Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 mar 2019 22:36

Kan ni snälla kontrollera era quotes. Nu är det svårt att se vem som skrivit vad. :)
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav dd88 » 11 mar 2019 22:45

taliz skrev:
dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)


Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.


Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 531
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav Teslaägare taliz » 11 mar 2019 23:06

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)


Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.


Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?


Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!
Tömma olja i avlopp är nog inte så vanligt bland hemmameckare. Antar att du är infödd stadsbo? :)
Snarare att de hamnar i en bytta i skogen/bland annat skräp. Använder det till majbrasan osv..

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.
Senast redigerad av taliz 11 mar 2019 23:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2323
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav nek0 » 11 mar 2019 23:11

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)


Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.


Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?


Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.

Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.
Igen det där med 1+1+1=2 Opel+Bmw+VW ska vi söka efter flera för att du ska bli nöjd?
nek0
 
Inlägg: 1423
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 11 mar 2019 23:16

Så, tillbaka till ämnet.

Bild

Teslalink skrev:Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.


USA elmix släpper ut 0.513 kg CO2 per kWh [1]. I Sverige är det 0.013 kg. [2] Så det bli en jäkla skillnad vid körningen. När Northvolt börjar producera batterier i Sverige, och vi sätter dem i elbilar så blir det ännu bättre.

[1] https://blueskymodel.org/kilowatt-hour

[2] https://energiradgivningen.se/klimat/mi ... an-fran-el

Edit: hmm med 0.513 kg / kWh så blir det ännu värre. De måste använt ett mycket lägre värde.
Senast redigerad av bjelkeman 11 mar 2019 23:20, redigerad totalt 1 gång.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
 
Inlägg: 1497
Blev medlem: 02 okt 2015 16:52
Ort: Stockholm
Referralkod: THOMAS2261

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav Teslaägare taliz » 11 mar 2019 23:20

nek0 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)


Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.


Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?


Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.

Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.
Igen det där med 1+1+1=2 Opel+Bmw+VW ska vi söka efter flera för att du ska bli nöjd?


Utveckligen går framåt och som sagt long life har blivit poppis.
Jag fortsätter dock envist påstå att majoriteten av alla bilar FORTFARANDE kräver service med oljebyte varje år. :)

När du ändå håller på och googlar kan du ju se när de ändrade intervallen.
Jag är övertygad om att det mest gäller relativt nya bilar, och som sagt endast ett fåtal märken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2323
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav nek0 » 11 mar 2019 23:25

Ok.
Fiat
http://www.fiatgroupnet.se/media(1413,1053)/%C3%96versikt_serviceintervaller.pdf
Renault
https://www.bytabil.net/pris-kostnad-se ... -mil-2-ar/
Räcker det?
Vill du veta mer googla själv jag ger upp.
nek0
 
Inlägg: 1423
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav Teslaägare taliz » 11 mar 2019 23:37

nek0 skrev:Ok.
Fiat
http://www.fiatgroupnet.se/media(1413,1053)/%C3%96versikt_serviceintervaller.pdf
Renault
https://www.bytabil.net/pris-kostnad-se ... -mil-2-ar/
Räcker det?
Vill du veta mer googla själv jag ger upp.


Jag kan ge dig att flera märken infört det på nya bilar(om man är lantis som jag så är allt yngre än 10 år = nytt)
Många fler kommer också att tvingas göra det, serviceavtal och konkurrensen kräver det.
Intåget av elbilar kommer också göra sitt till.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2323
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav dd88 » 12 mar 2019 07:00

Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.

Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.

Det är som att argumentera med ett barn.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 531
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inläggav Teslaägare taliz » 12 mar 2019 16:40

dd88 skrev:Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.

Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.

Det är som att argumentera med ett barn.


Du sa tidigare att du inte förstod vad diskussionen handlade om, ändå fortsätter du argumentera.
Tror du att alla kör runt i splitter nya bilar i hela världen?
Att några tillverkare infört längre service intervaller senaste åren betyder att en liten liten del av alla bilar i västvärlden påverkas.
Det kommer ta många, många år, decennier, innan majoriteten av alla bilar har dessa service intervaller, om ens någonsin.
Många tillverkare kräver tom fortfarande 12mån på elbilar(!).

Du borde kanske kliva ur din innerstadsbubbla nån gång och få lite perspektiv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2323
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.