Sämsta navigatorn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av aikalex »

Min vill den senaste tiden att jag ska köra av vid varje avfart för att ta en liten extrarunda utan att det finns några hinder eller kö på motorvägen. När jag väljer att inte köra av räknar den snabbt om ankomsttiden och halverar den......
Karta-011.png
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

aikalex skrev:
Min vill den senaste tiden att jag ska köra av vid varje avfart för att ta en liten extrarunda utan att det finns några hinder eller kö på motorvägen. När jag väljer att inte köra av räknar den snabbt om ankomsttiden och halverar den......
Så håller min också på hela tiden sedan jag fick 8.0

Idag när jag körde Malmö - Göteborg så ville den vid 4 olika tillfällen att jag skulle svänga av E6an och köra småvägar en bit och sedan svänga på motorvägen igen. Det fanns inga hinder eller köer på E6an, varken på kartan eller i verkligheten, vid något av dessa tillfälle. Och när den insåg att jag ignorerade en föreslagen omväg räknade den snabbt ut att jag skulle komma fram tidigare. Och detta upprepades alltså 4 gånger idag på en resa. Och så har den hållit på sedan uppdateringen, och jag kan inte minnas att den någonsin gjort så tidigare utan anledning som kö eller liknande.

Navigeringen har blivit ruskigt mycket sämre med 8.0 och bilen har också börjat ger olika budskap i de två skärmarna om rekommenderad maxhastighet för att nå målet, efter uppdateringen. Och att den inte vill visa beräknad SOC vid destinationen om den är under 5% är bara korkat. Det funkade hur bra som helst att göra det innan uppdateringen men nu visas bara --
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Bild
Nytt rekord, Lödde - Lagan 10 timmar... Bild

/LG G5 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Nu ska inte du vara sån. På det här forumet finns det bara blinda fanboys som försvarar Tesla och Musk till sista blodsdroppen mot precis allt. Jag vet att det är så, för det har jag läst i kommentarsfältet på Teknikens Värld.
:lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
mati skrev:
Kilowatt skrev:
mati skrev:
Jag har fått en verkstadstid nu utan att egentligen ha bett om det. Där ska de se om de kan hitta nåt fel på min bil, eftersom kartan försvinner titt som tätt och den beter sig allmänt konstigt efter uppdateringen till V.8. Jag tror ju inte det går att lösa. Mjukvaran är som den är och det kan inte SC göra nåt åt. Om de inte nedgraderar till 7.1. Det vore det bästa.
Men det är ju himla trevligt att de är proaktiva och kontaktar mig och inte tvärtom. Det enda jag gjorde var att jag nämnde på elbilsmässan i Göteborg att jag inte var direkt nöjd med V.8. Säg aldrig att Tesla har dålig service. Det där er fullkomligt enastående och saknar motstycke.
De läser detta forum också :)
Det gör de säkert. Men jag kommer ihåg den gamla tiden på Volvo-forumet. Där blev man bara utskälld när man påpekade fel på bilen. Och fel fanns det gott om på Volvon. Det var ingen som ringde eller mejlade och frågade om jag var nöjd.
Nu ska inte du vara sån. På det här forumet finns det bara blinda fanboys som försvarar Tesla och Musk till sista blodsdroppen mot precis allt. Jag vet att det är så, för det har jag läst i kommentarsfältet på Teknikens Värld.
:lol: ja vi är hemska här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

drakbane skrev:
Nytt rekord, Lödde - Lagan 10 timmar... Bild

/LG G5 Dual
Wow, skapligt lixom, är det turistföreningen som ligger bakom allt det här? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det innebär att man håller en snitthastighet på 20km/tim, tveksamt om man behöver ladda i Toftaholm då. Men det vet nog inte navigatorn. ;)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Är det bara jag som börjar fundera på hur det kommer gå med självkörande Teslor när jag läser denna tråden?

Tänk att du är på Gotland och du ber bilen som är kvar i Visby av någon anledning komma och hämta dig, då kommer den 8 timmar senare då den varit via fastlandet :lol:

Skulle inte någon skriva ihop värstingarna här och skicka till Elon, skulle vara kul att veta hur mycket extra mil de självkörande Teslorna kommer köra. Sen är frågan, kommer Supercharger vara billigare än bensin på en viss resa eller per kilometer, kan vara gigantisk skillnad med denna gpsen. :lol: :roll:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Är det bara jag som börjar fundera på hur det kommer gå med självkörande Teslor när jag läser denna tråden?

Tänk att du är på Gotland och du ber bilen som är kvar i Visby av någon anledning komma och hämta dig, då kommer den 8 timmar senare då den varit via fastlandet :lol:

Skulle inte någon skriva ihop värstingarna här och skicka till Elon, skulle vara kul att veta hur mycket extra mil de självkörande Teslorna kommer köra. Sen är frågan, kommer Supercharger vara billigare än bensin på en viss resa eller per kilometer, kan vara gigantisk skillnad med denna gpsen. :lol: :roll:
Jodå, hemma har vi skämtat rejält om just Teslas navigator och hur det blir om den ska få köra själv, som det är nu vore det ren katastrof...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är faktiskt inte bara just navigeringen som ställer till det för självkörande bilar, även om det är viktigt att bilen hittar vägen. Det som gör mig fundersam är att Tesla inte ens klarar av att implementera en så pass enkel funktion som en navigator. Det finns ju bevisligen folk som klarar detta, iom att det finns GPS:er att köpa som faktiskt fungerar väldigt bra.
Att implementera en självkörande bil är väl bland det mest avancerade man kan tänka sig mjukvarumässigt. Klarar de verkligen det? Kommer det verkligen fungera? Eller fungerar det bara ibland när bilen känner för det? De behöver se över sina rutiner för implementering och test om folk ska kunna lita på bilens förmåga att köra själv. I slutändan handlar det om människoliv. Inte bara "it compiles, så ship it".
Jag börjar tvivla lite om Teslas OTA-uppdateringssytem verkligen är så bra. Traditionellt (dvs med uppdatering på plats i verkstan) är tillverkarna tvungna att verkligen se till att mjukvaran fungerar, annars blir det kostsamma återkallelser. Tesla däremot kan trycka ut helt otestade beta-versioner och annat halvfärdigt skräp till sina kunders bilar. Det går ju att rätta till efteråt. Sen kallar man det för Beta-version i all evighet och så är det bra med det. Är det verkligen bra?
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Enig. Är det möjligt för Tesla att helt enkelt byta till Google från Navigon med en OTA uppdatering? Om så är fallet, beror det på en kostnadsfråga att man inte gör det? Kan det till och med vara så att detta problem inte är känt för Tesla då det fungerar mycket bättre i USA?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
vigge50

Inlägg av vigge50 »

fakerlind skrev:
Enig. Är det möjligt för Tesla att helt enkelt byta till Google från Navigon med en OTA uppdatering? Om så är fallet, beror det på en kostnadsfråga att man inte gör det? Kan det till och med vara så att detta problem inte är känt för Tesla då det fungerar mycket bättre i USA?
Nä, låter som att även i USA rekommenderas inte den att användas https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tem.81191/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Låter ju bekant lixom.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det är faktiskt inte bara just navigeringen som ställer till det för självkörande bilar, även om det är viktigt att bilen hittar vägen. Det som gör mig fundersam är att Tesla inte ens klarar av att implementera en så pass enkel funktion som en navigator. Det finns ju bevisligen folk som klarar detta, iom att det finns GPS:er att köpa som faktiskt fungerar väldigt bra.
Att implementera en självkörande bil är väl bland det mest avancerade man kan tänka sig mjukvarumässigt. Klarar de verkligen det? Kommer det verkligen fungera? Eller fungerar det bara ibland när bilen känner för det? De behöver se över sina rutiner för implementering och test om folk ska kunna lita på bilens förmåga att köra själv. I slutändan handlar det om människoliv. Inte bara "it compiles, så ship it".
Jag börjar tvivla lite om Teslas OTA-uppdateringssytem verkligen är så bra. Traditionellt (dvs med uppdatering på plats i verkstan) är tillverkarna tvungna att verkligen se till att mjukvaran fungerar, annars blir det kostsamma återkallelser. Tesla däremot kan trycka ut helt otestade beta-versioner och annat halvfärdigt skräp till sina kunders bilar. Det går ju att rätta till efteråt. Sen kallar man det för Beta-version i all evighet och så är det bra med det. Är det verkligen bra?
Håller verkligen med, principet med OTA är ju bra, men inte Teslas sätt att sköta det på.
Att dom verkar ju tycka att man kan skicka ut vad skit som helst är ju bara det dåligt men att dom dessutom inte klarar av att rätta till skiten sedan utan att det tar en evighet är ju än värre. Extra
uselt att man inte kan backa en uppdatering...
Vad ska man överhuvudtaget med Autonomi till om den kommer att köra fel lixom?
Jag känner att jag blir mer och mer anti mot allt som faktiskt skiljer Tesla mot "alla" andra :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

vigge50 skrev:
fakerlind skrev:
Nä, låter som att även i USA rekommenderas inte den att användas https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tem.81191/
Hmm. Jag följde faktiskt rådet i den tråden och skickade ett mail till ServiceHelpNA@teslamotors.com
Det är pinsamt att en sån enkel men viktig feature inte fixas till.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag hade en sån här som lånebil när Teslan var inlämnad, C250 tror jag den hette. Efter det tyckte jag inte alls särskilt illa om Teslans navigator.

