på P85D, den bara sticker iväg som en kanonkula :D
Skriv svar