Ljudisolering hjulhus?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Ljudisolering hjulhus?

Inlägg av tofriis »

Irriterar mig på smattrandet från hjulhusen när man kör på vägar som grusats i halkan. Har inte tänkt på det i tidigare bilar, men det kanske beror på att ljudet då dränkts i motorljud. När jag nu skiftade till vinterdäck såg jag att delar av hjulhusen är klädda med filtmatta, men resten är ganska hård plast som säkert kunde isoleras bättre. I förhistorien när jag fixade själv med mina första bilar använde jag asfaltsmatta och något tjock trögflytande färg för att ljudisolera.

Idéer någon, eller är det bara jag som är överkänslig för ljudet?
Senast redigerad av tofriis, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ljudisolering hjulhus?

Inlägg av mati »

Haha, nej det är inte bara du. Jag har börjat bli riktigt irriterad på alla andra bilar som väsnas och låter så förbaskat mycket. Jag blir nästan lite överdrivet arg ibland. Och det är klart att man blir överkänslig för diverse ljud även i Teslan.
Det finns en del sajter på nätet som beskriver hur man kan tilläggsisolera Teslan. Men problemet är nog att man blir ännu nojigare ju tystare bilen blir.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Teslan mår verkligen bra av lite mer ljudisolering, den är faktiskt ganska kass för sin prisklass, i lite högre
hastigheter så är det ganska jobbigt högt, högre än flera bilar jag haft, men det kan delvis vara som en slags motsats
till fartblindhet typ där man har väldigt låg ljudnivå i lägre fart och kanske därför upplever det som högt i högre farter...
Jag har inte mätt upp det själv men har iaf löst om några som gjort det och vill minnas att Tesla kommer rätt dåligt till där...
Jag ska precis börja isolera min nu när garantin gått ut 8-) :)
Som gammal ljudbyggare så är det såklart extra intressant ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns mycket tips/skrivet om ljudisolering på Norska forumet. Där brukar ägare till och med träffas och ha "ljudisoleringsgarageträffar!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Finns mycket tips/skrivet om ljudisolering på Norska forumet. Där brukar ägare till och med träffas och ha "ljudisoleringsgarageträffar!
Vafan! :) det skulle man ju vilja vara med på ju :)
Fast dom ligger ju före oss sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kan också ibland tycka att ljudnivån i Tesla är rätt hög i högre farter. Tills jag tvingas åka i en fossilbil. Möjligt att riktigt dyra oljebrännare är tystare i höga farter än Teslan, men en vanlig Svensson-bil, typ Volvo, är det inte. Inte ens i närheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Det är bra mycket värre i x:en

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Måste nog försöka hitta lite siffror på ljudnivåerna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
hooked

Inlägg av hooked »

Jag är också nyfiken på vilka eventuella åtgärder för ljudisolering man kan göra. Detta är faktiskt en av de största negativa aspekterna jämfört med min gamla Panamera. Den var betydligt mkt tystare i motorvägsfart, men då hade jag ljud/värmeisolerande glas fabriksmonterat som också sänkte ljudnivån ytterligare. En volvo med knackig diesel 4:a låter säkert mkt mer, men en premiumbil med fossilspis går mjukare och tystare än Teslan i motorvägsfart. Tyvärr får jag nog tillägga...
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Kikade lite när jag la på vinterdäcken. Ser ut att gå och plocka bort rätt mycket plast i hjulhusen. Gör nog en del att sätta någon form av ljudisolering på insidan! Borde även gå att hitta lite ställen för ytterligare isolering mot plåten.

Hittar inga bra bilder på nätet dock? Någon som har några länkar?

/Jocke
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kolla in den här snubben: http://tystbil.se

Trist om Teslan ska ha högt vägbuller. Vi är ju ganska känsliga för det i Sverige med vår grova asfalt.

Tänkte åka och provköra en Tesla här så småningom. Egentligen borde man väl försöka köpa innan årsskiftet för att få gratis laddning... Men jag vill inte stressa fram nåt heller.
Verdi

Inlägg av Verdi »

tofriis skrev:
Irriterar mig på smattrandet från hjulhusen när man kör på vägar som grusats i halkan. Har inte tänkt på det i tidigare bilar, men det kanske beror på att ljudet då dränkts i motorljud. När jag nu skiftade till vinterdäck såg jag att delar av hjulhusen är klädda med filtmatta, men resten är ganska hård plast som säkert kunde isoleras bättre. I förhistorien när jag fixade själv med mina första bilar använde jag asfaltsmatta och något tjock trögflytande färg för att ljudisolera.

Idéer någon, eller är det bara jag som är överkänslig för ljudet?
Det ska inte smattra från hjulhusen på en så dyr bil. Och nej, allt sånt dränks definitivt inte av motorljud i andra bilar. I min BMW M550d hörs knappt motorn vid jämn fart.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Nu har jag inte kört på grusväg men har precis bytt från BMW 5:serie - F11 och Teslan upplevs som tystare för mig. Dock inte hunnit köra på väg fortare än ca 100 km/h ännu.

Kör en Model S 60 d ska tilläggas och hade en 520 d Xdrive.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

MangeT skrev:
Nu har jag inte kört på grusväg men har precis bytt från BMW 5:serie - F11 och Teslan upplevs som tystare för mig. Dock inte hunnit köra på väg fortare än ca 100 km/h ännu.

Kör en Model S 60 d ska tilläggas och hade en 520 d Xdrive.
Vänta tills du kommer upp på motorvägen Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Grym stereo med gratis Spotify har ju alla Teslor !
8 brukar var en lagom nivå på volymen för att njuta max av musik :-)
Då hör man garanterat inte något som sker utanför bilen ;-)

Tack Elon för Spotify och världens bästa bil.

Sitta tyst i bilen och lyssna efter vägljud det måste vara lika tråkigt som att sitta och se färg torka !?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Kolla in den här snubben: http://tystbil.se

Trist om Teslan ska ha högt vägbuller. Vi är ju ganska känsliga för det i Sverige med vår grova asfalt.

Tänkte åka och provköra en Tesla här så småningom. Egentligen borde man väl försöka köpa innan årsskiftet för att få gratis laddning... Men jag vill inte stressa fram nåt heller.
Någon som pratat med dom på tystbil angående model S?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar