Ny eller begagnad model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Ny eller begagnad model S?

Inlägg av Leo »

Baksätet gå att fälla.

Importbilar OCH svensksålda före augusti 2014 hade inte vagnskada med i köpet. Många har dock "köpt till" det så där får man kolla på den specifika bilen.

Observera att det är helaluminiumkaross så kräver speciella verkstäder/kompetens för att rikta/laga.

Begagnade är nog ingen fara med Teslas garantier. Men kolla gärna vad som är gjort/uppdaterat på de.

Nytt är alltid nytt! Men på begagnade kan man ofta få mer "välutrustade" bil för liknande pengar.

Både bilarnas pris och pris/innehåll på olika paket/utrustning har varierat mycket genom åren. Så jämför nog olika bilar om du t ex tycker elbaklucka är viktig.

Frunken storlek skiljer också mycket på RWD bilar förr och bilar med D när det gäller före Faceliften april 2016. Bilar efter det har alltid "liten" Frunk.

Kom på att det är fler grejor på P som skiljer. Andra pedaler "metall) avvikande färg på klädselsömnar (=kederlister tror jag det heter) kromdetaljer utvändigt? Ev röda bromsok osv
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag har också tittat på detta med skillnaden på en begagnad "classic" och en ny S60/75(D). Man kan få en äldre bil med ett batteri med högre energiinnehåll och en kraftigare motor till samma, eller lägre, pris som en ny bil med kortare räckvidd och svagare motor. En av de största fördelarna med en äldre bil anses ofta vara den större "frunken" som numera är ett litet fack för laddkablarna ungefär... Inredningen har förbättrats men kan fortfarande gnissla och skramla, karosspassningen är fortfarande av Amerikansk standard, färger har kommit och gått likasom olika komfortpaket... Det som delar befolkningen är väl sätena, andra generationens stolar är ett måste enligt vissa (läs Danni)... Det andra som påverkar de flestas val är ju såklart autopiloten. Vissa kan inte tänka sig att vara utan den medan andra föredrar att "köra själv". Priserna verkar påverkas med ungefär 50000 kr beroende på autopilot ja eller nej... Det tredje och kanske viktigaste är nog ändå garantin! Visst har drivlina/batteri 8 år men resten av bilen begränsas till 4 år eller 8000 mil. Många bilar körs långt och har redan passerat miltalet och även om Tesla verkar ta på sig vissa reparationer även efter 8000 mil så är det inget man kan räkna med. Sist men inte minst: Effektuppgift! Bilar före maj -15 hade en lägre angiven effekt och därmed får du bättre priser på försäkringen. Arbete pågår för att åtgärda de nu alldeles för höga siffror som anges idag, vi får se hur det går...

Lätt att välja? Nej, absolut inte! Jag hoppas på att de som har provat både tidiga bilar och sen bytt upp sig till färskare kan rapportera om sina erfarenheter. (Zoidberg m.fl)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag köpte en Faceliftad som ska levereras i veckan. Återkommer med recension och skillnaden mellan dom. P85D mot P90DL
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Perfekt!

+ :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Även om en elbil är "enkelt uppbyggd" i drivlina osv så sliter milen på bilen som helhet precis som på en "vanlig bil"

Dvs hjulupphängning, inredning, lack (som förövrigt är ovanlig tunn...)

Dvs har bilen gått många mil. Kolla lite mer noga på allt. Särskilt eftersom det trots allt finns milbegränsning på garantier osv.

När det rullade drygt 300 Tesla i Sverige januari 2015 så kunde Tesla vara generös, fixa saker snabbt, göra det lilla extra osv. När det nu rullar över 1500 Tesla och snabbt ökande, samtidigt som det finns fler "slitna/tidiga" Tesla är ju frågan om de kan/vill/får/har råd att fortsätta med samma extraordinära kundvård osv. (Ja vi ÄGARE, vill/hoppas det men det är en helt annan femma...)

Tänk också på att "prestandaversionerna" oftast är köpta av de som gillar att utnyttja dessa. För att inte tala om Teslas egna demobilar. En P90DL som rullat 1500mil som demobilhar hunnit med måååååånga 0-100 accelerationer...

En bil som stått i Showroom kan ha sliten klädsel trots att de knappt gått några mil.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Efter att ha sett många Tesla vid laddning på SuC och på Servicecentret så kan jag dra slutsatsen att "Det finns olika Teslaägare".

Så även om bilen kostar 1-1,5mijoner är det ingen garanti för att den är välskött om vi säger så...
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Leo skrev:
Efter att ha sett många Tesla vid laddning på SuC och på Servicecentret så kan jag dra slutsatsen att "Det finns olika Teslaägare".

Så även om bilen kostar 1-1,5mijoner är det inte ingen garanti för att den är välskött om vi säger så...
Det där är nog en sanning som gäller mera för Tesla än andra bilar.

Jag har alltid hävdat att bilars rykte om hållbarhet mm hänger starkt ihop men dess ägare. En Toyota köps av en typ av människor medan en BMW eller en Alfa Romeo har en annan kundkategori. När vi kommer in på Tesla då faller denna teori ganska abrupt. Viss är de flesta som köper Tesla "prylnördar" och "teknikfreaks" men det finns också många andra grupper som tittar extra mot Teslas håll. Detta gör då att bilarna hanteras väldigt olika och man kan inte bedöma märket utifrån hur några begagnade bilar ser ut. Alltså, ut och kolla på alla bilar som finns till salu och lägg upp bedömningar här i en speciell tråd eller???
Sambucus

Inlägg av Sambucus »

Perfekt
Då tar jag med mej detta i mitt kommande bilköp
Har säkert fler frågor vad tiden lider ;)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Nu har jag hämtat bilen och den direkta skillnaden är nog mest att den nya känns lite bättre ihopskruvad. Ska göra en mer ingående jämförelse när jag kommer hem.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Skriv svar