Laddningstid
Moderator: Redaktion
Laddningstid
Enligt Tesla Björn ska man tänka på 3 saker om man vill ha snabb laddning.
1. Dela inte stall med någon annan. Stall 2a kanske får 80% av strömmen och du på 2b får resten, 20%.
2. Ladda med varmt batteri. Kallt batteri kan inte ta emot höga strömmar, och tar onödigt lång tid att ladda. Ladda därför gärna direkt efter en körning då batteriet redan är varmt.
3. Ladda när det är ca 10% kvar i batteriet, då går det fort att ladda, för det tar VÄLDIGT lång tid att ladda över 80%.
Björn säger att man kan komma upp till en mil i minuten under optimala förhållanden, men hur lång tid tar det under mindre optimala förhållanden?
Ge några exempel på när du laddat, hur många % var det kvar i batteriet, till vilken nivå laddade du, vad var yttertemp mm
Om du startar med ett kallt batteri, hur långt måste du köra innan det är varmt?
Och hur länge har du då en effekt begränsning?
1. Dela inte stall med någon annan. Stall 2a kanske får 80% av strömmen och du på 2b får resten, 20%.
2. Ladda med varmt batteri. Kallt batteri kan inte ta emot höga strömmar, och tar onödigt lång tid att ladda. Ladda därför gärna direkt efter en körning då batteriet redan är varmt.
3. Ladda när det är ca 10% kvar i batteriet, då går det fort att ladda, för det tar VÄLDIGT lång tid att ladda över 80%.
Björn säger att man kan komma upp till en mil i minuten under optimala förhållanden, men hur lång tid tar det under mindre optimala förhållanden?
Ge några exempel på när du laddat, hur många % var det kvar i batteriet, till vilken nivå laddade du, vad var yttertemp mm
Om du startar med ett kallt batteri, hur långt måste du köra innan det är varmt?
Och hur länge har du då en effekt begränsning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningstid
Hur lång tid det tar innan batteriet blir varmt beror inte bara på hur kallt det är utan även hur hårt man kör, så allt mellan
några minuter till typ en halvtimme och kör man på range-mode så förlängs tiden ytterligare (har aldrig det på så har
dålig koll på hur mkt det påverkar).
Resten av frågorna varierar väldigt mycket men som bäst så får man ju typ 120kW och den effekten kör den på
en bra stund
några minuter till typ en halvtimme och kör man på range-mode så förlängs tiden ytterligare (har aldrig det på så har
dålig koll på hur mkt det påverkar).
Resten av frågorna varierar väldigt mycket men som bäst så får man ju typ 120kW och den effekten kör den på
en bra stund

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningstid
Kan jag i mobilen se temp både på batteri och i kupén?
Kan jag med mobilen styra så jag bara värmer batteriet?
Om jag ska på långresa, är det bättre att värma batteriet rejält varmt och åka 10 min till en SC och ladda fullt, än att försöka ladda fullt med 10A 230V?
För om det är -25 och jag värmer batteri 6kw och kupén 6kw, blir det svårt att då även få batteriet 100% fulladdat med bara 230V?
Kan jag med mobilen styra så jag bara värmer batteriet?
Om jag ska på långresa, är det bättre att värma batteriet rejält varmt och åka 10 min till en SC och ladda fullt, än att försöka ladda fullt med 10A 230V?
För om det är -25 och jag värmer batteri 6kw och kupén 6kw, blir det svårt att då även få batteriet 100% fulladdat med bara 230V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddningstid
batteritemp kan man inte ens se i bilen, mer än indirekt via att max regen är tillåtet
nej du kan inte styra vad som värms bara värma kupen, och indirekt batteriet
"...är det bättre.." tidsmässigt? för dig? för bilen? ekonomiskt?
ladda fullt hemifrån eller inte, beror mer på var du startar, och vart du ska
de ska va lätt och leva (med elbil) och det är det
nej du kan inte styra vad som värms bara värma kupen, och indirekt batteriet
"...är det bättre.." tidsmässigt? för dig? för bilen? ekonomiskt?
ladda fullt hemifrån eller inte, beror mer på var du startar, och vart du ska
de ska va lätt och leva (med elbil) och det är det
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningstid
Går inte att se batteri-temp i appen. Och det verkar inte (i nuläget iaf) gå att slå på batterivärmaren "manuellt".Zalman3 skrev:Kan jag i mobilen se temp både på batteri och i kupén?
Kan jag med mobilen styra så jag bara värmer batteriet?
Om jag ska på långresa, är det bättre att värma batteriet rejält varmt och åka 10 min till en SC och ladda fullt, än att försöka ladda fullt med 10A 230V?
För om det är -25 och jag värmer batteri 6kw och kupén 6kw, blir det svårt att då även få batteriet 100% fulladdat med bara 230V?
Japp kör man värmen för full i så låga temperaturer så räcker inte 230V utan den kommer att "stjäla" från batteriet.
Kan man ladda fullt hemma och dessutom har sladden i medans man kör igång värmen så tror jag man vinner bra mkt
mer än om man planerar för ett extra SuC-stopp sas, men det beror ju delvis på hur långt man behöver komma på
sin laddning hemma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningstid
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddningstid
Schedulera laddning ja, den var nymati skrev:Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.


Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddningstid
Så om jag laddar 60kW med 90% verkningsgrad, då går 54kW till batteriet och 6kW till spillvärme.mati skrev:Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Känns dock som att vid -25 kommer det att ta väldigt lång tid att ladda med 10A och 230V.
Om det är -25, är det då bättre med att börja värma kupen+batteri, innan man laddar batteriet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddningstid
Nej. Om batteriet är fruset så värmer den, när du starta laddning, upp batteriet så mycket som behövs för att det ska kunna ta emot laddning innan den alls börjar ladda något.Zalman3 skrev:Om det är -25, är det då bättre med att börja värma kupen+batteri, innan man laddar batteriet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningstid
Det ordet gillar jagHelectriC skrev:Schedulera laddning ja, den var nymati skrev:Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.schemalägga funkar ju också

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningstid
Hrm i just det specifika fallet blir det ju faktiskt (indirekt) möjligt att slå på batterivärmaren för sigbylund skrev:Nej. Om batteriet är fruset så värmer den, när du starta laddning, upp batteriet så mycket som behövs för att det ska kunna ta emot laddning innan den alls börjar ladda något.Zalman3 skrev:Om det är -25, är det då bättre med att börja värma kupen+batteri, innan man laddar batteriet?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5914
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddningstid
Brukar också skedulera laduleringen 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddningstid
Jaja, tankevurpa...HelectriC skrev:Schedulera laddning ja, den var nymati skrev:Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.schemalägga funkar ju också

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningstid
Jag tänker då börja använda det ordet, gillar det skarpt, typiskt en sån där skön försvenskning som dyker upp lite då & då jumati skrev:Jaja, tankevurpa...HelectriC skrev:Schedulera laddning ja, den var nymati skrev:Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.schemalägga funkar ju också

(extra kul när det redan finns ett fungerande svenskt ord oxo, typ som när folk säger "adda" någon på Facebook)
Fast så älskar jag ju att leka med språket, för länge sedan var det tom en lärare som kallade mig för språkmissbrukare

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningstid
Jag kan ju alltid försöka försvara mig med lite dåliga ursäkten att svenska faktiskt inte är mitt modersmål. Det är alltså helt okej att hitta på nya ord ibland.Bjelke skrev:Jag tänker då börja använda det ordet, gillar det skarpt, typiskt en sån där skön försvenskning som dyker upp lite då & då jumati skrev:Jaja, tankevurpa...
(extra kul när det redan finns ett fungerande svenskt ord oxo, typ som när folk säger "adda" någon på Facebook)
Fast så älskar jag ju att leka med språket, för länge sedan var det tom en lärare som kallade mig för språkmissbrukare

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14