A Better Routeplanner - ny release

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

A Better Routeplanner - ny release

Inlägg av blincoln »

Lite reklam för att https://abetterrouteplanner.com har fått en hög med nya finesser, t.ex
  • Inloggning till MyTesla för den som vill, så position, hastighet och laddning visas direkt på sidan och kan följas upp mot planen
  • Ny optimeringsalgoritm som är snabbare och som tillåter olika typer av laddare - det är på gång med ChaDeMo och andra hyfsat snabba laddare
  • Uppdaterat användargränssnitt, nya finesser som att byta waypoints, hindra laddning på vissa laddare, nightmode osv.
Stort tack till alla som testat och tipsat om förbättringar. Prova igen!
Screen Shot 2016-11-18 at 19.19.35.png
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: A Better Routeplanner - ny release

Inlägg av Johnalm »

Bra jobbat! :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Snyggt!!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Grymt bra jobb. En snabb fråga med risk för att det ställts förut men den lilla rutan som dyker upp längst ner står det consumption x Wh/km, vad kommer den siffran ifrån?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mycket bra. Och äntligen en routeplanner som inte envisas med att ladda 50 min i Køge bara för att sedan kunna hoppa över nästa SuC när man ska ta sig ner till Tyskland. Har aldrig begripit mig på hur Teslas egna routeplanner räknar.
Du borde erbjuda dina tjänster till Tesla. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Supersnyggt!
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Ännu bättre! Jag använde denna för en tur Frufällan-Trysil fram och tillbaka förra veckan. Eftersom jag ville ha 50% laddning framme i Trysil var denna "planner" det bästa verktyget och nu blev det ännu bättre!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Ruskigt bra jobbat!!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Det blir att prova nästa resa!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

chpaulin skrev:
Grymt bra jobb. En snabb fråga med risk för att det ställts förut men den lilla rutan som dyker upp längst ner står det consumption x Wh/km, vad kommer den siffran ifrån?
Det är rutan som följer bilen under körningen så att man kan se vilken förbrukning, laddning och hastighet planen antar i en viss punkt. Den ska dock inte vara synlig innan man startat, liten bugg som ska fixas Bild
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Tack för all uppmuntran! Gladast blir jag om den används, så prova på!
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Suuuuuuuuper! :lol:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Har inte provat än men den verkar super iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Suttit och lekt med planeraren och funderade på om man kan få den att ta hänsyn yttertemperaturen när man planerar likt räckviddsberäknaren på Teslas sida.

Funktionen skulle kunna lägga på en faktor på förbrukning och laddtid (även superchargers får jobba lite vid låga temperaturer som jag förstått). Förbrukningen kan man reglera redan nu genom att höja förbrukningen. Skillnaden i laddtid på SuC kanske inte skiljer sig så mkt vid stora temperaturskillnader?

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

chpaulin skrev:
Suttit och lekt med planeraren och funderade på om man kan få den att ta hänsyn yttertemperaturen när man planerar likt räckviddsberäknaren på Teslas sida.

Funktionen skulle kunna lägga på en faktor på förbrukning och laddtid (även superchargers får jobba lite vid låga temperaturer som jag förstått). Förbrukningen kan man reglera redan nu genom att höja förbrukningen. Skillnaden i laddtid på SuC kanske inte skiljer sig så mkt vid stora temperaturskillnader?
Jag har funderat på att bygga ut modellen för förbrukning, men det slutar alltid med fler parameterar. Bilens navigator har ju begränsat sig till att bara planera NU, medan ruttplaneraren är till för både förberedelser och realtid. Wh/km är nog det mått man snabbast lär sig gissa på sin Tesla Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:

SuC kör på som vanligt om man har kört en någorlunda lång sträcka före och batteriet har hunnit bli lite varmt, alltså typ redan efter några mil (såvida inte man kört på range mode för då tar det lite längre innan batteriet blir varmt men inget
jag testat hittills)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Bjelke skrev:
chpaulin skrev:

SuC kör på som vanligt om man har kört en någorlunda lång sträcka före och batteriet har hunnit bli lite varmt, alltså typ redan efter några mil (såvida inte man kört på range mode för då tar det lite längre innan batteriet blir varmt men inget
jag testat hittills)
Ah men då glömmer vi det hela :)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Har planerat o kört 55mil under samma dag med olika stopp o hemresa. Försökt vara lite kritisk men har svårt för vara det för den fungerade så bra. Lysande (för vara så tidig ver) att ha något man kan lita på! TACK!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Plutric skrev:
Har planerat o kört 55mil under samma dag med olika stopp o hemresa. Försökt vara lite kritisk men har svårt för vara det för den fungerade så bra. Lysande (för vara så tidig ver) att ha något man kan lita på! TACK!
Tack för berömmet! Körde du den i bilbrowsern under resan också?
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Givetvis! :D Vanliga GPSkartan ovan o din Routeplannern nedanför :) Den Nya "info rutan" nedtill varierade värdena lite då och då trodde först att det var byte mellan %förbrukad och %vid ankomst till nästa waypoint men så var det nog inte.
Jag kommer använda den flitigt nu vid de längre resorna framöver för den ger mig lugn o säkerhet som ny Tesla ägare.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Fantastiskt bra jobbat med denna!
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare

Inlägg av nicklasandersson »

Plutric skrev:
Givetvis! :D Vanliga GPSkartan ovan o din Routeplannern nedanför :) Den Nya "info rutan" nedtill varierade värdena lite då och då trodde först att det var byte mellan %förbrukad och %vid ankomst till nästa waypoint men så var det nog inte.
Jag kommer använda den flitigt nu vid de längre resorna framöver för den ger mig lugn o säkerhet som ny Tesla ägare.
Strålande tips Bild
Jag väntar på min bil än men har testat tjänsten och planerat mina rutter virtuellt så länge.

Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Den är mycket användbar. Bra gjort!

Vi ska göra en fjällresa i mellandagarna med vår 60. Jag ska försöka köra så ekonomiskt jag bara kan, men det är svårt att förutse vad man kommer ha för snittförbrukning på resan. Det beror ju på så många faktorer att det är näst intill omöjligt att sia om. T.ex väder temperatur och vind, hur bra jag lyckas förvärma bilen, om tempot blit lagomt eller för högt /lågt på motorvägen.

Kör vi med 230wh/km så kommer vi fram med marginal enligt denna ruttplanerare, utan extra stopp.
Men vi kommer nog planera in ett extra uppehåll och ladda lite med 11kw, bara för att vara på säkra sidan. Familjen vill nog ändå sträcka på benen efter att ha suttit still i 2-3h.

Vi kommer ha UMC med röd 3~ samt typ-2 med oss och noga plotta ut på karta var vi har för alternativa nödstopp att ladda på längs vägen... om det börjar tryta med elektroner.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Jag älskar det här initiativet, det verkar bli väldigt bra!

Hoppas det är OK om vi lyfter det i Teslapodden, vore kul om fler hittade till det!

Finns det några planer på att inkludera off-supercharger-laddare, tex från uppladdning.nu ? Uppladdning.nu's stora problem just nu är ju avsaknaden av ruttplanerare.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Egotrip.se ruttplanerar med data från uppladdning.nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar