Har någon erfarenhet av att sätta en Thule Motion 800 på en Model S?
Jag tänker då framförallt på elförbrukning i förhållande till en mer slimmad box.
Det vore ju trevligt att kunna återanvända något från fossil-eran.
Det är vad jag kör med när det bär av till fjälls.
Jag har inte skrivit ner vad jag förbrukat men minns jag inte fel så har det legat i spannet 235-250 i snitt och då har jag hållt begränsningarna (inte kört långsammare heller) och sträckan mellan Uppsala och Gävle suger skapligt mycket.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Det är vad jag kör med när det bär av till fjälls.
Jag har inte skrivit ner vad jag förbrukat men minns jag inte fel så har det legat i spannet 235-250 i snitt och då har jag hållt begränsningarna (inte kört långsammare heller) och sträckan mellan Uppsala och Gävle suger skapligt mycket.
Kanon, tack!
Just den sträckan är ju ett mindre problem med tanke på superchargern i Gävle så det låter utmärkt!
Jag har precis denna takbox på min 90D just nu. Jag tycker den verkar ta extremt mycket med takboxen på. Jag ligger mellan 290-300 när jag håller hastigheten enligt skyltar. Verkar vara som att fälla ut bromsfallskärmen bakom en dragracing bil Dånar och viner från taket så man nästan blir lomhörd (har panorama). Det jävliga är bara att det tog ett sekel att montera det förbaskade takräcket så jag är så osugen att plocka av det nu
Har planerat in en fjällresa från Umeå till Hemavan i mars (38 mil) men börjar oroa mig och bli ytterst tveksam att jag klarar den sträckan. Utan box skall det gå att komma fram med cirka 10% kvar enligt andra Tesla ägare.
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Jag kör själv inte med en Motion 800, men den lite mer slimmade Dynamic 900. Klart mer ljud och nog blir förbrukningen högre än utan box. I snömodd så låg jag på ca 280 wh/km. Annars går det med försiktig körning att komma ner mot 200! Räknar med att den drar ca 230-250 snitt med boxen på.
Jag har en sådan (typ, det är ngn äldre modell) och gjorde idag ett test att köra med den från Stockholm till Västerås, -5, torr vägbana, höll hastigheten (dvs 100-120 km/h), värme i bilen. Den drog då ca 270.
Detta var ett experiment inför sportlovet då vi ska till Tänndalen. Hoppas inte laddarna i Mora är blockerade pga vasaloppsåkare. Det känns lite olustigt att planera en fjällresa enbart på ChaDeMo...
Jag har en sådan (typ, det är ngn äldre modell) och gjorde idag ett test att köra med den från Stockholm till Västerås, -5, torr vägbana, höll hastigheten (dvs 100-120 km/h), värme i bilen. Den drog då ca 270.
Detta var ett experiment inför sportlovet då vi ska till Tänndalen. Hoppas inte laddarna i Mora är blockerade pga vasaloppsåkare. Det känns lite olustigt att planera en fjällresa enbart på ChaDeMo...
Ja jag är samma sits med fjällresa på sportlovet planerad. Vore tråkigt att inte komma ända fram. Jag skall skaffa räcket omgående så att jag hinner göra lite tester själv med.