Tonade rutor Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Heiko »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Heiko skrev:
Någon som känner till hur mycket i % panoramataket har i en Model S?
Tänkte tona rutorna i något mörkare ton på sidorna men bakluckan i samma ton som panoramataket.
20% från b-stolpen och bak är optimal toning på MS med panotak tycker jag. Flera jag har pratat med som håller på med solfilm som tycker man ska ha samma grad på bakrutor som baklucka för att behålla helhetsintrycket. Jag var också först inne på mörkare bak och lite ljusare på sidorna, men fick rådet att inte göra det och nu är jag jättenöjd.
Jag har mörkare på bakluckan än på bakrutorna och tycker det blev jättebra, har aldrig tänkt på att det skulle ge ett oenhetligt helhetsintryck eller nåt. Min firma hade tre olika grader att välja på - jag tog det mörkaste till bakluckan och mellanalternativet till bakrutorna.

Bild

Bild
Tjusigt! 8-)

Ska se vilka nyanser som passar bäst med panoraman och sedan blir det nog att jag har samma nyans på alla rutorna.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag har bokat tid hos Dpersson i Åstorp igen. Sjukt nöjd med vad han gjorde med förra bilen!
Prisvärd och kärleksfull lackofil!
Han hjälper även till med solfilm om så önskas.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
det är nästan omöjligt att bilda sig en uppfattning om toningsgrad på bild eftersom det är extremt mycket som spelar in; ljus, tid på dagen, solvinkel, väder etc. Ibland ser mina rutor helt kolsvarta ut och ibland som att dom knappt är tonade alls. Bästa är om man ser på de olika solfilmerna, sätter upp en provbit på bilen och tar ett beslut. Då kan man även räkna in det specifika väder och ljus som råder just då.
Jag vet. Jag ville mest ha sagt att jag inte alls tycker det stör att jag har mörkare på bakluckan - tvärtom tycker jag det funkar riktigt bra. Min rekondare var lite tveksam själv först men han blev också jättenöjd med resultatet. Håller fortfarande på att jobbar på att han ska byta sin Cayenne mot en X...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Om ni funderar på att lägga solfilm på er "Elsklingar" i Stockholmsområdet så kan jag rekommendera Norrort Solfilm: https://www.facebook.com/Norrortsolfilm/ Niclas var tidigare en av huvudprofilerna på Stockholms SolfilmCenter.

Mycket bra kvalité på hans arbete och han är van vid Teslor. Han ska få göra om mina sidorutor som jag inte är riktigt nöjd med.

Hälsa från mig om ni bokar tid hos honom!

/Jocke
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

tofriis skrev:
Snart leverans för mig. Någon rekommendation på firma som är duktiga på att tona rutor i Göteborg? Funderar även på någon lackbehandling, så gärna rekommendationer på det också.
solfilm fixar Allan på toptint.se i Göteborg. Riktigt noggrann och kunnig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Väcker en gammal tråd till liv...

Är lite i valet och kvalet om jag ska tona rutor på min Model S. På en SUV känns tonade rutor som att en övervägande majoritet väljer från fabrik, men på en sedan är det inte lika självklart. Har noterat att rutorna runtom är lite tonade redan (svagt grön toning) från fabrik som jag upplever är något mer tonat än vad jag upplevt på bilar från andra tillverkare.

Har också noterat att det inte är så vanligt med tonade rutor på Model S. Är det främst för Tesla inte erbjuder alternativet fabriksmonterat och folk inte orkar att göra det i efterhand, eller är det helt enkelt så att de flesta föredrar icke tonat på en sedan?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

helix skrev:

Är lite i valet och kvalet om jag ska tona rutor på min Model S. På en SUV känns tonade rutor som att en övervägande majoritet väljer från fabrik, men på en sedan är det inte lika självklart. Har noterat att rutorna runtom är lite tonade redan (svagt grön toning) från fabrik som jag upplever är något mer tonat än vad jag upplevt på bilar från andra tillverkare.

Har också noterat att det inte är så vanligt med tonade rutor på Model S. Är det främst för Tesla inte erbjuder alternativet fabriksmonterat och folk inte orkar att göra det i efterhand, eller är det helt enkelt så att de flesta föredrar icke tonat på en sedan?

Personligen föredrar jag Heltonat runtom på Sedan...men tror många skippar det pga ej Fabriksval...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Jocce skrev:

Personligen föredrar jag Heltonat runtom på Sedan...men tror många skippar det pga ej Fabriksval...

/Jocce

Antar du menar bakre sidorutorna och bakrutan? För sidorutorna fram är väl olagliga att tona? Man kan såklart göra det ändå, men min tanke är att lämna främre sidorutor original.

Om jag tonar så väljer jag mellan 20% eller 35%. Någon som har erfarenhet av 35% på bakre sidorutor och bakruta? Eller är det för ljust kanske och man ska köra 20? Om jag tonar vill jag undvika att det blir för mörkt då jag personligen inte gillar när det blir för svart look.

Om någon har tonat med 35% så vore det trevligt att se lite bilder :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:

Model S har från fabrik aningen självtonande rutor. När det är ljust ser de mer gröna ut. Men inte i närheten av hur det blir när man extramonterar solfilm 20-35%
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

helix skrev:

Jag har, som du kanske sett tidigare i tråden, tonat rutorna på min bil och jag tycker det blev helbra. Främst upplevde jag behovet att få bakluckan rejält tonad pga barn i extrasätena där och risken att det blir grillfest om sommaren annars, men jag tonade även bakrutorna rätt mörkt och tycker det blev jättebra.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag hade 20% sida bak och 30% på bakruta. Det fungerade bra men valde ännu mörkare när jag bytte till en ny Model S och har nu 15% / 20%.
Anledningen till lite ljusare på bakrutan är att få lite bättre sikt i mörker.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Bara en liten kommentar
Det är en djäkla skillnad på film och film, vissa filmer är ren "plastaskit" och reflekterar bara marginellt solvärmestrålningen

En billigare film har oftast sämre genomsynlighet från insidan. Oavsett om man har backkameran så är det trevligt att se ut om man sitter där bak
Och än viktigare om man gör det förbjudna och filmar framdörrarna.

Dessutom är det olika "nyanser" i olika filmer, svart är inte alltid svart, många, också ofta billigare filmer drar mot grönt/blått. En del filmer reflekterar en aning

Nästa fråga är vilken färg du har på bilen, och som nämnts interiört.

Gå till ett proffs, (ej mig, jag har slutat sätta film :D) det kostar normalt 4000-5000:- Är det billigare än så, så får du oftast vad du betalar för.
Förutom i Borås. Där filmar en riktigt kompetent kille, kanske den bäste (Ensio) som jag utan att känna verkligen rekommenderar, allt för billigt dvs runt 3500:-
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

helix skrev:

Antar du menar bakre sidorutorna och bakrutan? För sidorutorna fram är väl olagliga att tona? Man kan såklart göra det ändå, men min tanke är att lämna främre sidorutor original.

Om jag tonar så väljer jag mellan 20% eller 35%. Någon som har erfarenhet av 35% på bakre sidorutor och bakruta? Eller är det för ljust kanske och man ska köra 20? Om jag tonar vill jag undvika att det blir för mörkt då jag personligen inte gillar när det blir för svart look.

Nope.

Att Tona endast Sidorutor bak och bakruta tycker jag ser..tråkigt är kanske inte rätt uttryck, men på en Sedan tycker jag inte om den looken iallafall (passar på vissa biler i vissa färger).
Passar däremot på SUV.

Jag valde själv att tona alla rutor (ja olagligt) förutom framrutan. Valde dock en lite "svagare" film (dvs ingen "limo-look") för att få ett mer enhetligt utseende.
Ger inte samma insynsskydd eller "coola" look, men jämfört med lånebilen jag har nu i samma färg, så är skillnaden enorm och det är den där lilla pricken över i-et som för skillnaden :)
(För mig)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jocce skrev:
helix skrev:

Nope.

Att Tona endast Sidorutor bak och bakruta tycker jag ser..tråkigt är kanske inte rätt uttryck, men på en Sedan tycker jag inte om den looken iallafall (passar på vissa biler i vissa färger).
Passar däremot på SUV.

Jag valde själv att tona alla rutor (ja olagligt) förutom framrutan. Valde dock en lite "svagare" film (dvs ingen "limo-look") för att få ett mer enhetligt utseende.
Ger inte samma insynsskydd eller "coola" look, men jämfört med lånebilen jag har nu i samma färg, så är skillnaden enorm och det är den där lilla pricken över i-et som för skillnaden :)
(För mig)

/Jocce
Bilder ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

e5m1r skrev:
Bilder ?

