Undrar vars Taxi ska söka sig nu? En stor del i planeringen för att skaffa Tesla var nog p.g.a Superchargern.
Ingen seriös och normalt funtad kan ha "räknat" med att det alltid ska finnas en SuC tillgänglig hela tiden, om man
överdriver lite så kan man väl tänka sig hur det skulle funka med säg 500 Tesla-taxin och några stolpar i Väsby,
knappast läge att bygga upp verksamheten på att det alltid ska finnas SuC ledig osv.
Dom måste verkligen åtminstone ha en plan för scenariot att det blir orimliga köer i Väsby osv...
Men visst om jag vore Tesla så skulle jag smälla upp några fler stolpar och sälja ännu fler till Taxi utifrån det
(uppenbarligen) framgångsrika konceptet...
Detta kan bli intressant. Jag tror att om den stängs är det framförallt för att Max inte är nöjda. För Tesla borde det nog vara bättre att behålla den och kanske öppna en till som avlastning, t ex som nämnts i Knivsta. Fyra stolpar där skulle nog räcka långt. De flesta som utgår från Stockholm kommer ändå till Gävle utan problem, och tvärtom, och de på genomresa riskerar inte kö i Upplands Väsby.
Jag tror att en väldigt liten minoritet, även icke-taxi, som laddar i Infra City är på långresa. Visst, kommer man norrifrån och ska vända i Södertälje utan destinationsladdning får man det svettigt, och det går nog att hitta andra scenarier också. Men det gör att just några få stolpar i Knivsta skulle lösa det faktiska problemet. Tills Knivsta Taxi köper alla begagnade taxibilar från Stockholm såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det förvånar mig mycket att så många tycker lösningen är att försvåra för taxi. För mig är den självklara lösningen att Tesla bygger fler laddare eller SCs på fler ställen. Att taxi går över till elbilar är ju givetvis mycket viktigare än att privatbilister gör det. Snart börjar det ju också kosta att använda SCs, gissningsvis blir det ett nollsummespel för Tesla om folk väljer att ladda mot betalning på 1,90:-/kwh eller om de låter bli. Att underlätta för taxiförare att äga Tesla är ju dock allt annat än ett nollsummespel för både miljön och Tesla som företag...
...............Men det gör att just några få stolpar i Knivsta skulle lösa det faktiska problemet. Tills Knivsta Taxi köper alla begagnade taxibilar från Stockholm såklart.
Inte ens om Tesla skulle bygga 10 stolpar i Knivsta skulle det avlasta Upplands Väsby. Taxi och kö-kaoset kommer bestå och Max kommer vara missnöjda.
Nej, det skulle inte ändra något i Upplands Väsby, då troligen få som laddar där är på väg norr om Knivsta. Det skulle dock lösa problemet för de som är irriterade att de måste vänta länge i Upplands Väsby och faktiskt är ute och åker långt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Inte ens om Tesla skulle bygga 10 stolpar i Knivsta skulle det avlasta Upplands Väsby. Taxi och kö-kaoset kommer bestå och Max kommer vara missnöjda.
Nej, det skulle inte ändra något i Upplands Väsby, då troligen få som laddar där är på väg norr om Knivsta. Det skulle dock lösa problemet för de som är irriterade att de måste vänta länge i Upplands Väsby och faktiskt är ute och åker långt.
Det enda som skulle avlasta i väsby vore 20 stolpar på arlanda och 30 i solna.
Och 50 i Vaxholm (hoppas Tesla läser det här...)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Är det även så att InfraCity används som nån form av taxihållplats där dom står tills körningarna trillar in? Eller åker dom bort direkt vid full laddning? Jag kommer inte kunna hålla käften om jag ser nån taxi som står där bara för att.
Nån som vill gissa hur avtalet mellan Tesla och Max ser ut? Max lånar ut sex parkeringsplatser som redan fanns (kostnad: nära 0 kr) och Tesla installerar elinfrastruktur för miljoner. Antar att det inte går att köra bort dom bara för att en person på Max känner för det.
Nån som vill gissa hur avtalet mellan Tesla och Max ser ut? Max lånar ut sex parkeringsplatser som redan fanns (kostnad: nära 0 kr) och Tesla installerar elinfrastruktur för miljoner. Antar att det inte går att köra bort dom bara för att en person på Max känner för det.
Håller med. Borde finnas någon form av servitut. Är det max som äger parkeringen eller är det nån annnan fastighetsägare?
Är det inte många som på väg väster ut svänger förbi infracity och sen åker via Rotebro ut på e18?
Låter orimligt att max skulle vilja flytta på laddarna. Borde generera en del sälj och är bra för deras miljöimage. Och även om de skulle vilja det, skulle de kunna få tesla att flytta på dem?
Tycker också att fler laddare borde byggas i infra city. Det är ju superbra att de används. Många SuC är nog väldigt lite använda. Och bra att taxi byter till el. Nu med betalning så kommer de nog ladda mer på annat håll också. 15 stall till tror jag skulle göra susen.
Gillar lösningen där fler uttag delar på en laddare som Tesla har. Uttagen kan inte kosta mycket. Det borde vara ännu tydligare vilka uttag som hör till samma laddare och så borde det vara tre eller fyra uttag på varje laddare. Då kommer inte rotationen på bilar begränsas av att nån bil står och laddar fullt eller står kvar trots full laddning. Man skulle nog till nästan samma pris kunna sätta upp 9 eller 12 uttag till samma pris som man idag sätter upp 8.
Max kan garanterat inte köra bort laddarna bara sådär, utan det måste finnas ett avtal och en uppsägningsklausul. En avancerad gissning är att vi pratar om 12-24 månaders uppsägningstid. Sedan kan avtalet vara uppsagt igår eller för 9 mån sedan, det vet vi inte. Återstår att se vad som händer framöver.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Är det även så att InfraCity används som nån form av taxihållplats där dom står tills körningarna trillar in? Eller åker dom bort direkt vid full laddning? Jag kommer inte kunna hålla käften om jag ser nån taxi som står där bara för att.
Skickat med röksignal
För dom är det tyvärr många ggr en parkeringsplats, och full laddning kan ju ta ett bra tag innan man kommer upp till sas... Flera som frågat om dom kan flytta på sig för att man
verkligen måste ladda för att komma vidare och dom har vägrat (eller iaf krävt en rejäl dos övertalning).
Så svaret är i princip att dom faktiskt står där "bara för att"
Skickat med röksignal
För dom är det tyvärr många ggr en parkeringsplats, och full laddning kan ju ta ett bra tag innan man kommer upp till sas... Flera som frågat om dom kan flytta på sig för att man
verkligen måste ladda för att komma vidare och dom har vägrat (eller iaf krävt en rejäl dos övertalning).
Så svaret är i princip att dom faktiskt står där "bara för att"
Jag har lyckats övertala EN taxi EN gång när Blackbird gick bet
Igår när jag hämtade min X på SC vid kl 14 var 4 av 6 taxi och en taxi i kö.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag tror att en väldigt liten minoritet, även icke-taxi, som laddar i Infra City är på långresa. Visst, kommer man norrifrån och ska vända i Södertälje utan destinationsladdning får man det svettigt, och det går nog att hitta andra scenarier också. Men det gör att just några få stolpar i Knivsta skulle lösa det faktiska problemet. Tills Knivsta Taxi köper alla begagnade taxibilar från Stockholm såklart.
Ehh va? Bor man i andra delar av landet än i stockholm så är en laddare i stockholmstrakten ett måste för färder längs E4 om man inte också tänker flytta runt övriga SuC-stationer. Gävle-Sillekrog är för långt även med en S85 om man inte vill stå den extra tiden i gävle eller sillekrog för att nå 100%. Eller om det är vinter eller dåligt väder...
Ehh va? Bor man i andra delar av landet än i stockholm så är en laddare i stockholmstrakten ett måste för färder längs E4 om man inte också tänker flytta runt övriga SuC-stationer. Gävle-Sillekrog är för långt även med en S85 om man inte vill stå den extra tiden i gävle eller sillekrog för att nå 100%. Eller om det är vinter eller dåligt väder...
Därav att jag säger att en liten station i Knivsta skulle lösa problemet.
För jag tror ändå att det är en liten minoritet som bara passerar Stockholm som laddar i Upplands Väsby, men jag försöker inte hävda att de inte finns.
För jag tror ändå att det är en liten minoritet som bara passerar Stockholm som laddar i Upplands Väsby, men jag försöker inte hävda att de inte finns.
jo men lite "trist" i övrigt i knivsta, om inte nån lågger på ett kol eller 2 där, men finns en max i uppsala/gränby det löser också förbikörningsproblemet, och har troligen reserverats många 3'or i uppsala
jo men lite "trist" i övrigt i knivsta, om inte nån lågger på ett kol eller 2 där, men finns en max i uppsala/gränby det löser också förbikörningsproblemet, och har troligen reserverats många 3'or i uppsala
En superladdare i Uppsala får nog liknande problem som den i Infra City
En superladdare i Uppsala får nog liknande problem som den i Infra City
Antagligen, finns Tesla taxi här med, och annat löst folk(host, host) som nästan jobbar vid MAX som skulle ha en bil stående där. Nej placera som det är tänkt, ute på vischan(värmland och gotland ) där ingen vill stå längre än nödvändigt...
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Det lär finnas två Teslataxi i Knivsta o en i Uppsala för närvarande. Så problemet är väl inte så stort just nu, att taxi skall ta över.. Men vem vet om ngt år hur det blir.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23