Mercan hade t.ex. svårt för att välja E20 mellan skara och SC i Mölndal, ville flera gånger att jag skulle köra andra vägar. Mercan hade också otroligt knöligt användarinterface, avsevärt sämre än jag sett på 15år!

Givetvis tycker även jag att Teslas navigator borde funka bättre än den gör. Är det Navigon de använder i grunden? Har för mig att jag har hört det.
Har alltid haft Garmin innan, men även de väljer oförklarligt fel väg ibland, särskilt i Sverige. De saknar ju dessutom planering av SuC.

Efter att ha kört den här Mercan ett dygn så är jag botad från allt anti mot Tesla för ett bra tag framöver :)
2016-11-11 07.49.06.jpg
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Är det Navigon? Det skulle förvåna mig. Jag har en gammal Navigon som jag har köpt för snart 8 år sedan. Den är avsevärt bättre än Teslas navigator. Lite seg kanske, men den navigerar som den ska.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Är det någon av er som lämnar sina synpunkter till Tesla eller skrivs det bara här i hopp om att Tesla läser det och fixar buggarna ? Verkar vara många som inte är nöjd med hur den är idag.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

thomas76 skrev:
Är det någon av er som lämnar sina synpunkter till Tesla eller skrivs det bara här i hopp om att Tesla läser det och fixar buggarna ? Verkar vara många som inte är nöjd med hur den är idag.
Jag ska till SC nästa vecka pga problem med "tomma" kartor i min bil. Jag kommer att vara ganska tydlig med min åsikt angående navigatorn och mjukvaruuppdateringar rent generellt. Var så säker.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Är det Navigon? Det skulle förvåna mig. Jag har en gammal Navigon som jag har köpt för snart 8 år sedan. Den är avsevärt bättre än Teslas navigator. Lite seg kanske, men den navigerar som den ska.
2014 var det Navigon enligt teslarati.
http://www.teslarati.com/review-tesla-m ... on-system/
Sen måste väl Tesla ha lite egen kod för Supercharger-planeringen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

Känns som denna:
https://abetterrouteplanner.com/
tillsammans med körinstruktionsmjukvaran från nån hygglig GPS hade varit en god lösning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

aikalex skrev:
Lustigt, precis så gjorde en Jaguar som jag hyrde i Skottland i somras. Helt vansinningt irriterande.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

The Tesla Model S Navigation System comes with the technology package along with the the turn by turn directions and voice guidance. The technology package brings in a second navigation component, a version of Navigon by Garmin licensed by Tesla, that can produce directions and maps even when there is no network connectivity.

When you have a destination punched in, a second display becomes active automatically on your dash served by the Navigon component. This is a small section of a map that shows your route with turn by turn guidance. There’s absolutely no control over this display and no user preferences related to this display. You can’t zoom in or out and you can’t even stop it from popping up on your dash. Once the display is up (always on the left side of your dash), you can switch away from it to another display (like Media) but next time you start navigating somewhere it will pop back up again.
För mina gamla skumma ögon verkar det som om "lillskärmen" är Navigon, men inte den stora. Skulle kunna vara förklaringen till att dom diffar ibland!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

far1far2 skrev:
För mina gamla skumma ögon verkar det som om "lillskärmen" är Navigon, men inte den stora. Skulle kunna vara förklaringen till att dom diffar ibland!
Ja, så har jag också förstått det. Jag har vidare fått för mig att det är Navigon i lillskärmen som används vid körning, men Google i storskärmen som används är man söker destination.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Just så verkar det vara. Det lustiga är ju att sökfunktionen är konkurrenslöst bra, man kan skriva lite vad som helst och hur som helst, och ändå så fattar den rätt. Inte så konstigt med tanke på att det är Google som ligger bakom det hela. När det sedan kommer till navigeringen och räckviddsberäkningen så blir det en annan femma.
Ändå konstigt för som sagt, jag har en gammal lös Navigon och det är inget fel på den alls.
Skriv svar