Inga som gör rättvisa ;)

Bilen är hos Tesla nu dessutom, men kan gärna visa upp den vid tillfälle.

"Nackdelen" med min svaga toning är att i vissa vinklar ser man inte / reagerar inte på att den är tonad, men bredvid en otonad bil ser man skillnaden direkt! :)

/Jocce
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

helix skrev:

Helix!

Jag vill påstå att du ska ha 35% runt om om du vill göra det för att få en snyggare bil.

På måndag har jag tid hos solfilmscenter för att få 35% runt om (även sidor fram) på min svarta model S

Ska se till att ta lika dana bilder både före och efter och lägga upp här.

Återkommer på tisdag nästa vecka

Skickat från min iPad med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Jag har tonat min med 35% ljusgenomsläpp hela vägen fram, det tycker jag ser riktigt bra ut.
IMG_0662.JPG
IMG_0668.JPG
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

Anders SE skrev:
Jag har tonat min med 35% ljusgenomsläpp hela vägen fram, det tycker jag ser riktigt bra ut.
Yes!

Precis så!

Ser fram emot måndag Bild

MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Ja jag gillar den toningen, har kört dom på
mina senaste bilar både kombi och sedan modeller. Det är inte ok vid en besiktning eller om man träffar på fel polis men det får gå;)
Är heller inte för mycket toning, man både ser in och ut ut bilen helt ok
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

Anders SE skrev:
Ja jag gillar den toningen, har kört dom på
mina senaste bilar både kombi och sedan modeller. Det är inte ok vid en besiktning eller om man träffar på fel polis men det får gå;)
Är heller inte för mycket toning, man både ser in och ut ut bilen helt ok
Besiktningen är den dagen den sorgen och Polisen har aldrig brytt sig om toningen för min del, trots trafikkontroller.

Vackert!

MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

En forummedlem i Göteborg tonade framrutorna. Det tog inte många veckor innan polisen tvingade honom att dra bort det.
Användarvisningsbild
Thjac
Teslaägare

Inlägg av Thjac »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Heiko skrev:
Någon som känner till hur mycket i % panoramataket har i en Model S?
Tänkte tona rutorna i något mörkare ton på sidorna men bakluckan i samma ton som panoramataket.
20% från b-stolpen och bak är optimal toning på MS med panotak tycker jag. Flera jag har pratat med som håller på med solfilm som tycker man ska ha samma grad på bakrutor som baklucka för att behålla helhetsintrycket. Jag var också först inne på mörkare bak och lite ljusare på sidorna, men fick rådet att inte göra det och nu är jag jättenöjd.
Jag har mörkare på bakluckan än på bakrutorna och tycker det blev jättebra, har aldrig tänkt på att det skulle ge ett oenhetligt helhetsintryck eller nåt. Min firma hade tre olika grader att välja på - jag tog det mörkaste till bakluckan och mellanalternativet till bakrutorna.

Bild

Bild
Vilken firma använde du för toning?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Thjac skrev:
Vilken firma använde du för toning?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mr CAP i Almedal, Göteborg gjorde jobbet.
Användarvisningsbild
PatrikHjelt

Inlägg av PatrikHjelt »

Vi håller på med ett samarbete med SolarPlexius och de kommer att få tillgång till bilar för måttanpassning och test.
Då det är avklarat kommer vi att få ett medlemspris på deras solskydd.
Det kan ju vara ett alternativ, går ju att plocka bort på vintern då det inte behövs.

http://www.solarplexius.se
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Ursäkta nu kommer jag nog få bannor, men jag ser ett antal tusen bilar per år och jag har sett ett antal med solaplexus genom åren, dock har det minskat betydligt

Om jag minns rätt är solarplexus vanlig färgad plexi/acryl/ploycarbonate?

På vilket sätt reflekterar det sol och värmestrålning? En riktigt solfilm består av många olika skikt, bland annat av metallskikt för att reflektera värme.
Dessutom är solfilmen belagd med ett ytskikt för att förhindra repor.
Om det nu inte har hänt massor de senaste åren, det är kanske ett antal år gamla grejer jag sett, så är det verkligen inget jag skulle lägga 1000-1500kr på.
Men men jag kan ha fel, det kanske finns bättre grejer idag
Skriv svar